Frfattare mne: Sveriges Radios Dokumentärredaktion gör ett reportage om LVU  (lst 2051 gnger)

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlgg: 690
    • Visa profil
Sveriges Radios Dokumentärredaktion gör ett reportage om LVU
« skrivet: 01 juni 2011, 11:15:54 AM »
För två veckor sedan blev jag uppringd av Maria Lindgren, journalist på Sveriges Radios Dokumentärredaktion, som "... ska jobba med en större produktion om omhändertagande av barn ...". Hon har tre timmars programtid till sitt förfogande och hon vill därför få kontakt med några som har erfarenhet av fosterhems- och/eller HVB-hemsvistelse. Föräldrar, syskon, och mor- och farföräldrar som har erfarenheter av omhändertagande av en anhörig är också välkomna att ta kontakt med reportern.

Maria Lindgren kommer att göra tre reportage där hon genom olika fall ska belysa problemen: det är alltså inte ett granskningsprogram.
Jag hade kontakt med Maria Lindgren för några år sedan då hon arbetade på TV4 Norrbotten. Hon gjorde ett reportage om en 15 årig flicka som jag räddade från socialen i Boden, som ville spärra in henne på ett § 15b hem.

Ni som är intresserad kan ta kontakt med Maria Lindgren direkt: 0702 - 99 29 99. Ni får gärna sprida denna information! Detta är ett utmärkt tillfälle, inte bara att informera svenska folket om hur barnomhändertagandebranschen fungerar utan också att få lite personlig upprättelse, om man har blivit drabbad.

Den här information har redan skickats via gruppmail till NKMR:s medlemmar och sympatisörer.

Ruby H-C
Jur. kand
Ordf.