Författare Ämne: MARKS kommun illa ute  (läst 19818 gånger)

XENIA

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Fattiglappen
MARKS kommun illa ute
« skrivet: 13 augusti 2010, 21:00:53 PM »
*
Marks kommun utanför Borås är illa ute

http://www.dn.se/nyheter/sverige/hanteringen-av-barn-som-far-illa-granskas-1.1153351

Om t.ex. LVU hos Tingsrätter (skadestånd).
Tingsrätter kan litet om Förvaltningslagen (?), och Förvaltningsdomstolarna utger inte något skadestånd. En dålig mix med andra ord.

http://www.ere.se/doc/verksamhet/kommunförbundets_jurist.pdf

http://www.ere.se/doc/advokaten/TSA_konventionsbrott.pdf

Hälsningar XENIA

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
SV: MARKS kommun illa ute
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2010, 17:26:10 PM »
Har man läst fostermammans blogg så är det uppenbart att fostermamman inte begriper hur man uppför sig som fostermamma. Dvs man startar inte en blogg där man snackar skit om barnens biologiska föräldrar

AS76

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2010, 20:39:15 PM »
SVT-dokumentären var otroligt dålig, maken till ensidig propaganda har man sällan skådat. Jag tittade i en halvtimme, sedan tröttnade jag. Det tycks som att programmet var ett enda stort beställningsjobb av fosterfamiljen. Ironiskt att man gör så stor sak av ett omedelbart omhändertagande från fosterföräldrarna när man bara sveper förbi att det var på samma vis som barnen togs ursprungligen.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2010, 21:40:47 PM »
Jag delar helt och hållet dina synpunkter, AS76.

Det är beklagligt att Uppdrag granskning har gjort detta propagandaprogram för fosterhemmen. Ingen har tagit upp fosterhemmens rättsliga ställning: att de har inget att säga till om. De är ju endast uppdragstagare och de har tydligen inte förstått gränsen för sitt uppdrag.

Fosterföräldrarnas relation till barnen kan utan omsvep kallas för en ”sjuklig symbios”. De har tillägnat sig någon annans barn. Fostermodern pratar om att barnen ska komma hem. Men, felen kan ha begåtts av den placerande kommunen. Själv skulle jag vilja se ursprungliga fosterhemsutredningen och fosterhemsavtalet. De kanske hade blivit lovade att ha barnen under hela sin uppväxttid, dvs uppväxtplacering. Och, hur mycket tjänade de på uppdraget?

Det talades också om vårdnadsöverflyttning och om fosterföräldrarnas son som barnens storebror. Han är inte deras storebror! I Sverige fördömer man tvångsäktenskap, men tvångsföräldraskap accepteras såsom något naturligt.

Visst tycker jag att det är förfärligt att man sliter barn från sina invanda liv och slänger in dem hos vilt främmande människor, men det är betydligt skadligare att ta barn från sina biologiska föräldrar än från en fosterfamilj.

Fosterföräldrarna underblåser barnens lidande genom att säga till dem att de vill ha hem dem.

Det finns inget som rättfärdigar att de vill tillägna sig barnen.

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2010, 00:09:21 AM »
Jag kopierar in ett inlägg som jag har gjort på¨den här bloggen där fallet debateras. http://trollan.wordpress.com/2010/10/20/en-arg-reflektion-om-en-kommentar/

Den omtalade personen här. Jag det är rätt att jag anser att jag anser att fostermamman i sin blogg visat att hon inte passar som fosterförälder. Som fosterförälder har man ett uppdrag att ta hand om andras barn under en period när de själva inte klarar av det. Marks kommun försökte få till stånd en hemskolning av barnen när de märkte att mycket av de bedömningar som Vara kommun tidigare gjort inte stämde.

Min snart 20 års erfarenhet av att fungera som stödperson i lvu ärenden säger mig att sådana felbedömningar inte är nått ovanligt. En kommun ingriper med rätta i en familj som har problem. Soc tar förgivet att dessa problem inte går att reparera och är bestående och placerar om barnen i ett familjehem och ger familjehemmet löfte om en uppväxtplacering trots att detta är ett lagbrott. Alla placeringar ska omprövas en gång var 6 månad. Det förekommer även att socinomer utan kompetens för den typen av bedömningar klassar en bio förälder som utvecklingsstörd för att få tyngd i argumentationen inför rätten.

När sedan situationen som orsakat omhändertagandet rett upp sig blir det mycket svårt för biohemmet att få tillbaka sina barn.

I det här fallet verkar det som den nya kommunen som mamman flyttade till har förstått att mycket av de negativa omdömmen som fanns om biomamman inte stämde och därför velat få tillstånd ett försök till hemskolning. I den situationen har det skurit sig med familjehemmet och konflikten leder till slut att barnen omhändertas igen och omplaceras.

Jag blev också upprörd över hur barnen så abdrupt flyttades. Det borde verkligen ha skett på ett skonsammare sätt, men jag har även läst fostermammans blogg och förstår därför för en gång skull en socialtjänst.

På den bloggen förekom det en ren smutskastingskampanj inte bara mot biomamman utan även mot hela hennes släkt. Får man sina barn omhändertagna ska man verkligen vara garanterad att samhället placerar barnen hos människor som begriper att man inte pratar skit om de personer varns barn man fått förtoendet att ta hand om.

Biomamman har fått utstå en hel del obehagligheter pga fostermoderns agerande och fostermoderrns agerande kan mycket väl ligga bakom att hemskolningen misslyckades.

Trollan hur skulle du själv reagera om du hade barn drabbades av en personlig kris som innebär att du inte klarar av dom och när du kommit ur denna kris och dina barn ska skolas hem igen blir drabbad av en hatkampanj på nätet från den person som skattebetalarna avlönat för att ta hand om dina barn under din kris?

Fast i denna härva är alla förlorare
Fosterfamiljen som av den första kommunen troligtvis har blivit lovade en uppväxtplacering och därför sett barnen som adoptivbarn i stället för som fosterbarn

Biomamman som vid hemskolningförsöket i stort sett inte fick en chans att i lugn och ro knyta an till sina barn igen pga allt ståhej som fostermodern orsakat.

Sist men inte minst är barnen de stora förlorarna som flyttats runt som jojjon på detta vis. Jag hoppas verkligen att de finner sig till ro i sitt nya familjehem.

Du kanske undrar varför jag stöder daddys bloggande men inte fostermodern. Det gör jag därför att daddy faktiskt är far till sin dotter medan fostermodern faktiskt är en av samhället avlönad vårdare.

Att bioföräldrar träter om vårdnaden är inte konstigt båda älskar sina barn och en skillsmässa beror på en konflikt mellan dessa fanns inte denna konflikt skulle det ju heller inte bli någon skillsmässa.

En fosterfamilj har i stort sett samma funktion som en dagmamma och ska vara så professionella att de samarbetar vid umgängen och hemskolningsförsök. Jag tyckte mycket av det som kom fram i uppdrag granskningsprogrammet tyder på att barne är PASade av famijehemmet.
http://www.nyhetsverket.se/nyhet/3730/Smutskastning-av-romsk-familj
http://www.nyhetsverket.se/nyhet/8217/ROMSKA-MAMMAN-MISSHANDLAD-

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2010, 14:55:03 PM »
Å NKMRs vägnar har jag skrivit ett brev till Uppdrag granskning och skickat brevet för kännedom till Vara kommun och Marks kommun.

Se: NKMR:s brev till Uppdrag granskning angående reportaget 'De förlorade barnen’

AS76

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2010, 15:36:53 PM »
Bra initiativ. Det är verkligen talande för SVT att man när man söker på deras hemsida får 0 träffar för varken "Dominic Johansson" eller "Domenic Johansson", men 306 för Guantanamo. De är pigga på att hoppa på USA, men självkritik är dem helt främmande.

Gudrun Larsson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2010, 17:53:32 PM »

Hur kan det komma sig att vi lever i ett ekorr hjul hela tiden för vad jag kan förstå så upprepas historien. Och vad är det som får politikerna att sitta och ljuga oss rätt upp i ansiktet. Det har nyligen varit val, och då  stod dessa så kallade politiker och ljög oss rätt upp i ansiktet om att  nu ska det bli förändringar både i skolan och omsorgen ska vi förbättra ,att handha barnen, för det är så viktigt att dessa får en bra utbildning och en god start här i livet.
Och vad händer jo vi drar in lärare sätter fler barn i klasserna minst, 30 i varje klass. Detta kallas för förbättringar samt så läggs en del skolor ner framförallt på landsbygden.

Hur inkompetenta och senildementa  får personer vara som ska utreda och ta hand om barn, som soc  tar från föräldrar? Därefter kastas dessa stackars barn hit och dit som det vore ett paket som har kommit till fel adress. Det visar endast på   hur illa som soc sköter sitt arbete och har så gjort i alla tider. Får nog skylla mycket på alla politiker som har suttit med och bestämt under alla dessa år.
Hur många larm rapporter har inte kommit till deras kännedom under alla  åren som gått det har varit lika illa ända sedan början på 1900 talet  och nu har vi 2010 och ingen förändring har skett. Vad tänker alla dessa politiker på? Sin egen plånbok och arvoden och pension livet ut???

>:( Sedan när kritiken kommer, då låter det annorlunda. VI VISTE INTE ATT DET VAR SÅ ILLA??
När det gäller att ta barn som soc är så kvicka att utföra både i tid och otid, Då saknas det inte pengar för detta ändamålet eller att förlänga vistelsen i ett fosterhem så biologiska föräldrar utpekas som stora farliga personer som barnen absolut inte får ta kontakt med.
Efter en vistelse i fosterhem ska baren som är vuxna nu åter knyta kontakt men bioföräldrar vilket dom vill eller inte då har soc avsagt sig ansvaret barnet är färdigbehandlad hur illa denna personen än mår tar soc inget ansvar för.

Skulle det visa sig att barnen blivit illa behandlad under vistelsen och detta ska utredas då finns inga resurser i samhället att tillgå. Då är soc som var så påstridig att barnet far illa i sin hemmiljö och måste skyddas mot detta ,ingen kan det bättre än samhället. Barn som blir omhändertagna ca20 000 om året har det visat sig,  inte klarar att gå ut skolan på grund av att dessa inte har orkat med sin omgivning samt att soc är en dålig förälder, hur kan det komma sig?? Barnen togs för att det skulle bli bättre för dessa! Hur kommer det sig då att barnen inte orkar fortsätta till högre skolor?
 Har någon av er som sitter i riksdagen eller i kommunerna överhuvudtaget tänkt när ett  barn har det svårt av samhällsvården vad det grundläggande felen bestod av? Eller tror ni att det är robotar som samhället har vårdat!

Hur kommer det sig att så många barn som  Soc tagit hand om har tagit sitt liv för det var ingen som kunde eller ville lyssna på dessa barn och unga. Det kan även hända i biologiska hemmet vist men då får föräldrarna ta smällen.
Men inte soc då blir det, vi kunde inte veta vi kunde inget göra  vi förstod inte att det var så illa??
Men dessa inkompetenta soc tanter eller gubbar får fortsätta att hämta barn och ifrågasätta föräldrarna till barnen som omhändertas.

Kenneth Johansson c Socialdepartementet Du sitter  på socialdepartementet och är socialarbetarnas högste chef vad jag kan förstå  alltså deras arbetsgivare Hur kan du ha så många inkompetenta personer som får rätten till att förstöra nästan halva svenska befolkningen

Det är 350 000 barn från 20 framtill 80 talet därefter har  ca 20 000 barn och unga varje år i ca 30 år blivit offer för dessa socialarbetares fram fart
Skulle det vara ett så stor misär här i landet, det tror inte jag på.  Det har visat sig att mer än hälften av dessa barn hade inget behov av att flyttas från sina föräldrar.
Då undrar jag? Har soc provision för att ta hand om så många barn som dom bara kan? Och hur mycket pengar spolieras inte 
 i onödan, det finns andra lösningar som hade varit bättre både för barnen och föräldrarna

Hur kommer det sig att vi här i landet har fått leva utan mänskliga rättigheter under så många decennier  och nu ska vi få en speciell kommitté  som ska se till att vi ska få mänskligrättigheter. För vem ska den lagen gälla ? Inte för oss som lever i Sverige  här i landet har vi inga mänskliga rättigheter överhuvudtaget, Det har vi fått leva med och även fått till svar av socialen, DOM GÄLLER INTE I SVERGE!!
Gullan
« Senast ändrad: 23 oktober 2010, 20:14:32 PM av Gudrun Larsson »

XENIA

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Fattiglappen
Hälsningar XENIA