Författare Ämne: MARKS kommun illa ute  (läst 26259 gćnger)

XENIA

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Fattiglappen
MARKS kommun illa ute
« skrivet: 13 augusti 2010, 21:00:53 PM »
*
Marks kommun utanför BorÄs Àr illa ute

http://www.dn.se/nyheter/sverige/hanteringen-av-barn-som-far-illa-granskas-1.1153351

Om t.ex. LVU hos TingsrÀtter (skadestÄnd).
TingsrÀtter kan litet om Förvaltningslagen (?), och Förvaltningsdomstolarna utger inte nÄgot skadestÄnd. En dÄlig mix med andra ord.

http://www.ere.se/doc/verksamhet/kommunförbundets_jurist.pdf

http://www.ere.se/doc/advokaten/TSA_konventionsbrott.pdf

HĂ€lsningar XENIA

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
SV: MARKS kommun illa ute
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2010, 17:26:10 PM »
Har man lÀst fostermammans blogg sÄ Àr det uppenbart att fostermamman inte begriper hur man uppför sig som fostermamma. Dvs man startar inte en blogg dÀr man snackar skit om barnens biologiska förÀldrar

AS76

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2010, 20:39:15 PM »
SVT-dokumentÀren var otroligt dÄlig, maken till ensidig propaganda har man sÀllan skÄdat. Jag tittade i en halvtimme, sedan tröttnade jag. Det tycks som att programmet var ett enda stort bestÀllningsjobb av fosterfamiljen. Ironiskt att man gör sÄ stor sak av ett omedelbart omhÀndertagande frÄn fosterförÀldrarna nÀr man bara sveper förbi att det var pÄ samma vis som barnen togs ursprungligen.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2010, 21:40:47 PM »
Jag delar helt och hÄllet dina synpunkter, AS76.

Det Àr beklagligt att Uppdrag granskning har gjort detta propagandaprogram för fosterhemmen. Ingen har tagit upp fosterhemmens rÀttsliga stÀllning: att de har inget att sÀga till om. De Àr ju endast uppdragstagare och de har tydligen inte förstÄtt grÀnsen för sitt uppdrag.

FosterförĂ€ldrarnas relation till barnen kan utan omsvep kallas för en ”sjuklig symbios”. De har tillĂ€gnat sig nĂ„gon annans barn. Fostermodern pratar om att barnen ska komma hem. Men, felen kan ha begĂ„tts av den placerande kommunen. SjĂ€lv skulle jag vilja se ursprungliga fosterhemsutredningen och fosterhemsavtalet. De kanske hade blivit lovade att ha barnen under hela sin uppvĂ€xttid, dvs uppvĂ€xtplacering. Och, hur mycket tjĂ€nade de pĂ„ uppdraget?

Det talades ocksÄ om vÄrdnadsöverflyttning och om fosterförÀldrarnas son som barnens storebror. Han Àr inte deras storebror! I Sverige fördömer man tvÄngsÀktenskap, men tvÄngsförÀldraskap accepteras sÄsom nÄgot naturligt.

Visst tycker jag att det Àr förfÀrligt att man sliter barn frÄn sina invanda liv och slÀnger in dem hos vilt frÀmmande mÀnniskor, men det Àr betydligt skadligare att ta barn frÄn sina biologiska förÀldrar Àn frÄn en fosterfamilj.

FosterförÀldrarna underblÄser barnens lidande genom att sÀga till dem att de vill ha hem dem.

Det finns inget som rÀttfÀrdigar att de vill tillÀgna sig barnen.

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2010, 00:09:21 AM »
Jag kopierar in ett inlÀgg som jag har gjort pĚden hÀr bloggen dÀr fallet debateras. http://trollan.wordpress.com/2010/10/20/en-arg-reflektion-om-en-kommentar/

Den omtalade personen hÀr. Jag det Àr rÀtt att jag anser att jag anser att fostermamman i sin blogg visat att hon inte passar som fosterförÀlder. Som fosterförÀlder har man ett uppdrag att ta hand om andras barn under en period nÀr de sjÀlva inte klarar av det. Marks kommun försökte fÄ till stÄnd en hemskolning av barnen nÀr de mÀrkte att mycket av de bedömningar som Vara kommun tidigare gjort inte stÀmde.

Min snart 20 Ärs erfarenhet av att fungera som stödperson i lvu Àrenden sÀger mig att sÄdana felbedömningar inte Àr nÄtt ovanligt. En kommun ingriper med rÀtta i en familj som har problem. Soc tar förgivet att dessa problem inte gÄr att reparera och Àr bestÄende och placerar om barnen i ett familjehem och ger familjehemmet löfte om en uppvÀxtplacering trots att detta Àr ett lagbrott. Alla placeringar ska omprövas en gÄng var 6 mÄnad. Det förekommer Àven att socinomer utan kompetens för den typen av bedömningar klassar en bio förÀlder som utvecklingsstörd för att fÄ tyngd i argumentationen inför rÀtten.

NÀr sedan situationen som orsakat omhÀndertagandet rett upp sig blir det mycket svÄrt för biohemmet att fÄ tillbaka sina barn.

I det hÀr fallet verkar det som den nya kommunen som mamman flyttade till har förstÄtt att mycket av de negativa omdömmen som fanns om biomamman inte stÀmde och dÀrför velat fÄ tillstÄnd ett försök till hemskolning. I den situationen har det skurit sig med familjehemmet och konflikten leder till slut att barnen omhÀndertas igen och omplaceras.

Jag blev ocksÄ upprörd över hur barnen sÄ abdrupt flyttades. Det borde verkligen ha skett pÄ ett skonsammare sÀtt, men jag har Àven lÀst fostermammans blogg och förstÄr dÀrför för en gÄng skull en socialtjÀnst.

PÄ den bloggen förekom det en ren smutskastingskampanj inte bara mot biomamman utan Àven mot hela hennes slÀkt. FÄr man sina barn omhÀndertagna ska man verkligen vara garanterad att samhÀllet placerar barnen hos mÀnniskor som begriper att man inte pratar skit om de personer varns barn man fÄtt förtoendet att ta hand om.

Biomamman har fÄtt utstÄ en hel del obehagligheter pga fostermoderns agerande och fostermoderrns agerande kan mycket vÀl ligga bakom att hemskolningen misslyckades.

Trollan hur skulle du sjÀlv reagera om du hade barn drabbades av en personlig kris som innebÀr att du inte klarar av dom och nÀr du kommit ur denna kris och dina barn ska skolas hem igen blir drabbad av en hatkampanj pÄ nÀtet frÄn den person som skattebetalarna avlönat för att ta hand om dina barn under din kris?

Fast i denna hÀrva Àr alla förlorare
Fosterfamiljen som av den första kommunen troligtvis har blivit lovade en uppvÀxtplacering och dÀrför sett barnen som adoptivbarn i stÀllet för som fosterbarn

Biomamman som vid hemskolningförsöket i stort sett inte fick en chans att i lugn och ro knyta an till sina barn igen pga allt stÄhej som fostermodern orsakat.

Sist men inte minst Àr barnen de stora förlorarna som flyttats runt som jojjon pÄ detta vis. Jag hoppas verkligen att de finner sig till ro i sitt nya familjehem.

Du kanske undrar varför jag stöder daddys bloggande men inte fostermodern. Det gör jag dÀrför att daddy faktiskt Àr far till sin dotter medan fostermodern faktiskt Àr en av samhÀllet avlönad vÄrdare.

Att bioförÀldrar trÀter om vÄrdnaden Àr inte konstigt bÄda Àlskar sina barn och en skillsmÀssa beror pÄ en konflikt mellan dessa fanns inte denna konflikt skulle det ju heller inte bli nÄgon skillsmÀssa.

En fosterfamilj har i stort sett samma funktion som en dagmamma och ska vara sÄ professionella att de samarbetar vid umgÀngen och hemskolningsförsök. Jag tyckte mycket av det som kom fram i uppdrag granskningsprogrammet tyder pÄ att barne Àr PASade av famijehemmet.
http://www.nyhetsverket.se/nyhet/3730/Smutskastning-av-romsk-familj
http://www.nyhetsverket.se/nyhet/8217/ROMSKA-MAMMAN-MISSHANDLAD-

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2010, 14:55:03 PM »
Å NKMRs vĂ€gnar har jag skrivit ett brev till Uppdrag granskning och skickat brevet för kĂ€nnedom till Vara kommun och Marks kommun.

Se: NKMR:s brev till Uppdrag granskning angĂ„ende reportaget 'De förlorade barnen’

AS76

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2010, 15:36:53 PM »
Bra initiativ. Det Àr verkligen talande för SVT att man nÀr man söker pÄ deras hemsida fÄr 0 trÀffar för varken "Dominic Johansson" eller "Domenic Johansson", men 306 för Guantanamo. De Àr pigga pÄ att hoppa pÄ USA, men sjÀlvkritik Àr dem helt frÀmmande.

Gudrun Larsson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2010, 17:53:32 PM »

Hur kan det komma sig att vi lever i ett ekorr hjul hela tiden för vad jag kan förstĂ„ sĂ„ upprepas historien. Och vad Ă€r det som fĂ„r politikerna att sitta och ljuga oss rĂ€tt upp i ansiktet. Det har nyligen varit val, och dĂ„  stod dessa sĂ„ kallade politiker och ljög oss rĂ€tt upp i ansiktet om att  nu ska det bli förĂ€ndringar bĂ„de i skolan och omsorgen ska vi förbĂ€ttra ,att handha barnen, för det Ă€r sĂ„ viktigt att dessa fĂ„r en bra utbildning och en god start hĂ€r i livet.
Och vad hÀnder jo vi drar in lÀrare sÀtter fler barn i klasserna minst, 30 i varje klass. Detta kallas för förbÀttringar samt sÄ lÀggs en del skolor ner framförallt pÄ landsbygden.

Hur inkompetenta och senildementa  fĂ„r personer vara som ska utreda och ta hand om barn, som soc  tar frĂ„n förĂ€ldrar? DĂ€refter kastas dessa stackars barn hit och dit som det vore ett paket som har kommit till fel adress. Det visar endast pĂ„   hur illa som soc sköter sitt arbete och har sĂ„ gjort i alla tider. FĂ„r nog skylla mycket pĂ„ alla politiker som har suttit med och bestĂ€mt under alla dessa Ă„r.
Hur mĂ„nga larm rapporter har inte kommit till deras kĂ€nnedom under alla  Ă„ren som gĂ„tt det har varit lika illa Ă€nda sedan början pĂ„ 1900 talet  och nu har vi 2010 och ingen förĂ€ndring har skett. Vad tĂ€nker alla dessa politiker pĂ„? Sin egen plĂ„nbok och arvoden och pension livet ut???

>:( Sedan nĂ€r kritiken kommer, dĂ„ lĂ„ter det annorlunda. VI VISTE INTE ATT DET VAR SÅ ILLA??
NÀr det gÀller att ta barn som soc Àr sÄ kvicka att utföra bÄde i tid och otid, DÄ saknas det inte pengar för detta ÀndamÄlet eller att förlÀnga vistelsen i ett fosterhem sÄ biologiska förÀldrar utpekas som stora farliga personer som barnen absolut inte fÄr ta kontakt med.
Efter en vistelse i fosterhem ska baren som Àr vuxna nu Äter knyta kontakt men bioförÀldrar vilket dom vill eller inte dÄ har soc avsagt sig ansvaret barnet Àr fÀrdigbehandlad hur illa denna personen Àn mÄr tar soc inget ansvar för.

Skulle det visa sig att barnen blivit illa behandlad under vistelsen och detta ska utredas dĂ„ finns inga resurser i samhĂ€llet att tillgĂ„. DĂ„ Ă€r soc som var sĂ„ pĂ„stridig att barnet far illa i sin hemmiljö och mĂ„ste skyddas mot detta ,ingen kan det bĂ€ttre Ă€n samhĂ€llet. Barn som blir omhĂ€ndertagna ca20 000 om Ă„ret har det visat sig,  inte klarar att gĂ„ ut skolan pĂ„ grund av att dessa inte har orkat med sin omgivning samt att soc Ă€r en dĂ„lig förĂ€lder, hur kan det komma sig?? Barnen togs för att det skulle bli bĂ€ttre för dessa! Hur kommer det sig dĂ„ att barnen inte orkar fortsĂ€tta till högre skolor?
 Har nĂ„gon av er som sitter i riksdagen eller i kommunerna överhuvudtaget tĂ€nkt nĂ€r ett  barn har det svĂ„rt av samhĂ€llsvĂ„rden vad det grundlĂ€ggande felen bestod av? Eller tror ni att det Ă€r robotar som samhĂ€llet har vĂ„rdat!

Hur kommer det sig att sĂ„ mĂ„nga barn som  Soc tagit hand om har tagit sitt liv för det var ingen som kunde eller ville lyssna pĂ„ dessa barn och unga. Det kan Ă€ven hĂ€nda i biologiska hemmet vist men dĂ„ fĂ„r förĂ€ldrarna ta smĂ€llen.
Men inte soc dĂ„ blir det, vi kunde inte veta vi kunde inget göra  vi förstod inte att det var sĂ„ illa??
Men dessa inkompetenta soc tanter eller gubbar fÄr fortsÀtta att hÀmta barn och ifrÄgasÀtta förÀldrarna till barnen som omhÀndertas.

Kenneth Johansson c Socialdepartementet Du sitter  pĂ„ socialdepartementet och Ă€r socialarbetarnas högste chef vad jag kan förstĂ„  alltsĂ„ deras arbetsgivare Hur kan du ha sĂ„ mĂ„nga inkompetenta personer som fĂ„r rĂ€tten till att förstöra nĂ€stan halva svenska befolkningen

Det Ă€r 350 000 barn frĂ„n 20 framtill 80 talet dĂ€refter har  ca 20 000 barn och unga varje Ă„r i ca 30 Ă„r blivit offer för dessa socialarbetares fram fart
Skulle det vara ett sĂ„ stor misĂ€r hĂ€r i landet, det tror inte jag pĂ„.  Det har visat sig att mer Ă€n hĂ€lften av dessa barn hade inget behov av att flyttas frĂ„n sina förĂ€ldrar.
DĂ„ undrar jag? Har soc provision för att ta hand om sĂ„ mĂ„nga barn som dom bara kan? Och hur mycket pengar spolieras inte 
 i onödan, det finns andra lösningar som hade varit bĂ€ttre bĂ„de för barnen och förĂ€ldrarna

Hur kommer det sig att vi hĂ€r i landet har fĂ„tt leva utan mĂ€nskliga rĂ€ttigheter under sĂ„ mĂ„nga decennier  och nu ska vi fĂ„ en speciell kommittĂ©  som ska se till att vi ska fĂ„ mĂ€nskligrĂ€ttigheter. För vem ska den lagen gĂ€lla ? Inte för oss som lever i Sverige  hĂ€r i landet har vi inga mĂ€nskliga rĂ€ttigheter överhuvudtaget, Det har vi fĂ„tt leva med och Ă€ven fĂ„tt till svar av socialen, DOM GÄLLER INTE I SVERGE!!
Gullan
« Senast ändrad: 23 oktober 2010, 20:14:32 PM av Gudrun Larsson »

XENIA

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Fattiglappen
HĂ€lsningar XENIA