Författare Ämne: Intressant statistik  (läst 1750 gånger)

AS76

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
Intressant statistik
« skrivet: 03 april 2010, 12:37:28 PM »
Det verkar som att vissa myndigheter producerar meningsfulla rapporter ändå; jag hittade en mycket intressant en i dag: http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Politik_o_paverkan/Barn_och_ungdomar_i_samhallsvard_en_social_rapport.pdf

Citera
Av tolv undersökta bakgrundsfaktorer var det
fyra som hade särskilt stor betydelse för alla tre åldersgrupperna: att mamman var ensamboende
och inte förvärvsarbetade, att mamman fick ekonomiskt bistånd under
längre perioder och någon av föräldrarna hade varit inlagda på sjukhus med psykiatrisk
diagnos. Om mamman var sammanboende, hade högskoleutbildning och förvärvsarbetade
var den statistiska möjligheten en på tvåtusen att barnet skulle hamna i
familjehem eller på institution. Om mamman var ensamstående, lågutbildad, utan förvärvsarbete
och fick ekonomiskt bistånd under lång tid var risken nästan trehundra
gånger högre, eller en på sju. Det är också ungefär tre gånger vanligare att utrikes födda
befinner sig i social dygnsvård utanför det egna hemmet än bland svenskfödda.

Mest intressant var skillnaden mellan väletablerade och socialt utslagna familjer, 1 på 2000 mot 1 på 7.

Denna rapport baserar sig delvis på en annan rapport: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9527/2006-111-1_20061111.pdf

Jag hittar då mycket material för den bok jag satt mig på att skriva.. Får bara hoppas arbetsglädjen infinner sig.

XENIA

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Fattiglappen
SV: Intressant statistik
« Svar #1 skrivet: 04 april 2010, 18:58:49 PM »
UTAN statistik är det lätt att inse att följande faktorer spelar stor roll vad gäller soc handläggning öht.

HÖG-RISK-FAKTORER

- singelförälder
- arbetslöshet
- låg utbildning
- låg tidigare inkomst
- invandrare
- obekväma på ett eller annat sätt

MEN, det finns undantag som bekräftar regeln.

Jag var singelförälder, arbetslös, högutbildad, relativt hög tidigare inkomst, och svenskfödd sedan mååånga generationer.
En finskfödd kommunal handpåläggare (blankettgranskare) försökte obefogat, men blev utskälld av utredarna (tack o lov).
Hälsningar XENIA