Författare Ämne: MYNDIGHETSTYRANNI !!!  (läst 7570 gćnger)

Hanna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
MYNDIGHETSTYRANNI !!!
« skrivet: 05 mars 2007, 18:34:48 PM »
Hej
Jag försöker sammanfatta hĂ€ndelsen ang. min vĂ€ninnans kamp mot socialförvaltningen i Ö-vik.hösten -03.
HandlĂ€ggaren ÅN tvingade min vĂ€ninna till vĂ„rden pĂ„ Korpberget, vars klienter bestĂ„r till 99% av tunga narkomaner och kriminella. Min vĂ€ninna har inte dom problemen utan har mĂ„tt psykiskt dĂ„ligt flera Ă„r utan hjĂ€lp.
Hon Ă€r dessutom ensamstĂ„ende mamma, vid den hĂ€r tidpunkten var sonen 16 Ă„r. Min vĂ€ninna MN klarade inte att vara kvar tvĂ„ mĂ„n pĂ„ Korpb. utan hon Ă„kte till Stockholm. Hennes rĂ€dsla för ÅN gjorde att hon inte vĂ„gade Ă„ka hem till Ö-vik. DĂ„ bröt helvetet löst ÅN hotade hennes son med LVU och hemlöshet och hans mamma med LVM om inte MN kom hem omedelbart. Dessa samtal Ă€r inte inspelade sĂ„ det blir svĂ„rt att bevisa, denna typ av hotsamtal ringde ÅN flera gĂ„nger. MN bokade tid med ÅN den 6/11-03 och vi Ă„kte upp.
ÅN kom med samma hot under detta möte sĂ„ vi beslöt att MN och sonen flyttar hem till mig, flyttanmĂ€lan gjorde vi pĂ„ skattemyndigheten den 7/11-03. Jag ville trĂ€ffa ÅN tillsammans med MN igen för att höra om det gick att resonera med henne och se om hon kunde komma med en annan mer verklighetsförankrad lösning. Vi trĂ€ffade henne den 10/11-03,
ÅN ville inte ens slĂ€ppa in mig utan hon ville prata med MN sjĂ€lv, vi gick inte med pĂ„ det. Hon kom med samma hot som tidigare. Vi kĂ€nde att det var totalt meningslöst att försöka föra en vettig dialog med ÅN.
MN ordnade studentrum till sonen för han ville avsluta sina studier dÀr, men han Àr skriven hos mig för sÀkerhets skull.
MN fick brev frÄn KF att hon skulle bli vrÀkt den 10/12-03 och det var OK för MN, hon motsatte sig inte vrÀkningen. Vi Äkte ner den 7/12-03.

ÅN drev LVM och begĂ€rde polishandrĂ€ckning för provtagning, dom var vid min dörr 18/12-03. Jag vĂ€grade att tillĂ„ta MN genomgĂ„ sĂ„dan förnedring sĂ„ jag sa att vi Ă„ker till Maria sjĂ€lv och tar proverna vilket vi gjorde. LĂ€karen rekommenderade MN att kontakta öppenvĂ„rdsteamet pĂ„ Maria för att etablera en samtalskontakt dĂ€r för att det dĂ„ skulle gĂ„ fortare att komma till psykiatrin för fĂ„ den vĂ„rd hon behöver. MN sa ja till det förslaget och började gĂ„ dĂ€r för samtal och akupunktur som har varit jĂ€ttebra för MN.
Jag protesterade mot ÅNÂŽs LVM ansökan eftersom inga kriterier var uppfyllda och försökte stoppa hela processen genom telefonsamtal
med LÀnsrÀttens dommare i HÀrnösand, men han lyssnade inte.
MN fick en advokat utsedd Ă„t sig, men han Ă€r företagsjurist och var inte alls kunnig inom omrĂ„det  Dom drev LVM till LĂ€nsrĂ€tten utan att det fanns nĂ„gon grund till det och utan att kriterierna var uppfyllda.
Det blev ingen LVM, men det kunde ha blivit sÄ om inte jag skulle ha orkat kÀmpa och brÄka för MN, hon hade ingen ork kvar sjÀlv, hon var
helt slut pga dessa myndihhetstyranner som har egna lagar och fikar tillsammans.
Historien slutar dock inte dĂ€r utan det visade sig att ÅN flyttade vrĂ€kningen som skulle ske den 10/12-03 genom att den 8/12-03 ringa till hyresvĂ€rden och flytta fram vrĂ€kningen till den 20/1-04 för att kunna driva Ă€rendet dĂ€ruppe, lĂ€genheten var ju kvar! Detta gjorde hon utan MNÂŽs vetskap, det kom till hennes kĂ€nnedom först nĂ€r hyresavin kom i januari-04, pĂ„ lĂ€genheten som hon trodde att hon blivit vrĂ€kt ifrĂ„n den 10/12-03!
RĂ€kningen pĂ„ hyran (ca 9000 kr) har MN fĂ„tt betala trots att det Ă€r ÅN som har skaffat den. Vi gjorde polisanmĂ€lan hĂ€r i Stockholm men,
den skall behandlas dĂ€r det har hĂ€nt dvs. av polisen i Ö-vik och Åklagarmyndigheten sundsvall. ( ÅN Ă€r sambo med polis).
Åklagaren skickade en polis frĂ„n sundsvall, förundersökningen inledde han bara med att prata med oss och la ner Ă€rendet efter det utan att ens
förhöra ÅN som vi anmĂ€lde för tjĂ€nstefel. Det Ă€r lĂ€tt att bevisa med journalanteckningar och genom att förhöra KF, som tyckte att "detta stinker, han har aldrig varit med om en liknade soppa". Genom förhör med övikshem och andra inblandade sĂ„ Ă€r det enkelt att bevisa brott.
SĂ„ detta fortsatte med JO, ÖveĂ„klagare UmeĂ„ men utan resultat. Polisen hĂ€r i Farsta och VĂ€stberga Ă€r förbryllade över den hĂ€r hanteringen av
försök till frihetsberövande och att flytta pÄ hyresavtal utan MNs veto.och har tvingat henne att fly frÄn sin kommun för sitt liv.
Hade kontakt med LÀnstyrelsen och dom sa att om brott har begÄtts sÄ Àr dom skyldiga att anmÀla till polisen detta besked Àr frÄn stockholm.
Vi skickade dÄ allt material till lÀnstyrelsen HÀrnösand och med en detaljerad beskrivning av hÀndelserna med bevismaterial mm.
Först efter tvÄ Är kom besked, efter flera samtal att dom riktar kritik mot humanistiska nÀmden för att dom har drivit LVM utan kriterier och anvÀnt
20 Ă„r gamla uppgifter i ansökan. Dom glömde!! Hyrespengarna och hur ÅN hade gjort detta utan MN veto. Vi bad dom att Ă„terigen granska och sa att enligt LĂ€nstyrelsen i Stockholm Ă€r dom skyldiga att göra polisanmĂ€lan vid brott. Vi fick en nĂ€stan obegriplig lĂ€sning av deras beslut i veckan, kritiken kvarstĂ„r och dom tar inte stĂ€llning till om brott har begĂ„tts. Varför finns dom överhuvudtaget? deras uppgift Ă€r att se till lagarna skall efterföljas men sĂ„ Ă€r det tydligen inte i verkligheten.
LĂ€nstyrelsen i HĂ€rnösand tog TRE ÅR pĂ„ sig för detta Ă€rende.
SĂ„ min frĂ„ga Ă€r: - vad gör vi?  kan MN fĂ„ rĂ€ttshjĂ€lp för att ta Ă€rendet till domstol och ha advokat till sin hjĂ€lp, för krafterna har tagit slut för oss bĂ„da och vi har inte sĂ„ mycket kunskap inom juridik. Vi vill ha slut pĂ„ detta med mĂ€nniskovĂ€rdet i behĂ„ll!
Tacksam för svar..

Hanna
Hanna

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
RÀttssÀkerheten för den enskilda Àr helt satt ur spel
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2007, 09:48:33 AM »
RÀttssÀkerheten för den enskilda Àr helt satt ur spel. Den förföljelse och myndighetstyranni - som du mycket riktigt kallar det - som din vÀninna har blivit utsatt för ska inte förekomma i Sverige, som ju vill kalla sig civiliserat och demokratiskt.

JO och lÀnsstyrelsen Àr tÀnkta som skydd för den enskilda som blir utsatt för myndighetsövergrepp men redan 1988 betecknade Göteborgs Tidningen (GT) JO som en tandlös papperstiger, och Hannes RÄstam avslöjade hur Lst arbetade i fallet Ekbackens behandlingshem (Uppdrag granskning 2006-12-06).

NĂ„gra personer har stĂ€mt kommuner och deras felande myndighetspersoner med framgĂ„ng. Din vĂ€ninna borde stĂ€mma Ö-viks kommun. Eftersom hon har varit utsatt för förföljelse av en myndighetsperson i flera Ă„rs tid förmodar jag att hon inte har hög inkomst och att hon inte har nĂ„gon hemförsĂ€kring, vilket innebĂ€r att hon har rĂ€tt till rĂ€ttshjĂ€lp.

I detta sammanhang vill jag pÄminna om O-viks kommuns hantering av det helt onödiga tvÄngsomhÀndertagandet av den lilla femÄriga flickan pga ett anonymt brev. Detta visar att verksamheten bygger pÄ ett grundlÀggande systemfel och att det krÀvs en ordentlig stÀdning.
Se Örnsköldsviksfallet. Anonymt brev slog familjens liv i spillror.      

Ni borde ocksÄ göra en JK-anmÀlan. JK, Göran Lambertz, Àr pÄ besök i HÀrnosand och Sundsvall i dagarna tre med början idad den 22 maj 2007.

Se Justitiekanslern kÀnner starkt stöd frÄn allmÀnheten.