Frfattare mne: allmän uppfattning till lvu!  (lst 2120 gnger)

rillenyfiken

• Gst
allmän uppfattning till lvu!
« skrivet: 13 januari 2013, 13:43:48 PM »
Jag har spånat runt här i trådarna ett tag nu! Jag undrar, är den allmänna uppfattningen att alla utan undantag tvångsplaceringar är felaktiga?
Min egen uppfattning är att alla ärenden ju måste vara unika och att man i alla ärenden ska ta hänsyn till barnets/barnens bästa.

Jag tänker speciellt på en tråd som handlar om en Malaysisk mamma som dömdes till fängelse efter att ha misshandlat sin 8 månaders son. Sonen blev om jag fattat saken rätt placerad på fosterhem. Återigen, om jag fattat saken rätt anser trådskaparen att mamman inte skulle dömas till fängelse utan han/hon antar att mamman troligtvis drabbats av en psykos och därför borde beredas vård tillsammans med sin son.

Jag kan naturligtvis inget om Malaysisk lagstiftning, deras inställning till aga eller deras inställning till vård kontra fängelsestraff. Jag kan heller inte mer om det här specifika fallet än vad jag kunnat läsa om här i forumet. Men om jag skulle föreställa mig att detta hade skett i Sverige så kan jag tänka mig att kvinnan skulle dömas till psykiatrisk vård alternativt fängelse om hon blir bedömd som frisk. Och pojken skulle bli placerad enligt lvu. I ett sådant fall kan jag inte se annat än att tvångsplaceringen är för barnets bästa, för att skydda pojken och rädda hans liv helt enkelt...

Men jag har fått uppfattningen att åtminstone vissa anser att detta vore felaktigt. Jag kan ha helt fel när jag säger att ibland kanske man inte kan göra annat än tvångsomhänderta. Jag tar gärna emot synpunkter på detta. Kanske kan jag till och med ändra uppfattning, jag är inte sämre än att jag inser när jag är ute och cyklar.