De skikkelige statistikker jeg har sett, for det meste utført før dagens hysteriske overdrevne formodninger vant frem, tyder på at det er meget uvanlig.
Jeg har ingen referanser her jeg sitter, men kan finne dem frem om nødvendig. Se etter Heikki Sariolas undersøkelser fra Finland, for eksempel. Noe står også hos Kinsey, så vidt jeg husker.
Lovlighet:
Sverige er jo det merkeligste av alle land. Der går man lengre enn noe annet sted jeg kjenner til i retning av å pretendere at biologi ikke teller. Jeg vet ikke om noe annet sted hvor sex mellom halv-søsken er ut-definert som incest. Men selv i Sverige har visst lovgivningen fremdeles et incest-forbud" mellom slektninger i rett opp- og nedadstigende linje, deriblant mellom mor og sønn.
Incest-begrepet, slik som det alltid har vært definert inntil de siste årene, og slik det er definert i all lovgivning jeg kjenner til, har intet med alder å gjøre. Det har å gjøre med beslektethet. I Norge er de eneste incest-slektninger nettopp opp-og-nedad-stigende linje samt søsken. Sex mellom onkel (farbror/morbror) og niese eller mellom tante (faster/moster) og nevø, er altså ikke incest, og de to kan gjerne gifte seg.
Exogami-regler angår hvem ikke kan gifte seg med. Et exogami-lov/-regel inkluderer alltid incest-slektningene (der det er forbudt med sex, er det jo også alltid forbudt å gifte seg), men kan i tillegg omfatte flere, slik at et exogami-påbud da ikke blir identisk med et incest-forbud. I Norge hadde man tidligere et forbud mot å gifte seg med flere personer i rett opp-og-nedad-stigende linje. Du kunne for eksempel ikke først gifte deg med en mann og så senere (etter skilsmisse eller død) gifte deg med hans far, eller med hans sønn av et tidligere ekteskap/forhold. Det er ikke tale om å betrakte ektefellens far/sønn som en incest-slektning, så lov-forbudet var rett og slett en exogami-regel – som tok sikte på å hindre at slektskaps-forholdene ble altfor innviklet hvis det kom barn i flere slike forhold. Dette forbudet er imidlertid opphevet nå, så vidt jeg kan se av en nyere utgave av Norges Lover.
Det er meget uheldig at "incest-industrien" og folk som tror på dem, har nærmest omdefinert "incest" i retning av "sexovergrep mot barn". For det første stemmer en sånn bruksmåte av ordet overhode ikke med lovgivningens bruk, og det er forvirrende for mange naturligvis. For det andre svekker det folks forståelse av forskjellen mellom biologisk definerte relasjoner og alders-definerte.
Jeg håper en av de svenske juristene kan svare deg nærmere vedrørende den aktuelle lovgivning i Sverige.
Hilsen Marianne HS