Författare Ämne: Hur frivillig är en frivillig placering i familjehem?  (läst 5062 gånger)

rillenyfiken

• Gäst
Hur frivillig är en frivillig placering i familjehem?
« skrivet: 10 januari 2013, 22:41:51 PM »
Jag har sedan 2010-12 ansökt om en kontaktfamilj för mina två yngsta barn! Ett år senare, alltså i dec 2011 konstaterade socialtjänsten att det inte gick att finna ngn men en jourfamilj hade de hittat. Jag gick med på att mina döttrar, då 5 & 8 år flyttade dit. Allt fungerade mycket bra, vi hade telefonkontakt flera ggr i veckan och jag besökte dem i jourhemmet en ggn i månaden. Ngr ggr besökte flickorna mig tillsammans med jourfamiljen. I maj 2012 undrade socialsekreteraren om jag kunde tänka mig att ta hem flickorna igen. Jag undrade då om det nu var möjligt med kontaktfamilj en helg/mån, kanske kunde jourfamiljen ställa upp. På detta sa soc att det inte är möjligt eftersom de "bara" arbetar som jourfamilj. Och ngn annan familj hade man inte letat efter eftersom flickorna ju bodde i jourhem! Flickornas mamma var fortfarande inte kapabel att ha barnen pga psykiska problem och missbruk så jag insåg att det skulle bli samma gamla visa igen om de kom hem. Nämligen, jag skulle själv få dra hela lasset utan ngn som hellst avlastning. Jag tyckte då att det vore oklokt att ta hem dem och riskera att jag återigen skulle köra i botten och bli tvungen att be soc om hjälp. Då får jag besked att soc som av en händelse "hittat" en familj som kunde ta hand om flickorna. Hemma hade jag deras äldre bror då 11 år. Han hade en mycket jobbig period och behövde väldigt mycket uppmärksamhet och stöd. Det innebar att jag heltenkelt inte hade tillräckligt mycket tid och kraft att ensam ge mina flickor det de behövde. Jag gick då, efter att ha träffat den nya familjen med på att låta familjhemsplacera mina flickor hos dem. Allt lät så himla bra. Jag kunde ringa när jag ville, de hade ett hus på tomten som föräldrar till de placerade barnen fick bo i vid besök och jag kunde komma dit när jag ville. Dessutom skulle flickorna få komma hem på besök, till att börja med en helg i månaden för att sedan utökas. Inget av detta har infriats. Huset på tomten visade sig vara uthyrt sedan över ett år tillbaka. Visst kunde jag ringa precis när jag ville men problemet var att de svarade sällan. De har ingen tel-svarare så jag kan inte meddela dem om att jag ringt. De har nummerpresentatör men ringer ändå aldrig upp när de ser att jag ringt. Flickorna ringer aldrig och när jag väl får tala med dem är de väldigt tystlåtna, svarar bara på direkta frågor. Jag känner helt enkelt inte igen dem. Två ggr har jag fått besöka dem i familjehemmet, vid båda tillfällena har jag sett bilder på dem som minst sagt tangerar gränsen för det acceptabla, en ggn i deras digitalkamera och en ggn i deras dator. Bilder på mina flickor i bara trosor tillsammans med mannen i familjen iklädd endast y-fronts kalsonger och bilder på min nu 9-åriga flicka där hon står rakt upp och ner som att hon poserar iklädd b-h och spetstrosor. B-hn var uppstoppad med papper för att det (enligt kvinnan) Såg lite roligt ut med tuttar. Jag pratar om många bilder inte ngr enstaka. Jag blev helt chockad när jag såg detta och kom mig inte för med att säga ngt. Men när helgen var slut ringde jag direkt till soc. Handläggaren jag talade med tyckte att det var så anmärkningsvärt så hon gjorde en orosanmälan. Sedan dess har allt varit ett helvete! Kvinnan har ringt och skällt ut mig. Säger att jag inte är välkommen att hälsa på, vägrar låta mig tala med flickorna och efter att soc talat med henne gått med på att jag får ringa exakt kl 18.00 på söndagar. Detta och mycket mer har fått mig att helt enkelt meddela soc att jag ställer mig inte längre positiv till placeringen och vill att de antingen omplaceras eller flyttar hem igen. Då drar soc till med ett omedelbart lvu.
Jag är helt och hållet olämplighetsförklarad och de har börjat kasta saker som att vid umgänge med mig har de blivit seualiserade. Umgänge,,, Jag har träffat dem två ggr sedan 10 juni och då endast under ett par timmar i sällskap med mannen och kvinnan i familjen. Den socialsekreterare som först gjorde utredningen är uppriktigt förvånad över familjevårdens inställning. De på familjevården som sedan placeringen har hand om ärendet har uppenbarligen aldrig satt sig in i ärendet har jag förstått. Så sent som i tisdags på ett möte jag hade med dem framkom att de trodde att flickorna levt med modern och att jag högst sporadiskt haft kontakt med dem... Förhållandet är precis det motsatta men de har tagit för givet att hon som mamma haft hand om barnen och att jag som pappa knappt funnits med. Fördommarna haglar och alla deras uttalnden och deras beslut nu mera är väldigt godtyckliga...
Jag har självklart blivit tilldelad en offentlig försvarare som ska bistå mig i förvaltningsrätten och enligt honom kommer de inte att utdöma ett lvu. Men det hindrar ju så klart inte att jag funderar på det dygnet runt. Familjehemmet får bete sig hur som hellst, deras fotande kollas inte upp, deras sätt att försvåra för mig och flickorna att träffas försvarar soc med en lång rad olika bortförklaringar osv osv... Är det på det viset i Sverige att man som förälder har att välja mellan frivillig placering och om man tackar nej till det sätter soc per automatik sig ner och ropar efter ett lvù??? Vad är det för valfrihet isf?
Och är, trots allt man hört familjehemmen ngr slags gudar i Sverige eller?

rillenyfiken

• Gäst
SV: Hur frivillig är en frivillig placering i familjehem?
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2013, 14:25:42 PM »
Ju mer jag läser ju tydligare framstår det att lvu är regel i Sverige, inte som jag alltid hört ett undantag som bara, när allt annat prövats används som en sista utväg!!!
I mitt fall sattes ett omedelbart lvu in då jag efter otaliga försök bett om att få träffa mina flickor under julen. Eftersom jag inte fick svar varken från soc eller familjehemmet skrev jag till soc och förklarade att jag tänker hämta flickorna den 22/12-2012 och återlämna dem i fmiljehemmet den 25/12-2012 för att vi ska få fira jul tillsammans. Då responderade soc väldigt snabbt och satte in ett omedelbart lvu. Motivationen var att jag "hotat" med att avbryta placeringen och hämta hem mina flickor. Ingenstans nämner soc för nämnden att jag även skrivit att jag ska återkomma med flickorna.

Flickornas ombud har skrivit i sitt utlåtande att en barnpsykolog (inget namn) Sagt att min yngsta dotter inte bör få träffa sin pappa på lång tid. Hon har även skrivit att flickorna blivit sexualiserade efter mitt senaste umgänge med dem. Hon skriver även att jag "hotat" Med att ta hem flickorna i syfte att fråga ut dem!

Enligt soc förekommer ingen barnpsykologisk utredning och således kan det aldrig ha sagts att min dotter inte bör träffa mig.

Påståendet flickorna skulle ha blivit sexualiserade vid mitt senaste umgänge är befängt eftersom ngt umgänge knappast ens har skett. Jag har träffat dem vid två tillfällen sedan juni 2012 och då endast i sällskap med familjehemmet och bara under ngr få timmar.
Uttalandet om sexualisering är (enligt mig) en projicering. Det kommer sig av att jag sett bilder på flickorna och familjehemspappan som jag anser vara kraftigt sexistiska... De arbetar alltså efter principen, bättre att förekomma än att förekommas.

Påståendet om att jag skulle ha hotat med att ta hem och fråga ut flickorna förstår jag inte var det kommer ifrån. Men uppenbarligen finns det ju en räddsla att jag skulle få höra ngt som familjehemmet vill bevara för sig själva.

Jag är arg, trött, ledsen och uppriktigt sagt rädd. Jag och min sambo lever i detta så gott som dygnet runt och det sliter på våra nerver. Ibland förlorar jag hoppet men jag tänker aldrig ge mig. Jag har alltid vetat att Sverige inte på ngt vis är det paradis som det marknadsförts som men jag börjar nästan tycka att det på många vis är laglös diktatur...

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2013, 14:40:03 PM »
Socialens tillvägagångssätt i ditt fall visar med all önskvärd tydlighet att en frivillig placering i fosterhem inte alls är frivillig.

Obs! Socialen släpper inte taget när de väl har satt sina klor i en unge.

Bislema

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2013, 16:23:20 PM »
Du skulle ha tagit hand om kameran. Bildbevis behövs.

eureka

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2013, 11:35:27 AM »

Det behövs faktiskt  bevis  i bild/foto,och även med bevis det lyssnas sällan på enskild medborgare som är i stid med någon tjänsteman,ska det vara en från socialen,domstolen,någon förvaltning, polisen eller en stor lokal företag. Om du går runt blåögd, det är ju ditt fel.  Vanliga människor måste förstå att deär bara myror och att det är pengar och korrupta förrhållanderna med rätta ersoner som styr oftast,om vem som har rätt och fel i vilken svensk domstol som helst, särskild i en lokal domstol, där mest djungellag som styr. Du skulle ha tagit bevis på ngt. sätt,på de pedofilfoton som du hittade på fosterfamilj.Men nu när du r misstänkt att kanske gå runt med dold kamera, de ska väga dig tillträde i skattebetalt "deras" hus. Folket verkar inte tro att svenska tjänstemän är nästan obestraffbara och att en enskild person även med bevis är ändå nästan 0 värd i tvist med en tjänsteman och ännu mindre medborgarens rst är värd mot en tjönsteman, utan bildlig bevis. Jag känner till faktiskt en familj,en enssamstående far som frågade en avbelastning nån gång i månad. Kommunalfamilj började hålla på ungefär sådär också i längden.Men mannen kunde dra ut sina barn därifrån, eftersom han skaffade bevis på "avbelastningsfamiljens beteende", så socialen var rädda att  driva något ärende mot mannen och mot barn och lämnade dem ifred. Avbelastning är nästan lik med att barnen ska bortföras hemifrån, eftersom "föräldrar ju inte lämoliga,inte klarar av". varför behövs sådana "aavbelastningar" isåfall? Jo, allt leder till LVU,alla olika tillvägnarsätt som de upfann till. P.S. såg du hur vakterna misshandlar sovande ungman på T-centralen och sen sa att det var mannen som misshandlade dem och de skulle sätta misshandelsofffer i fängelse, om ine någon på domstolen skulle ha kikat på överrvakningsskamerrorna(det gör dock inte alla på domstolarr heller, utan brrukar ge rätt till vaktbilag nästan automatiskt).Framför mina ögon utspelades en gång sådan drama: 3 krafttiga  poliserna golvde ner och satte på handfängsel på eett ganska litet barn, för hans "våldsamt motstånd" vilket var bara liten  barns tjafs på 1 min. och vanlig barrngråt på 3 min.. Ingen filmade det här heller.Inte jag heller, därför att var rädd att vakterrna ska anfalla och misshandla mig också.Förstår du, att du måste sköta dig själv med bevis.
[/quote]
« Senast ändrad: 18 januari 2013, 11:46:01 AM av eureka »