Författare Ämne: Tips om bokutgivning  (läst 1150 gånger)

AS76

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
Tips om bokutgivning
« skrivet: 01 april 2010, 15:17:30 PM »
Då och då har jag tittat till vilka möjligheter man har att på ett enkelt sätt självpublicera böcker. Bokförlagen har naturligtvis inte uppskattat denna konkurrens till deras verksamhet, så de har försökt blockera de möjligheter som funnits, men amazon.com har nu uppnått en rätt hyfsad marknad med sin elektroniska bokläsare Kindle. Jag läste att runt 15-20 sådana apparater har sålts, och folk köper böcker till dem löpande. På Amazon kan man utan avgift helt sonika självpublicera böcker för dessa läsare i elektroniskt format och få betalt för sålda böcker. Amazon behåller förstås 65% av intäkterna själv, och sedan dras ytterligare 30% av i standardskatt för utländska klienter, men det har ändå en viss attraktionskraft.

Man rekommenderas sätta rätt lågt pris på sina böcker, många sätter bara 2 dollar. Sätter man exempelvis 5 dollar så får man ut 1.2 dollar/såld bok själv efter skatt, eller drygt 10 kr. Detta betalas ut två månader i efterskott dessvärre, ytterligare ett sätt för Amazon att sko sig. Men, det är åtminstone mycket enkelt att publicera.

Man laddar helt enkelt upp sin bok i elektroniskt format, verifierar att den ser korrekt ut efter att den blivit konverterad till deras format, sätter pris, och sedan efter några dagar går det att köpa den på deras webbplats.

Jag hade tänkt skriva en kritisk skildring av Sverige för amerikanarna och se hur framgångsrikt jag kan marknadsföra den.