Författare Ämne: till ni förstår ju ingenting  (läst 6926 gånger)

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
till ni förstår ju ingenting
« Svar #15 skrivet: 24 oktober 2003, 22:41:04 PM »
Observera jag är ingen aga förespråkare jag tror på argumetation framför smisk, men om 20 år kan det dels vara så som du föreslår att fler länder förbjuder aga, men det kan även gå åt andra hållet att vi måste rucka på detta förbud därför att allt förmånga ungdomar inte lär sig att uppföra sig normalt eftersom de är väl medvetna om att vuxna inte har några medel att ta till om de skiter i tillrättavisningar.

Jag tänker avsluta med att berätta vad min tioåriga son sade till mig för ett tag sedan. " du mamma den där lagen om att man inte får slå barn den är inte så bra" jag kontrade med följande "Men vad säger du, du som är så busig skulle väl ligga riktigt riskigt till utan en sån lag" sonen som verkligen vantrivs i skolan svarar följande " Men mamma då kunde jag välja stryket och slippa gå till skolan"

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
till ni förstår ju ingenting
« Svar #16 skrivet: 24 oktober 2003, 22:41:33 PM »
Observera jag är ingen aga förespråkare jag tror på argumetation framför smisk, men om 20 år kan det dels vara så som du föreslår att fler länder förbjuder aga, men det kan även gå åt andra hållet att vi måste rucka på detta förbud därför att allt förmånga ungdomar inte lär sig att uppföra sig normalt eftersom de är väl medvetna om att vuxna inte har några medel att ta till om de skiter i tillrättavisningar.

Jag tänker avsluta med att berätta vad min tioåriga son sade till mig för ett tag sedan. " du mamma den där lagen om att man inte får slå barn den är inte så bra" jag kontrade med följande "Men vad säger du, du som är så busig skulle väl ligga riktigt riskigt till utan en sån lag" sonen som verkligen vantrivs i skolan svarar följande " Men mamma då kunde jag välja stryket och slippa gå till skolan"

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
våld
« Svar #17 skrivet: 25 oktober 2003, 18:04:53 PM »
Det ökade våldet kan ha många orsaker. När jag läste medie och kommunikationsvetenskap fick vi lära oss att underhållningvåld bara har en ytterst marginell inverkan på ungdomars beteende. Det effekter det ger är framför allt på psykiskt störda personer vilka riskerar att utföra copycat handlingar. Dvs en psykiskt störd person ser en våldhandling på en film, dataspel eller nyhetssänding och röster inne i huvudet säger åt honom att göra likadant. jämför mannen som knivskar barnet i arvika efter vad som skett med anna lind.

Men den stora frågan är om våldet verkligen har ökat. Tidigare ansågs det normalt att killar i 10-15 åldern rök ihop och slogs ibland i skolan i dag leder sådana händelser till polisanmälan och hamnar i statestiken.

Ser man sedan på statestiken över en längre tid så kan man urskillja följande mönster. I slutet på 1800 talet begiks det betydligt fler grova våldbrott än i dag. Då var det brytningen mellan bondesamhälle och industisamhälle. Landsbyggskulturen mötte statskulturen och det blev en kulturkrock. Vi har en liknande situation nu när samhället ska utvecklas till ett mångkulturellt tjänstesamhälle. Det finns även en annan mycket viktig sak att ta med i beräkningen. Den mycket höga våldstatestiken i slutet på 1800 talet och början på 1900 talet gick brant nedåt när motboken infördes. När denna avskaffades började statestiken återigen att peka uppåt under ca tio år och sedan stabiliserades den fram till eumedlemmskapet och liberalare införselregler av billigalkohol och därefter har man återigen sett en uppgång.

Marianne Skånland

• Gäst
1) Avstraffelse, 2) Handelsvare
« Svar #18 skrivet: 26 oktober 2003, 20:10:36 PM »
1)
I flere innlegg nå i denne tråden debatteres det at barn slås (aga). Enten det foregår som straff eller av annen grunn, er det et moment jeg sterkt savner: Det finnes intet som helst grunnlag for å tro at barn slås mindre i fosterhjem og på barnehjem. Der kommer stadig rapporter, både små og mer omfattende, om hva barn utsettes for når de IKKE bor hos sine foreldre eller andre nære biologiske slektninger.

2)
Susanna skriver i et innlegg: "Jag tycker att ett samhälle bör passa sig så att inte barn blir en handelsvar."

Ja, og  ikke bare er en slik utvikling betenkelig. Den er også ulovlig. Både i FN's barnekonvensjon og andre bestemmelser / lover slås det fast at barnearbeid er ulovlig. Dette vet vi alle sammen. Men bestemmelsen(e) er langt mer omfattende: Ikke bare gjelder det arbeid, men enhver økonomisk utnyttelse av barn er forbudt.

Det burde etter mitt syn være klart at straffe-ansvar burde gjøres gjeldende, slik at både utbetaleren (altså sosialvesenet og våre ansvarlige myndigheter) og mottageren (foster"foreldre" og andre som driver "foretak"  av denne art) både må tilbakebetale, blir bøtelagt, og  kommer i fengsel,  i atskillige tilfeller av fosterhjems- og barnehjems-geskjeft, faktisk i ALLE slike forhold hvor "omsorgs"personene mottar en eneste krone mer enn de helt konkrete utlegg barnet koster dem. Og som "konkrete utgifter" bør det  absolutt aldri godtas høyere beløp enn hva en biologisk familie  får  dekket gjennom barnetrygd.

Marianne Haslev Skånland