Författare Ämne: Till minne av advokat Lennart Hane  (läst 1684 gånger)

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Till minne av advokat Lennart Hane
« skrivet: 13 december 2010, 22:20:56 PM »
Till minne av advokat Lennart Hane

Det är med stor sorg och saknad som jag, å styrelsens vägnar, meddelar att advokat Lennart Hane, NKMR:s fleråriga medlem och revisor och föredragshållare har avlidit. Lennart Hane avled i fredags den 10 december 2010 - som ju firas över hela världen som de mänskliga rättigheternas dag.

Lennart Hane var en stark förkämpe för barns och familjers rättigheter gentemot den starka övermakten som var deras motpart i LVU- frågor. Han har skrivit böcker och åtskilliga artiklar och debattinlägg såväl om mänskliga rättigheter som om den svenska familjepolitiken, varav en bråkdel finns publicerade på NKMR:s hemsida. Vi hade ett nära samarbete. Han ingick i den femmannadelegationen från NKMR som tillsammans med undertecknad medverkade vid mötet i Riksdagshuset den 17 november 2010 då slutbetänkandet "Ny struktur för skydd av mänskliga rättigheter", SOU 2010:70, presenterades.

Lennart Hane föddes den 27 april 1931. Han blev 79 år.

NKMR framför våra kondoleanser till Lennart Hanes änka, Gunilla Hane och deras barn.

Lennart Hane lämnar ett stort tomrum hos oss.

Vila i frid, Lennart!

Ruby H-C
Ordf

madde

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Till minne av advokat Lennart Hane
« Svar #1 skrivet: 22 december 2010, 15:46:57 PM »
Det är med sorg i hjärtat jag fått meddelandet om att Lennart Hane avlidit. Det var en av de mest engagerade advokater jag någonsin mött. Det är en av de mest färgstarka människor jag mött.  Jag kommer särskilt ihåg Lennart Hanes otroliga engageman och glöd  under den tid då vi tillsammans kämpade för våra klienters rättigheter mot socialtjänsten i LVU mål. Mina tankar går särskilt till hustrun Gunillia i denna svåra stund.

Madeleine Johansson
jur kand