AS76 söker efter ett historiskt minne. Men jag tror att politikerna inte längre är bärare och förvaltare av det historiska minnet. Bara det faktum att politikerna idag talar till oss från plattformen som EU-företrädare, gör att många anser att man inte kan lita på dem, kan de vilja utsuga oss, sälja oss, förråda oss, pervertera oss ? Var fanns konservatismen ? Vi tänker på de traditioner och det mänskliga förtroendekapital som var den plattform som det samhälle vi växte upp i grundades på. Det kunde handla om en trygg socialdemokrati, eller en trygg torparmiljö, eller en trygg borgerlig bruksmiljö. Ofta ett samarbete och en gemensam värdegrund mellan dessa olika miljöer.
I Min by kan man känna detta, Exempelvis när jag flyttade ut som bofast i byn, så kom traktorföraren som skulle röja snö åt mig hem till mig, och frågade vad jag betalade för att han röjde min 200 meter långa uppfart. " Blir 20 kr gången för mycket ?" Jag skämdes för att svara, för traktorföraren var BDX åkarna i Norrbottens ordförande, ägare att ett stort åkeri och boende i byn.. I min sinnevärld då jag bodde istan fanns inte sånt här. Där var livet uppbyggt på ett krig mellan rika och fattiga, här hålls samhället ihop av en regional mening i livet. Man lånar grejor av varandra, och man tar varandra i försvar.
Det finns alltså två synsätt som skapar en ordning och en mening i livet: klassynsättet och konservatismen, som har sina rötter i vårt ursprung och vår lokala miljö. Jag anser att endast det senare synsättet kan vara bra för våra barn att växa upp i.