Författare Ämne: "MAKTMISSBRUK i det sociala arbetet i Sverige"  (läst 5786 gćnger)

Ruby Harrold-Claesson

  • Global Moderator
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 690
  • Karma: 1
    • Visa profil
"MAKTMISSBRUK i det sociala arbetet i Sverige"
« skrivet: 23 mars 2010, 23:21:30 PM »
Uppsats
Jag har blivit kontaktad av tvÄ unga kvinnor som skriver en examensuppsats om "MAKTMISSBRUK i det sociala arbetet i Sverige". Deras forskning Àr unik eftersom den ska kartlÀgga vilka effekter myndighetspersonernas ingripanden har haft pÄ offrens liv. De efterlyser drabbade som Àr villiga att bli intervjuade. Deras handledare Àr Docent Bo Edvardsson.

Du som Àr intresserad av att medverka som intervjuobjekt kan visa ditt intresse genom att svara pÄ detta inlÀgg. Ni blir kontaktade via PM.

För er som har svarat pÄ NKMR:s grupp-mail kan jag meddela att jag har vidarebefordrat era svar till uppsatsskrivarna.

Uppsatsen ska vara klar i juni 2010.

Avos

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
  • Karma: 0
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
SV: "MAKTMISSBRUK i det sociala arbetet i Sverige"
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2010, 06:50:44 AM »
Uppsats
Jag har blivit kontaktad av tvÄ unga kvinnor som skriver en examensuppsats om "MAKTMISSBRUK i det sociala arbetet i Sverige". Deras forskning Àr unik eftersom den ska kartlÀgga vilka effekter myndighetspersonernas ingripanden har haft pÄ offrens liv. De efterlyser drabbade som Àr villiga att bli intervjuade. Deras handledare Àr Docent Bo Edvardsson.

Du som Àr intresserad av att medverka som intervjuobjekt kan visa ditt intresse genom att svara pÄ detta inlÀgg. Ni blir kontaktade via PM.

För er som har svarat pÄ NKMR:s grupp-mail kan jag meddela att jag har vidarebefordrat era svar till uppsatsskrivarna.

Uppsatsen ska vara klar i juni 2010.


Det börjar Àntligen röra pÄ sig. Jag kommer dock för egen del att avvakta, sÄ att de Àrenden dÀr myndigheterna verkligen lyckats stjÀla barnen fÄr gÄ före. En fundering jag har, betrÀffande studenter Àr om de verkligen kÀnner den respekt som krÀvs för att respektera de som lÀmnar ut sitt privatliv. Skulle hellre sett att materialet lÀmnades ut till en ansvarig för hela projektet.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

XENIA

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 104
  • Karma: 0
    • Visa profil
    • Fattiglappen
SV: "MAKTMISSBRUK i det sociala arbetet i Sverige"
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2010, 16:19:25 PM »
Om detta examensarbete inte enbart ska handla om LVU, sÄ kan jag bidra med min historia.

Efter ca 25 Ă„rs kvalificerat arbetsliv . . .

300 dagar högsta A-kassa (AEA).
1 Ärs kompletterande studier med CSN-lÄn.
3 Ă„rs vĂ€ntan, inkl. tiden för operationer (Âœ Ă„r), pĂ„ bifall till medel frĂ„n kommunen till mycket spec. och sĂ€rskild tandvĂ„rd. Obeskattat existensminimum under tiden.
11 Ärs vÀntan pÄ en statlig arbetsmarknadspolitisk ÄtgÀrd med en beskattad och pensionsgrundande ersÀttning. Obeskattat existensminimum under tiden.
Blir pensionÀr (65Är) inom 2 Är.
Under 2 Är avslog kommunen EGT (ekonomisk trygghet) och biföll 50 kr/dag, hyreskostnaden avslag under 2 + 8 mÄnader (Ären 2006--2009).
Detta p.g.a. tvÄnget att skriva under frivilliga avtal.
HĂ€lsningar XENIA

Ruby Harrold-Claesson

  • Global Moderator
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 690
  • Karma: 1
    • Visa profil
SV: "MAKTMISSBRUK i det sociala arbetet i Sverige"
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2010, 15:17:11 PM »
Det börjar Àntligen röra pÄ sig. Jag kommer dock för egen del att avvakta, sÄ att de Àrenden dÀr myndigheterna verkligen lyckats stjÀla barnen fÄr gÄ före. En fundering jag har, betrÀffande studenter Àr om de verkligen kÀnner den respekt som krÀvs för att respektera de som lÀmnar ut sitt privatliv. Skulle hellre sett att materialet lÀmnades ut till en ansvarig för hela projektet.

Bo Edvardssons uppsatsstudenter har skrivit minst 150 uppsatser om olika fall av barn och förÀldrar som har misshandlats av de sociala myndigheterna runtom i Sverige.

Samtliga dessa fall har anonymiserats och de berörda har genomgÄende behandlats med respekt.

Jag utgÄr frÄn att det inte blir annorlunda med den hÀr undersökningen.

Ruby H-C



Avos

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
  • Karma: 0
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
SV: "MAKTMISSBRUK i det sociala arbetet i Sverige"
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2010, 18:23:29 PM »
Ok du kan anmÀla mig isf
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

XENIA

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 104
  • Karma: 0
    • Visa profil
    • Fattiglappen
SV: "MAKTMISSBRUK i det sociala arbetet i Sverige"
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2010, 20:08:53 PM »
OAVSETT VILKEN LAG DET GÄLLER.

kOMMUNERNA BRYTER MOT DE FLESTA LAGAR

http://hd.se/landskrona/2010/03/22/landskronas-socialtjanst-far-pa/
HĂ€lsningar XENIA

Mats Larsson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 56
  • Karma: 0
  • Lightworkers Calling http://www.youtube.com/watch
    • Visa profil
SV: "MAKTMISSBRUK i det sociala arbetet i Sverige"
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2010, 23:07:16 PM »
Citera
OAVSETT VILKEN LAG DET GÄLLER.

kOMMUNERNA BRYTER MOT DE FLESTA LAGAR

http://hd.se/landskrona/2010/03/22/landskronas-socialtjanst-far-pa/

Enskilda politiker  Kommunen i frĂ„ga förefaller utav artikelns innehĂ„ll att döma försvara modellen . Rent juridiskt i förhĂ„llande till den övergripande definitionen av en rĂ€ttstat följer att "Lika fall skall behandlas Lika och olika fall skall behandlas olika " DVS  att kravet pĂ„ likhet inför lagen i Domstol sĂ„vĂ€l som i Förvaltnings myndighet mĂ„ste grunda sig pĂ„ att följa den grundlĂ€ggande principen om Likhet inför Lagen,, Det Ă€r i relation till denna princip som sĂ„dana hĂ€r kollektiva mot prestationer kĂ€nns absurda . som LĂ€nstyrelsen ger uttryck för "— Man kan inte förutsĂ€tta att alla som söker försörjnings stöd har behov av en kompetenshöjande Ă„tgĂ€rd. Det finns de som Ă€r tillfĂ€lligt arbetslösa eller har slutfört sina studier och vĂ€ntar pĂ„ jobb och kanske inte dĂ„ behöver en sĂ„dan insats. Vi förstĂ„r inte riktigt anledningen till att man gör en sĂ„dan hĂ€r generell riktlinje, sĂ€ger Gabriel Olsson, inspektör pĂ„ Socialstyrelsen." Likhet inför lagen krĂ€ver primĂ€rt att man i utredningen av behovet eller lĂ€mpligheten i en insats skall bedöma lika fall lika sĂ„vĂ€l likheter som olikheter  . och eftersom det knappast kan vara sĂ„ att alla fall Ă€r lika i Landskrona men man trotts det anvĂ€nder en kollekriv obligatorisk insatts finner jag inte annat Ă€n att kravet pĂ„ likhet inför lagen och följande  lagtexter i socialtjĂ€nstlagen har Ă„sidosatts
 Kap3  3§ Insatser inom socialtjĂ€nsten ska vara av god kvalitet.
   För utförande av uppgifter inom socialtjĂ€nsten ska det finnas personal med lĂ€mplig utbildning och erfarenhet.
   Kvaliteten i verksamheten ska systematiskt och fortlöpande utvecklas och sĂ€kras. Lag (2009:596).
4 kap §1  1 § /TrĂ€der i kraft I:2010-03-01/ Den som inte sjĂ€lv kan tillgodose sina behov eller kan fĂ„ dem tillgodosedda pĂ„ annat sĂ€tt har rĂ€tt till bistĂ„nd av socialnĂ€mnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt.
   Vid prövningen av behovet av bistĂ„nd för livsföringen i övrigt fĂ„r hĂ€nsyn inte tas till den enskildes ekonomiska förhĂ„llanden om rĂ€tten att ta ut avgifter för bistĂ„ndet regleras i 8 kap.
   Den enskilde ska genom bistĂ„ndet tillförsĂ€kras en skĂ€lig levnadsnivĂ„. BistĂ„ndet ska utformas sĂ„ att det stĂ€rker hans eller hennes möjligheter att leva ett sjĂ€lvstĂ€ndigt liv. Lag (2010:52).

Vad gĂ€ller SocialtjĂ€nstlagens drag av Ramlag utan faktiskt tillĂ€mpbara specifika rĂ€tts regler som kan tillĂ€mpas av en domstol sĂ„ vill jag framföra att en sĂ„dan lag Ă€r ett hot mot definitionen av en rĂ€ttstat just för att den lĂ€mnar stort utrymme för godtycke. Jag ser dĂ€rför att en framtida författnings domstol inte bara skall kunna lĂ€gga veto eller Ă„terremritera Ă€renden till riksdagen med krav pĂ„ att de understĂ€lls avancerad majoritet ( minst 66% av rösterna )  mot  Lagförslag som strider mot Grundlagens bokstav utan att den Ă€ven bör kunna stoppa lagförslag som genom sin utformning ger utrymme för godtycke i en omfattning som Ă€r omotiverat stor  i relation till det som lagen skall reglera enligt förarbetena och motivbeskrivningen till Lagen i frĂ„ga. LagrĂ„dets funktion bör kvarstĂ„ som i dag med den enda förĂ€ndringen att LagrĂ„det blir remissinstans till Författnings domstolen  om Lagstiftaren ej sjĂ€lv begĂ€rt ut yttrande frĂ„n LagrĂ„det. Jag vill pĂ„minna om namninsamlingen frĂ„n MedborgarĂ€ttsrörelsen MRR som ni kan medverka till att sprida via olika media ( http://www.forfattningsdomstol.se/  ) Jag vill pĂ„stĂ„ att en debatt om en författnings domstols mandat och sammansĂ€ttning Ă€r minst lika viktig som debatten om Införandet av en Författnings domstol i sig. Uppenbarhets-rekvisitet i grundlagen Ă€r en konflikt med en rimlig omfattning av en författnings domstols mandat.
Jag föreslĂ„r att LĂ€nken till namninsamlingen  om Författnings domstol lĂ€ggs ut pĂ„ NKMR,s huvudsida.
SjĂ€lv har jag börjat sprida namninsamlingar Ă„t  MRR  hĂ€r pĂ„ orten med bra resultat.



Avos

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
  • Karma: 0
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
SV: "MAKTMISSBRUK i det sociala arbetet i Sverige"
« Svar #7 skrivet: 01 april 2010, 06:28:15 AM »
Citera
OAVSETT VILKEN LAG DET GÄLLER.

kOMMUNERNA BRYTER MOT DE FLESTA LAGAR

http://hd.se/landskrona/2010/03/22/landskronas-socialtjanst-far-pa/

Enskilda politiker  Kommunen i frĂ„ga förefaller utav artikelns innehĂ„ll att döma försvara modellen . Rent juridiskt i förhĂ„llande till den övergripande definitionen av en rĂ€ttstat följer att "Lika fall skall behandlas Lika och olika fall skall behandlas olika " DVS  att kravet pĂ„ likhet inför lagen i Domstol sĂ„vĂ€l som i Förvaltnings myndighet mĂ„ste grunda sig pĂ„ att följa den grundlĂ€ggande principen om Likhet inför Lagen,, Det Ă€r i relation till denna princip som sĂ„dana hĂ€r kollektiva mot prestationer kĂ€nns absurda . som LĂ€nstyrelsen ger uttryck för "— Man kan inte förutsĂ€tta att alla som söker försörjnings stöd har behov av en kompetenshöjande Ă„tgĂ€rd. Det finns de som Ă€r tillfĂ€lligt arbetslösa eller har slutfört sina studier och vĂ€ntar pĂ„ jobb och kanske inte dĂ„ behöver en sĂ„dan insats. Vi förstĂ„r inte riktigt anledningen till att man gör en sĂ„dan hĂ€r generell riktlinje, sĂ€ger Gabriel Olsson, inspektör pĂ„ Socialstyrelsen." Likhet inför lagen krĂ€ver primĂ€rt att man i utredningen av behovet eller lĂ€mpligheten i en insats skall bedöma lika fall lika sĂ„vĂ€l likheter som olikheter  . och eftersom det knappast kan vara sĂ„ att alla fall Ă€r lika i Landskrona men man trotts det anvĂ€nder en kollekriv obligatorisk insatts finner jag inte annat Ă€n att kravet pĂ„ likhet inför lagen och följande  lagtexter i socialtjĂ€nstlagen har Ă„sidosatts
 Kap3  3§ Insatser inom socialtjĂ€nsten ska vara av god kvalitet.
   För utförande av uppgifter inom socialtjĂ€nsten ska det finnas personal med lĂ€mplig utbildning och erfarenhet.
   Kvaliteten i verksamheten ska systematiskt och fortlöpande utvecklas och sĂ€kras. Lag (2009:596).
4 kap §1  1 § /TrĂ€der i kraft I:2010-03-01/ Den som inte sjĂ€lv kan tillgodose sina behov eller kan fĂ„ dem tillgodosedda pĂ„ annat sĂ€tt har rĂ€tt till bistĂ„nd av socialnĂ€mnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt.
   Vid prövningen av behovet av bistĂ„nd för livsföringen i övrigt fĂ„r hĂ€nsyn inte tas till den enskildes ekonomiska förhĂ„llanden om rĂ€tten att ta ut avgifter för bistĂ„ndet regleras i 8 kap.
   Den enskilde ska genom bistĂ„ndet tillförsĂ€kras en skĂ€lig levnadsnivĂ„. BistĂ„ndet ska utformas sĂ„ att det stĂ€rker hans eller hennes möjligheter att leva ett sjĂ€lvstĂ€ndigt liv. Lag (2010:52).

Vad gĂ€ller SocialtjĂ€nstlagens drag av Ramlag utan faktiskt tillĂ€mpbara specifika rĂ€tts regler som kan tillĂ€mpas av en domstol sĂ„ vill jag framföra att en sĂ„dan lag Ă€r ett hot mot definitionen av en rĂ€ttstat just för att den lĂ€mnar stort utrymme för godtycke. Jag ser dĂ€rför att en framtida författnings domstol inte bara skall kunna lĂ€gga veto eller Ă„terremritera Ă€renden till riksdagen med krav pĂ„ att de understĂ€lls avancerad majoritet ( minst 66% av rösterna )  mot  Lagförslag som strider mot Grundlagens bokstav utan att den Ă€ven bör kunna stoppa lagförslag som genom sin utformning ger utrymme för godtycke i en omfattning som Ă€r omotiverat stor  i relation till det som lagen skall reglera enligt förarbetena och motivbeskrivningen till Lagen i frĂ„ga. LagrĂ„dets funktion bör kvarstĂ„ som i dag med den enda förĂ€ndringen att LagrĂ„det blir remissinstans till Författnings domstolen  om Lagstiftaren ej sjĂ€lv begĂ€rt ut yttrande frĂ„n LagrĂ„det. Jag vill pĂ„minna om namninsamlingen frĂ„n MedborgarĂ€ttsrörelsen MRR som ni kan medverka till att sprida via olika media ( http://www.forfattningsdomstol.se/  ) Jag vill pĂ„stĂ„ att en debatt om en författnings domstols mandat och sammansĂ€ttning Ă€r minst lika viktig som debatten om Införandet av en Författnings domstol i sig. Uppenbarhets-rekvisitet i grundlagen Ă€r en konflikt med en rimlig omfattning av en författnings domstols mandat.
Jag föreslĂ„r att LĂ€nken till namninsamlingen  om Författnings domstol lĂ€ggs ut pĂ„ NKMR,s huvudsida.
SjĂ€lv har jag börjat sprida namninsamlingar Ă„t  MRR  hĂ€r pĂ„ orten med bra resultat.



Socialförvaltningens anstÀllda skyddas av hela 17 generalklausuler, inte en enda av de lagar och förordningar som möjligen kan Äberopas gÀller.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

Tanten

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
  • Karma: 0
    • Visa profil
SV: "MAKTMISSBRUK i det sociala arbetet i Sverige"
« Svar #8 skrivet: 01 april 2010, 11:27:37 AM »
Jag kan stÀlla upp. Jag har under flera Är misshandlats i rullorna. Barnen har farit mycket illa men jag har nu Àntligen fÄtt rÀtsida pÄ det hela och barnen Àr hemma.

Jag har i stort sett alla handlingar hemma och det som Àr mest skrÀmmande Àr att alla övergrepp har skett med socialtjÀnstens kunskap.

Fick till slut byta förvaltning och de sitter bara och skakar pÄ huvudet Ät tidigare dokumentation och hela hanteringen.

XENIA

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 104
  • Karma: 0
    • Visa profil
    • Fattiglappen
SV: "MAKTMISSBRUK i det sociala arbetet i Sverige"
« Svar #9 skrivet: 01 april 2010, 12:24:55 PM »
Till Mats

Se mitt blogginlÀgg i denna frÄga (inkl. nu tillhörande 3 kommentarer). Blogg-lÀnken finns i min profil hÀr i detta forum.

Inte ens lÀnsrÀtterna bryr sig om dessa lagbrott.
Jag fick leva pÄ 50 kr/dag under sammantaget 24 mÄnader, inkl. att soc avslog medel till hyran under 2 + 8 mÄnader.
LÀnsrÀtten lyfte inte ens ett ögonbryn över detta. KR lÀmnade inget prövn.tillstÄnd.
LR skrev enbart: "avhysningsrisk föreligger".
Sedan skrev soc i dokumentationen: "Kvinnan har försummat att betala hyran".
HĂ€lsningar XENIA