Författare Ämne: Statens kommunal vård av barn och ungdomar som hålls som gisslor  (läst 4598 gånger)

eureka

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Statens kommunal vård av barn och ungdomar som hålls som gisslor
« skrivet: 19 januari 2013, 13:38:51 PM »
http://www.expressen.se/nyheter/polisen-struntade-i-tips-om-sexkopare/
http://www.expressen.se/nyheter/nora-salde-sex---ingen-pa-hemmet-reagerade/
http://www.expressen.se/nyheter/anna-var-lindbergs-offer-jag-var-livradd/
http://www.expressen.se/nyheter/polistidning-hyllar-valdtaktsdomde-chefen/

Här kan ni läsa om en av de typiska exempel,om hur psykiatri-socialen-polisen  samarbetar för att hålla varandra om ryggen i syftet för att retuchera brott som de begår mot Sveriges barn och deras föräldrar. Om barn &deras förädrar klagar på kommunanställda , då det brukar hända  saker så som beskrivet här  i den här artikelseri om en stackars av socialen&polisen hemifrån bortförda flickan.
« Senast ändrad: 19 januari 2013, 13:41:05 PM av eureka »

eureka

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Kommunal "fostermamma" håller en 10årig pojke ifrån skola
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2013, 22:44:29 PM »
Kommentar:
Här en artikel från en lokal tidning, där kommunal fostermamma kallas för "mamma" dvs.LVUat barn som tvingas bo hos henne kallas för hennes "son", av journalisterna.
Denna kommunal fostermamma håller ett främmande barn ifrån skolan, därför att utredare beslutade om att pojke inte är så pass svårt handikappd som denna fostermamma skulle vilja att han ska vara. Kanske hon ska få mindre arbetslön, om barnet ska visa sig mindre handikappat?
Faktum är att ofta helt friska barn eller lätt handikappade innan LVU blir till "svårt handikappade" när de hamnar hos socialernas fosterfamiljerna. Och bara runt 30 proc. av LVUade barn får gymnsiebehörighet. Hon kämpar kanske  för sitt arbetslön,men hon säger att hon kämpar för att pojke ska få assistansbidrag i skolan.

Artikel i en lokal tidning "Eskilstuna Kuriren".
Hon håller sonen
hemma från skolan "Säkerheten kan inte garanteras"

Strängnäs
Tre dagar före skolstart fick fosterhemsmamman Catarina Zettervall beskedet att Linus, 10, blir utan assistentbidrag. Nu hålls pojken hemma.

Catarina Zettervalls fosterhemsson Linus förlorade bidraget till skolassistent som han haft sedan årskurs ett. – På vilka grunder bestämmer man att vissa barn har rätt till assistans och andra inte, undrar hon.

– Jag sa att jag inte kan låta honom gå i skolan om han blir utan sin assistent. Jag kan inte garantera hans trygghet, säger Catarina Zettervall.

Linus, som egentligen heter något annat, har adhd samt fysiska komplikationer, bland annat med en nedsliten höftkula.

Han är normalbegåvad men har inte uppnått kunskapsmålen i någon årskurs. Det var först i höstas som han knäckte läskoden.

Under hela skoltiden har Linus haft en assistent vid sin sida för att han lättare ska kunna tillgodogöra sig undervisningen.

– Han har svårt att komma igång, svårt att stoppa. Han har svårt att få saker och ting på rätt plats, ta rätt saker med sig, och han kan hamna i farliga situationer, säger Catarina Zettervall om hans diagnos.

Men i höstas stramade barn- och utbildningsnämnden åt kriterierna.

Lars Borg, verksamhetschef på Resurscentrum, är tydlig med att det är skolorna, via elevpengen, som ska bekosta allt det som har med undervisning att göra. Det är Resurscentrum som behandlar skolornas ansökningar för elever med specifika behov.

– Vi var för liberala i vår bedömning tidigare, säger Lars Borg.

– Det innebar att vi smetade ut det, många fick resurser men väldigt lite. Nu ska vi precisera bidraget och ge större belopp men till färre elever

Läs mer i Strengnäs Tidning hur det gick för Linus och vad bidragen, de så kallade tilläggsbelopp, ges för.
« Senast ändrad: 20 januari 2013, 22:47:07 PM av eureka »

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Statens kommunal vård av barn och ungdomar som hålls som gisslor
« Svar #2 skrivet: 13 april 2013, 21:00:43 PM »
1.Var femte barn mår psykiskt dåligt
2014-03-26
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18612366.ab

Stockholm. Vart femte barn i Sverige mår psykiskt dåligt, enligt barnombudsmannens årsrapport. Men det är krångligt att få adekvat hjälp och åtgärderna dröjer alldeles för länge, enligt BO som vill inrätta "barnlotsar".

– Vi tycker att man ska införa barnlots i varje landsting för att få hjälp och stöd vart man ska vända sig, säger BO Fredrik Malmberg till Ekot.

I rapporten, som lämnas till barn- och äldreminister Maria Larsson i dag, berättar barn om hur de under lång tid ensamma försökt hantera ett tilltagande psykiskt lidande. Varken vuxna i skolan eller andra professionella har uppfattat signalerna eller tagit situationen på allvar, skriver Fredrik Malmberg på Aftonbladets debattsida.

Samtidigt vet barnen själva sällan var hjälp finns att få. Flera berättar att de själva fått googla för att förstå sin diagnos eller vilken medicin som förskrivits dem.

– Man reagerar ju väldigt starkt. Det ger kunskap och ett perspektiv som jag inte får på annat sätt, säger regeringens psykiatrisamordnare Anders Printz till P1 Morgon.

Ingen särskild lagstiftning finns, utan samma tvångsåtgärder som används mot en vuxen kan användas mot ett barn.

Dokumentationen är ibland undermålig och rapporteringen till patientregistret under all kritik, enligt BO. I kartläggningen fann BO fler bältningar av barn på ett halvår än vad som var inrapporterat till patientregistret från alla kliniker under hela 2012.

Ett barn har varit fastspänt 64 gånger under den granskade perioden, tidvis dagligen med bälte. I fyra fall saknas uppgift om hur länge; i 18 fall anges endast ångest som motivering.

Ytterligare ett barn har varit fastspänt hela 94 gånger. Motivering saknas till 27 och i 16 fall saknas tidsangivelse.

Printz är starkt kritisk till detta. BO:s rapport kommer att få direkta konsekvenser, säger han.

– Det här innebär att regeringen väldigt snabbt kommer att kunna fatta beslut som faktiskt bygger på de här barnens berättelser.

– Det som slog mig väldigt starkt i mötet med de här barnen är att de ibland inte ens vet om de är tvångsvårdade eller frivilligt vårdade. Framför allt vet de inte vad de har för rättigheter.

Lagändringar är redan på gång, enligt Anders Printz

2.Nora sålde sex - ingen på hemmet reagerade

Polisen struntade i tips om sexköpare| 10 jan 2013

TÄBY. De unga flickorna skulle få hjälp på vårdhemmet utanför Stockholm.

I stället försvann de i väg med sexköpare flera gånger i veckan - utan att personalen på vårdhemmet reagerade, avslöjar Sveriges radio Ekot.

- Även om jag kunde vara borta ganska länge så frågade de inte, säger Nora, som Ekot har valt att kalla henne.
Expressen kunde i går berätta om hur Eko-reportern Daniel Valesco har granskat sexutredningen kring den förra polischefen Göran Lindberg.

Den då 17-åriga flickan Nora, som Lindberg spände fast med remmar och utsatte för en utdragen och brutal våldtäkt, pekade ut en rad personer för sexköp från barn och koppleri.

Men polisen struntade i att utreda uppgifterna.

I dag avslöjar Ekot nya uppgifter ur den tidigare okända förundersökningen. Nora var tvångsomhändertagen på Roslagens elevhem, ett HVB-hem för barn mellan 12 och 17 år i Täby utanför Stockholm. Där var det meningen att hon skulle vårdas för sitt självskadebeteende.

"Där det började"

Men i stället började Nora prostituera sig tillsammans med en annan flicka på vårdhemmet.

- Det var där det började. Jag hade inte gjort det innan, prostituerat mig. Jag skulle aldrig i min vildaste fantasi ha prostituerat mig innan jag blev placerad, säger Nora till Ekot.

Hennes berättelse är som tagen ur den kontroversiella filmen "Call girl", där en ung flicka prostituerar sig för mäktiga män och historien efteråt mörkläggs.

Den andra flickan på Roslagens elevhem agerade även hallick åt Nora. Kunderna hämtade upp flickorna på en skolgård som ligger bara ett stenkast från vårdhemmet.

Och allt pågick utan att personalen på vårdhemmet agerade.

- De märkte ju att man försvann. Jag träffade dem både på nätter och på dagarna. Även om jag kunde vara borta ganska länge så frågade de inte, säger Nora till Ekot.

"Det är under all kritik"

Som vårdchef är Tom Altenborn ansvarig för verksamheten på Roslagens elevhem.

Han började arbeta på vårdhemmet 2010, några år efter att Nora varit placerad där.

Han är i dag mycket kritisk till det som hände.

- Det är under all kritik. Man borde ha haft bättre koll på Nora, säger han till Expressen och fortsätter:

- Att ungdomar kan hålla på med sådan utagerande verksamhet utan att de vuxna märker vad som händer, det är helt oacceptabelt, säger han.

I Ekots granskning av Noras journaler har det framkommit att personalen på vårdhemmet försökte övertyga polisen om att flickan inte var trovärdig.

- Våra medarbetare ska inte ta ställning till sådana saker, det är en polissak. Vi ska finnas till hands som stöd, inget annat, säger Tom Altenborn.

Håkan Ramstedt är vd för Roslagens elevhem och menar att man har lärt sig mycket av det som hände.

- Det är klart att det är bedrövligt att få höra det här, säger han till Expressen.

Kan du garantera att något sådant här inte skulle kunna hända i dag?

- Man kan aldrig garantera något sådant.
Av Daniel Alsén
daniel.alsen@expressen.se

« Senast ändrad: 26 mars 2014, 12:44:12 PM av Alina »