Författare Ämne: Psykoanalytikern Rollo May blir intervjuad i dokumentären Sagolandet från 1988  (läst 1872 gånger)

AS76

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
När Jan Troell gjorde denna dokumentär om Sverige så intervjuade han den amerikanske psykoanalytikern Rollo May om livet i ett modernt samhälle och särskilt då Sverige, och May samtalar här även med Ingvar Carlsson som då var statsminister. Jag klippte ihop snuttarna med honom från filmen, men det är möjligt att jag missade någon. Om intresset är stort så skulle jag kanske kunna inkludera även undertexterna. Anledningen till att jag lägger upp detta är för att Ruby nämnt denna Rollo May några gånger.

http://www.youtube.com/watch?v=oDYQBQ3sVOs
« Senast ändrad: 14 april 2011, 11:42:05 AM av AS76 »

AS76

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Här är en version med svenska undertexter: http://www.youtube.com/watch?v=svEDM1i1xGM

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Jan Troells intervju med Rollo May i Sagolandet är mycket viktig eftersom den visar de ideologiska vattendelarna mellan de olika systemen. Ingvar Carlsson är villig att offra allt för kollektivet, medan Rollo May anser att människan behöver frihet.

Det vore mycket intressant att veta vad Rollo May skulle säga om den svenska tvångsomhändertagande- och fosterhemsindustrin.

Tack för publikationen , AS76!

AS76

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Det håller jag med om, fast tyvärr avled han för snart 20 år sedan. Jag fick själv erfara hur tragiskt ens liv kan bli när myndigheterna får för sig att fatta beslut åt en, när socialtjänsten började blanda sig i mitt liv. De skulle säkert påstå att de kom med sina åtgärder av välvilja, även fast jag inte ville ha med dem att göra.

Apropå jämförelser mellan fria samhällen och sovjetstater så stötte jag förresten på intressant statistik igår. Fastän att Sverige satsar så enormt mycket mer pengar på rehabilitering av fångar i kriminalvården, så har USA och Sverige nästan exakt samma återfallsprocent, 40% efter tre år. Deras kriminalvård kostar bara en bråkdel av Sveriges per person.

Fast än kan det förstås bli verklighet att andra internationella kändisar börjar uppmärksamma den svenska socialstaten. De flesta amerikaner man pratar med blir chockade när de får höra hur det står till med barnavården här i Sverige.