Författare Ämne: Jag VILL ha mina barn nu!!  (läst 4501 gćnger)

Russin

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Jag VILL ha mina barn nu!!
« skrivet: 19 januari 2011, 09:47:02 AM »
För ca 13 mÄnader sedan togs mina barn pga av min psykiska ohÀlsa och pappans alkoholmissbruk. Vi fick skriva pÄ att vi godkÀnde omhÀndertagandet, annars skulle det bli ett jÀvla liv fick vi höra, sÄ vi gjorde det för barnens skull (vi trodde att det var bÀst)

Ingen varning, ingenting, klampade de in i skolan o slet med sej barnen.
Barnen hamnade i sk jourhem dÀr de misshandlades psykiskt. Ingen trodde pÄ oss förÀldrarna dÄ vi berÀttade för soc. Men dÄ lÀrarna pÄ skolan reagerade sÄ fick barnen som tur var flytta till en slÀkting.

Min man har gĂ„tt rehab för missbruket. Han har skött sitt arbete hela tiden. Jag hade redan innan barnen togs börjat mĂ„ mkt bĂ€ttre med ny medicin (fast de brydde sej inte om att kolla det, det var antalet inlĂ€ggningar-frivilliga som de tyckte var skĂ€l att stryka mej som mamma)Jag jobbar ocksĂ„ nu. (Eller jag började jobba igen efter att ha varit sjukskriven veckan efter att barnen togs.)

Sedan i höstas har vi fÄtt veta att barnen ska fÄ komma hem.
MEN sÄ har min man haft Äterfall. Jag har mÄtt bra.
Nu sÀger soc (som tydligen kan bestÀmma allt) att det Àr ok att barnen kommer till mej men dÄ mÄste jag skaffa lÀgenhet.
Och det finns ingen. För jag fÄr inte söka utanför komunen. Trodde soc kunde hjÀlpa till med lÀgenhet dÄ, men inte

Jag har kÀmpat detta Är, Àr inte sÄ psykisk stark sÄ det tar, i juli dog dessutom min vuxne son, men jag klarade det ocksÄ, allt för att mina smÄ barn skulle fÄ komma hem

Men snart ger jag upp. JÀttesvÄrt med lÀgenheter hÀr i kommunen. Insatserna till bostadsrÀtterna Àr höga.
Vad ska jag göra?

Russin

• Newbie
  • *
    • Visa profil
SV: Jag VILL ha mina barn nu!!
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2011, 18:52:26 PM »
Nu har de kommit hem, Àntligen fick jag lÀgenhet och dÄ fick de flytta hem till mej. Har det gjort barnen gott att bo hos nÄn annan? KÀnns o verkar inte sÄ......

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2011, 11:03:19 AM »
Hej Russin!

Det glÀder mig att du och dina Àlskade barn Àr Äterförenade.

Det faktum att socialen har lÀmnat barnen tillbaka till dig visar att de inte behövde tvÄngsomhÀnderta dina barn och placera dem hos frÀmlingar överhuvudtaget. Ett omhÀndertagande ska vara den sista ÄtgÀrden i en rad av andra ÄtgÀrder. Detta betyder att LVU fÄr tillÀmpas nÀr alla andra ÄtgÀrder har misslyckats. De kunde ha gett er insatser i hemmet, vilket hade varit mest skonsamt för barnen och dig, och dessutom besparat skattebetalarna ett par miljoner kronor.

NÄgot som Àr helt klart Àr att tvÄngsomhÀndertagandet har traumatiserat dina barn och att sÄren som den 18 mÄnader lÄng tvÄngsseparation har lÀmnat hos barnen, kommer att ta lÄng tid att lÀka.

Jag hoppas att ni aldrig mer ska behöva ha med socialen att göra.

Lyckönskningar för framtiden!

Ruby H-C
Jur. kand
Ordf i NKMR

Russin

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2011, 12:33:33 PM »
Jag hörde i uppdrag granskning att för att ta barn i skolan utan förvarning skulle det vara fara för deras liv att trÀffa förÀldrarna?
Det var aldrig aktuellt i vÄrt fall. Soc slÀpade ivÀg dom pÄ lÀkarundersökning-fysisk och psykiskt men inget onormalt kom fram.
Igentligen skulle man vilja anmÀla hÀxorna men dÄ vet man inte vad de hittar pÄ. Jag har lÀrt mej nu att soc-tanter har mer makt Àn bÄde regering och gud sjÀlv sÄ man fÄr vÀl fortsÀtta fjÀska om jag mÄste trÀffa dom mer....

Emil

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
    • http://sagorummet.egetforum.se
« Svar #4 skrivet: 26 juni 2011, 12:02:12 PM »
Du hade tur, det Àr ungefÀr 5% (troligtvis mindre) att fÄ tillbaka sina barn efter att sociala har tagit dom./ emil
emil 12 Ă„r

Russin

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 12 juli 2011, 11:39:51 AM »
Tur o tur?... Jag tror det mest beror pÄ att jag skött mej klanderfritt och dessutom flyttat frÄn alkoholistpappan/mannen. Det fanns inget socialen kunde anmÀrka pÄ lÀngre.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 18 juli 2011, 08:36:05 AM »
LVU Àr ett lotteri.

Det Àr ytterst sÀllsynt att barn Äterförenas med sina förÀldrar oavsett hur klanderfritt de sköter sig - trots att "mÄlsÀttningen med ett omhÀndertagande Àr den slutgiltiga Äterföreningen av familjen", enligt förarbetena.

Men, om nu "mÄlsÀttningen med ett omhÀndertagande Àr den slutgiltiga Äterföreningen av familjen", varför tvÄngsseparera familjemedlemmarna frÄn början? Detta strider mot min logik.

Barn Àr mycket anpassliga och de mÄste ty si till vuxna för sin överlevnad. Det intrÀffar att barnen blir utsatta för hjÀrntvÀtt och utpressning i fosterhemmen. Det intrÀffar att barnen fÄr tillgÄng till en standard som de inte hade eller kunde ha hos sina biologiska förÀldrar.

Som kuriosum kan jag pÄpeka att familjen Olsson blev inte Äterförenade, inte ens efter Europadomstolens fÀllande dom mot Sverige och order att lÀmna tillbaka barnen till deras familj. Det Àr dÀrför det finns Olsson mot Sverige och Olsson mot Sverige 2.