Författare Ämne: Censur på Newsmill  (läst 1554 gånger)

AS76

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
Censur på Newsmill
« skrivet: 08 december 2010, 14:46:59 PM »
Nu under förmiddagen har jag suttit och pulat ihop en text med på sådär 2'500 ord, drygt 6 boksidor, som jag tänkte publicera på newsmill.se. Det var en allmän frågeställning om just vad man vill uppnå med samhällsvården, och jag nämnde hur t.ex. Domenic-fallet har orsakat mig ett visst huvudbry.

Nu när jag skickat in den till redaktionen där får jag följande svar:

"Hej, Tack för en välskriven artikel, men eftersom vi inte gärna publicerar texter som kan tolkas som indirekta utpekanden, tackar vi nej till texten. Vi har haft en del liknande texter tidigare och diskuterat oss fram till att välja en mer försiktig linje. Vänligen Newsmill"

Jag fick inte ens reda på om det var att jag diskuterade socialtjänsten eller om det var att jag nämnde Domenic-fallet som ledde till avslag. Tänk, jag som naivt trodde på det där de skrev om värdet av en öppen debatt. Nåväl, jag får väl ta och publicera även denna på Sourze.se, även om det hade gett ett klart starkare intryck att ha den på Newsmill, med foto och dylikt.

Jag har tänkt översätta den till engelska också och ha på min blogg. Fast när jag gör det nu kan jag ju för underhållningens skull nämna att denna artikel censurerades på Newsmill.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
SV: Censur på Newsmill
« Svar #1 skrivet: 13 december 2010, 22:17:24 PM »
Jag är mycket förvånad att Newsmill har refuserat din artikel. Det är beklagligt att de inte är konsekventa i sin bedömning av vad som utgör indirekta utpekanden eller inte.

Kanske borde du ha namngivit de felande tjänstemännen. "Name them, and shame them!" Gör ett nytt försök!

Artikeln kommer inom kort att publiceras på NKMR:s hemsida med angivande av Newsmills svar.

Ruby H-C
Ordf.