Författare Ämne: Rättsröta i Regeringsrätten  (läst 1381 gånger)

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Rättsröta i Regeringsrätten
« skrivet: 14 juli 2010, 19:09:26 PM »
Björn Rosengren och SvD har publicerat artikeln "Rättsröta i Regeringsrätten"

Hittills har 110 kommenterat den. Jag måste erkänna att jag inte har läst alla inläggen, men jag instämmer i jur kand Berndt Erikssons tack till Björn Rosengren och SvD för visat civilkurage. Jag instämmer också i TimS påpekande att detta endast är tippen av isberget.

Rosengren tar upp rättsrötan i RR i det som gäller materiella ting, men, även om jag vill medge att miljön är viktig, vill jag beröra ett rättsområde som är ännu viktigare, nämligen det familjerättsliga området, och särskilt LVU.

Det är ytterst sällan som RR beviljar prövningstillstånd i LVU-mål - och i vissa fall har Advokatsamfundet, med sina etiska regler, fått städa där RR inte har sett något problem. Denna ovilja - eller oförmåga - att rätta till de lägre förvaltningsdomstolarnas rättsövergrepp har begåvat Sverige med frän kritik från Gro Hillestad Thune, tidigare Norges representant i Europakommissionen. RR:s ovilja - eller oförmåga - att rätta till de lägre förvaltningsdomstolarnas rättsövergrepp har också begåvat Sverige med åtskilliga fällande domar i Europadomstolen.

Den flathet och slentrianmässighet som RR uppvisar är inte värdigt ett sk civiliserat, demokratiskt rättssamhälle, som Sverige så gärna vill kalla sig.

Domarna i RR gör inte sitt jobb!

Stort tack för visat civilkurage Rosengren & SvD!

Ruby H-C