Författare Ämne: Semester i Frankrike  (läst 40356 gćnger)

svenab

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
Semester i Frankrike
« skrivet: 21 januari 2003, 17:18:26 PM »
NÀr vi var pÄ semester i Frankrike senast sÄ kastade en liten femÄrig pojke stenar ned för en brant sÄ att de landade pÄ nÄgra parkerade bilar.

En kvinna gÄr fram till honom, rycker honom i armen, och skÀller ut honom ordentligt. Kanske var en av bilarna hennes det vet jag inte.

En annan kvinna kommer springande och min tanke var att det sÀkert var pojkens mor. SÄ nu blir det brÄk. Den tillskyndande modern ler till min förvÄning generat emot den som ingripit . Tar henne i hand och tackar henne.

DÀrefter grabbar hon tag i sin son och bannar honom. Hon ger honom Àven ett eller ett par smÀllar i baken.

För oss som inte var vana att se detta beteende var scenen uppseendevÀckande men för övriga runt omkring vekade den helt ointressant. Det var den naturligaste sak i vÀrlden att en mor tillrÀttavisar sitt barn pÄ detta bryska sÀtt.

Vi sÄg sedan pojken och hans familj flera gÄnger under vistelsen och det var en mycket sprallig och alltid glad liten krabat. Han var sÀkert inte sÄ lÀtt att hÄlla reda pÄ. Hans familj hade det mycket trevligt tillsammans pÄ den vidare semestern.

Jag och min fru diskuterade utifrÄn hÀndelsen hur denna hÀndelse skulle ha tolkats i Sverige och hur pass glad pojken skulle ha kÀnt sig efter BUP-utredningar och polisförhör etc. Hur hade hans syskon och förÀldrar kÀnt sig inför hotet att han helt enkelt tas ifrÄn dem.

Att leva under sÄdana förhÄllanden förhindrar naturligt beteende mellan förÀlder och barn. MyndighetsintrÄnget skulle förstöra familjen.

Vidare tÀnkte vi: Vad har vi för rÀtt att lÀgga oss i hur förÀldrar i Frankrike uppfostrar sina barn? Trots allt var detta moderns sÀtt att lÀra pojken nÄgonting. Hennes avsikt var just den och inte att skada honom.

Med vilken rÀtt lÀgger vi oss i samma företeelse i vÄrt eget land?
Jo lagstiftningen som har fastslagit att alla barn Àr identiska och gÄr att uppfostra pÄ samma sÀtt, oavsett kön och oavsett pÄbrÄ.

"SvÄra" ungar blir inte lÀttare att handskas med efter ett omhÀndertagande. Detta kan man förstÄs lÀtt förklara med att skadan skedde tidigare och Àr irreparabel men tÀnk om det inte Àr sÄ.

TÀnk om "svÄra" barn har detta i sig frÄn början och att detta leder till att förÀldrar till dessa mÄste ta i extra för att tygla barnet. Om det Àr pÄ det viset sÄ innebÀr det i sÄfall att ett omhÀndertagande aldrig kan göra mer Àn skada.

Som man förstÄr efter ett antal NKMR artiklar sÄ innebÀr omhÀndertaganden ett offantligt lidande för alla inblandade parter. Barnet, förÀldrarna, mor och farförÀldrar, syskon och inte minst vÀnner och bekanta. Allt detta lidande skapar man för att hindra skinksveda i fem minuter hos de iofs försvarslösa barnen. De enda som inte tycks lida i sammanhanget Àr de verkstÀllande myndighetspersoner som begÄr dessa övergrepp. De behöver inte bekymra sig ens nÀr folk begÄr sjÀlvmord. Inte heller behöver de vara oroliga för att ens bli nÀmda i pressen nÀr detas omhÀndertagna objekt dör av sjukdomar som ignoreras av vÄrdfamiljen.

Det hÀr Àr redan för lÄngt sÄ jag slutar hÀr.

Anonymous

• Gäst
Re: Semester i Frankrike
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2003, 23:26:50 PM »
Citat frćn: "svenab"
För oss som inte var vana att se detta beteende var scenen uppseendevÀckande men för övriga runt omkring vekade den helt ointressant.

hhhm:-  som dagis personalen sagt i utredningen mot oss.....   "vi har markte  att utlandsk forĂ€ldrar Ă€r mer strĂ€ngt Ă€n svensk....."

Jup... det Ă€r sant,  Jag vill att mitt barn ska beter sig, att de ska inte slĂ€ andra barn, inte svĂ„ra pĂ„ manniska, var snĂ€ll, artig och arlig.

Jag tror att jag har rĂ€tt att  uppfostra mitt barn som jag tror de skulle var uppfostrad och Soc ska inte gör mig rĂ€dd att gör det.

(jag Ă€r engelsk, forlĂ„t  dĂ€lig svenska=

svenab

• Newbie
  • *
    • Visa profil
invandrarfientlighet
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2003, 00:24:53 AM »
Det Àr i högsta grad att visa nonchalans mot andra kulturer att tro att de inte vet bÀttre Àn Svenska myndigheter hur de skall ta hand om sina barn.

Det Àr ren och skÀr invandrarfientlighet.

Anonymous

• Gäst
Re: Semester i Frankrike
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2003, 00:47:04 AM »
Citat frćn: "svenab"
NÀr vi var pÄ semester i Frankrike senast sÄ kastade en liten femÄrig pojke stenar ned för en brant sÄ att de landade pÄ nÄgra parkerade bilar.

En kvinna gÄr fram till honom, rycker honom i armen, och skÀller ut honom ordentligt. Kanske var en av bilarna hennes det vet jag inte.

En annan kvinna kommer springande och min tanke var att det sÀkert var pojkens mor. SÄ nu blir det brÄk. Den tillskyndande modern ler till min förvÄning generat emot den som ingripit . Tar henne i hand och tackar henne.

DÀrefter grabbar hon tag i sin son och bannar honom. Hon ger honom Àven ett eller ett par smÀllar i baken.

För oss som inte var vana att se detta beteende var scenen uppseendevÀckande men för övriga runt omkring vekade den helt ointressant. Det var den naturligaste sak i vÀrlden att en mor tillrÀttavisar sitt barn pÄ detta bryska sÀtt.

Vi sÄg sedan pojken och hans familj flera gÄnger under vistelsen och det var en mycket sprallig och alltid glad liten krabat. Han var sÀkert inte sÄ lÀtt att hÄlla reda pÄ. Hans familj hade det mycket trevligt tillsammans pÄ den vidare semestern.

Jag och min fru diskuterade utifrÄn hÀndelsen hur denna hÀndelse skulle ha tolkats i Sverige och hur pass glad pojken skulle ha kÀnt sig efter BUP-utredningar och polisförhör etc. Hur hade hans syskon och förÀldrar kÀnt sig inför hotet att han helt enkelt tas ifrÄn dem.

Att leva under sÄdana förhÄllanden förhindrar naturligt beteende mellan förÀlder och barn. MyndighetsintrÄnget skulle förstöra familjen.

Vidare tÀnkte vi: Vad har vi för rÀtt att lÀgga oss i hur förÀldrar i Frankrike uppfostrar sina barn? Trots allt var detta moderns sÀtt att lÀra pojken nÄgonting. Hennes avsikt var just den och inte att skada honom.

Med vilken rÀtt lÀgger vi oss i samma företeelse i vÄrt eget land?
Jo lagstiftningen som har fastslagit att alla barn Àr identiska och gÄr att uppfostra pÄ samma sÀtt, oavsett kön och oavsett pÄbrÄ.

"SvÄra" ungar blir inte lÀttare att handskas med efter ett omhÀndertagande. Detta kan man förstÄs lÀtt förklara med att skadan skedde tidigare och Àr irreparabel men tÀnk om det inte Àr sÄ.

TÀnk om "svÄra" barn har detta i sig frÄn början och att detta leder till att förÀldrar till dessa mÄste ta i extra för att tygla barnet. Om det Àr pÄ det viset sÄ innebÀr det i sÄfall att ett omhÀndertagande aldrig kan göra mer Àn skada.

Som man förstÄr efter ett antal NKMR artiklar sÄ innebÀr omhÀndertaganden ett offantligt lidande för alla inblandade parter. Barnet, förÀldrarna, mor och farförÀldrar, syskon och inte minst vÀnner och bekanta. Allt detta lidande skapar man för att hindra skinksveda i fem minuter hos de iofs försvarslösa barnen. De enda som inte tycks lida i sammanhanget Àr de verkstÀllande myndighetspersoner som begÄr dessa övergrepp. De behöver inte bekymra sig ens nÀr folk begÄr sjÀlvmord. Inte heller behöver de vara oroliga för att ens bli nÀmda i pressen nÀr detas omhÀndertagna objekt dör av sjukdomar som ignoreras av vÄrdfamiljen.

Det hÀr Àr redan för lÄngt sÄ jag slutar hÀr.

Det du sÀger Àr helt och hÄllet rÀtt.
SamhÀllet stÀller till mer elÀnde Àn nytta.

MVH RĂ€ttshaveristen

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Ny metod hjÀlper förÀldrar att ta tillbaka makten
« Svar #4 skrivet: 04 april 2003, 20:52:49 PM »
I Dagens Eko den 1 april 2003 (OBS! Ej aprilskÀmt!) finns en artikel och ett reportage Ny metod hjÀlper förÀldrar att ta tillbaka makten. Metoden heter MST. Det stÄr för multi systemic therapy, och kommer frÄn USA. Artikeln förtÀljer att flera kommuner i Sverige pÄ gÄng, men hittills har metoden testats i Upplands VÀsby norr om Stockholm dÀr över 20 tjejer, och mest killar, har gÄtt igenom den.

Behandlingen tar minst fem mÄnader och kostar 300 000 kr. Metoden omtalas i riksdagens Snabbprotokoll den 18 mars 2003.

Visst Ă€r Sverige fantastiskt! En nĂ€stan enhĂ€llig riksdag antog aga-lagen 1979 efter att man under hela 1970-talet hade indoktrinerat förĂ€ldrar att bli kompisar med sina barn. Åtskilliga förĂ€ldrar har under Ă„rens lopp Ă„talats och dömts till fĂ€ngelse eller böter och deras barn har omhĂ€ndertagits och placerats i fosterhem. FörĂ€ldrar som sjĂ€lva har blivit kriminaliserade pga att de försökte sĂ€tt stopp för sina barns asocialitet och vars barn har blivit grovt misshandlade i fosterhem har fĂ„tt höra att man - fosterförĂ€ldrarna alltsĂ„ - mĂ„ste ha fysisk kontakt med barnen!

Nu nÀr sÄ mÄnga förÀldrar har kapitulerat och inte vÄgar disciplinera eller sÀtta de minsta grÀnserna för sina barns beteende, nu kommer nÄgon som ska tjÀna pengar pÄ att lÀra förÀldrar att ta tillbaka förÀldramakten!

LÀs artikeln och lyssna pÄ Ekot och begrunda.

VÀnliga hÀlsningar

Ruby H-C

svenab

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Semester i Frankrike
« Svar #5 skrivet: 05 april 2003, 19:00:58 PM »
Jag hittade inte artikeln men jag tror inte att jag behöver lÀsa den. Jag sökte pÄ begreppet och bildade mig en uppfattning.
DÄrskapen vet inga grÀnser.

Just nu söker man dessa MST terapeuter över hela landet.

De söker desperat efter nya metoder som kan rÀdda situationen utan att de skall behöva erkÀnna att de har haft fel hela tiden.

Nolltolerans var en sÄdan trend som gav oss en massa nollvisionÀrer överallt. Dvs folk helt utan egna visioner utan bara en massa smörja de hÀmtat i trendbutiken. De beter sig som vilsna scientologer som hoppar pÄ varje tÄg som gÄr. Nu valideras det överallt pÄ fÀrdigtryckta blanketter som nÄgon framgÄngsrik konsult har konstruerat. detta kostar massor men Àr inte vatten vÀrt.

Kostar bara metoderna tillrÀckligt mycket sÄ mÄste de vara bra, resonerar dom.

Jag blir sÄ förbannad!
(Jag mÄste nog validera mitt nolltoleranta humör.)

Anonymous

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2004, 19:55:18 PM »
Man slĂ„r inte sina barn, man förnedrar inte sina barn, man hĂ„nar inte sina barn, hur "besvĂ€rliga" de Ă€n Ă€r! Ett barn som blir misshandlat, psykiskt eller fysiskt skall inte vara i den miljön, Är sjĂ€lv uppvĂ€xt utan att bli förnedrad eller slagen, inte ens en örfil eller dask har jag fĂ„tt, inte heller mina syskon. Det Ă€r aldrig försvarsbart att ens daska till sitt barn i baken.
Har nu sjÀlv egna barn, Och har aldrig kommit pÄ tanken att daska eller förnedra barnen. Det tar skada pÄ barnen att ge dem en dask.

Anonymous

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #7 skrivet: 16 mars 2004, 06:19:38 AM »
Vad gör du om ditt barn slÄr dig? Vad gör du om ditt barn vÀgrar att gÄ till skolan med motiveringen att barnet tycker att det Àr krÀnkande att gÄ i skolan. Vagd gör du om du har ett barn som hotar sin lÀrare med polisanmÀlan för krÀnkning nÀr lÀraren ger en tillsÀgelse?

Anonymous

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #8 skrivet: 16 mars 2004, 09:17:40 AM »
Om ditt barn beter sig pÄ det viset beror det pÄ din uppfostran. Man kan uppfostra barn utan att slÄ dem och krÀnka dem och inte slÄss de eller kommer med olika hot.

khala

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Semester i Frankrike
« Svar #9 skrivet: 16 mars 2004, 12:04:10 PM »
Jag hĂ„ller med dig gĂ€st som skrev att man inte slĂ„r sina barn. Det skulle aldrig falla mig in att göra de- Ă€ven om jag tycker att mentaliteten vi har i Sverige dĂ€r man knappt fĂ„r ta sitt barn i armen utan att folk stirrar Ă€r lite överdriven Ă„t de andra hĂ„llet. Jag skulle aldrig kunna slĂ„ mitt barn för jag tror inte pĂ„ fysisk eller psykisk  bestraffning.

Ett barn som slÄr dig mÄr förmodligen vÀldigt dÄligt. Och behöver vÀl hjÀlp med att fÄ stopp pÄ sitt beteende. FrÄgan Àr ju vart man ska vÀnda sig eftersom rÀdslan för att bli ifrÄntagen sitt barn finns inom en hela tiden.

//khala

Anonymous

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2004, 12:03:01 PM »
Helt otroligt??!!! Att det finns mÀnniskor hÀr pÄ inlÀggen som tycker det Àr okey att daska sina barn??!! NKMR= Nordiska kommittén för mÀnskliga rÀttigheter, Àr inte ett barn en mÀnniska??
Jag blir bestört och lessen nÀr jag lÀser att mÀnniskor hÀr, tycker det Àr okey med en dask i baken och skinksveda. ALDRIG det Àr berÀttigat med smisk varken pÄ vuxna eller barn.
De förĂ€ldrar som smiskar sina barn, Ă€r DÅLIGA förĂ€ldrar och bör inte ha barn, dĂ„ de förstör sina barn, genom att lĂ€ra dem, att med vĂ„ld och slag kan man förtrycka mĂ€nniskor och fĂ„ dem att göra som man sjĂ€lv vill.
Och sÄ finns det förÀldrar som sÀger, jag fick stryk som liten och tog ingen skada, jooo det gjorde de, för de fortsÀtter samma mönster att sjÀlv uppfostra sina barn, som de sjÀlv blev uppfostrade. VÄld föder vÄld. Inte konstigt att det blir krig.
Hur kan man ens komma pÄ tanken att daska till sitt barn i uppfostrings-syfte?
Skall man aga vuxna ocksÄ ?? Jag menar om en mÀnniska tex 37 Är gör en kriminell handling,
Tex  snattar i en affĂ€r, skall den mĂ€nniskan ha en smĂ€ll i baken? Om en mĂ€nniska 6 Ă„r gör en kriminell handling som snattar i en affĂ€r, skall den mĂ€nniskan ha en smĂ€ll i baken??
SjÀlv har jag egna barn i tonÄren och en femÄring, och har aldrig agat mina barn.
Visst har mina barn begĂ„tt dumheter, ”vilket barn har inte det?” men de fick ta konsekvenserna med utegĂ„ngsförbud och indragen veckopeng m.m.
VÄr tonÄrsflicka snattade en kajal-penna i en affÀr, blev tagen och hemkörd av en polisbil, GrÄt och tandgnisslan följde och vetskapen att hon gjort oss besvikna
Straffet vi gav henne, var att vi förĂ€ldrar och dottern  tillsammans Ă„kte till sminkaffĂ€ren, dĂ€r hon fick be om ursĂ€kt direkt till innehavaren.
VĂ„r tonĂ„rs-son ringde hem en fredagskvĂ€ll vid 10-tiden, han mĂ„dde inte sĂ„ bra och hade krĂ€ks och bad om hjĂ€lp. Vi förstod direkt vad det var frĂ„gan om, vi Ă„kte och hĂ€mtade upp honom pĂ„ en parkeringsplats. Han var berusad och blev hemkörd av oss, ingen ide att prata med honom i detta lĂ€get, utan vi vĂ€ntade till nĂ€sta dag. Vi frĂ„gade dĂ„ vilka kompisar han var tillsammans med, och han rĂ€knade dĂ„ upp sina kompisar av dessa var det 4 som han stĂ€ndigt var tillsammans med. Vi ringde upp dessa 4 kompisars förĂ€ldrar och bad dem frĂ„ga sina barn var alkoholen kom ifrĂ„n innan de kom hem till oss lite senare. (förĂ€ldrarna var ovetande och MYCKET tacksamma att vi ringde) vi fick dessa versioner av vart alkoholen kommit ifrĂ„n. 1.En pojke sa: hittat en flaska sprit ute under buske, 2.En pojke sa:  köpt en flaska av en fyllegubbe, de 3 andra pojkarna berĂ€tta sanningen, dĂ„ de berĂ€ttade exakt lika dant.
Det visade sig att en mamma till en avlÀgsen kompis tillÀt sin son dricka alkohol och att hon Àven köpt ut till sonens kompisar. Vi förÀldrar Äkte till denna mamman, och sa vad vi tyckte om att hon köpte alkohol till vÄra barn. I dagslÀget har vi förÀldrar inte riktigt bestÀmt om vi skall polisanmÀla mamman. Vi som Àr förÀldrar mÄste orka att bry sig om vÄra barn.
Ang 5 Ă„ringen som kastade stenar nedför en brant, sĂ„ de hamnade pĂ„ bilar, inte var det sĂ„ att han kastade sten pĂ„ bilarna direkt, utan det var sĂ€kert en olyckshĂ€ndelse att stenarna som han tĂ€nkt kasta nerför branten hamnade pĂ„ bilarna. Precis som min femĂ„ring som skarpade en bil med sin cykel, inte var det sĂ„ att han cyklade med flit pĂ„ bilen, utan han kunde inte bestĂ€mma avstĂ„ndet. ”tyvĂ€rr hann jag inte reagera innan skadan var skedd””Barn har tunnelseende som utvidgas mer och mer, och har fullt seende vid 12 Ă„rs Ă„lder.” Naturligvis tĂ€ckte hemförsĂ€kringen skadorna. Och jag lĂ„ter inte min 5-Ă„ring vara ute utan en vuxen i nĂ€rheten.

Anonymous

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #11 skrivet: 19 mars 2004, 15:47:52 PM »
Det kanse vore intressant att jÀmföra vilka barn som mÄr sÀmst de som fÄtt en mintre klarts i baken eller de som förklarar för sina förÀldrar redan i treÄrsÄldern "jag behöver inte lyda dig för man fÄr inte slÄ barn"

Vilka barn har flest psykiska problem. I de mycket fÄtal lÀnder dÀr aga Àr helt förbjudet Mig veterligen endast sverige och norge eller de lÀnder dÀr det Àr tillÄtet.

Det finns inga dÀggdjur som uppfostrar sina ungar utan att sÀga ifrÄn med det som vi skulle kalla för aga. Ett sto sparkar till sin fölunge eller biter till om den gÄr för lÄngt bort eller busar för mycket, liknande beteenden ser du hor en tik mot sina valpar eller en katta med ungar.

För nÄgra Är sedan varn jag pÄ en förelÀsning dÀr en forskare hade jÀmfört olika lÀnders praxis nÀr det gÀllde vad som lÄg bakom att samhÀllet grep in och omhÀndertog barn. Enligt denna forskare fanns det lÀnder som tvÄngsomhÀndertog barn för att rörÀldrarna inte agade dem.

MÄnga tror att barnkonvetionen förbjuder aga det gör den inte för i sÄ fall hade inte alla lÀnder utom USA och Somalia skrivit pÄ den.

Anonymous

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #12 skrivet: 19 mars 2004, 16:40:10 PM »
VÄld föder vÄld!

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Vem misshandlar barnen?
« Svar #13 skrivet: 19 mars 2004, 18:52:06 PM »
Klichéerna duggar tÀtt i den hÀr diskussionen. PÄstÄendet att vÄld föder vÄld Àger sin giltighet vad gÀller den vÄldsindoktrinering som barn utsÀtts för i TV varje dag - det rÀcker med att man tittar pÄ nyhetsprogrammen - och i olika dataspel, men inte vad gÀller fysisk tillrÀttavisning som utdelas av förÀldrar. Forskningen visar att barnen blir helt avtrubbade av filmvÄldet och de inte kan förstÄ att en spark eller ett slag kan skada nÄgon. De Àr ju vana vid att se den nedslagna resa sig igen. Barn som slÄr och sparkar andra fördÀrvat har inte lÀrt sig att det svider i skinnet om man blir slagen.

Har nÄgon stannat upp och reflekterat över det administrativa vÄldet som barn i Sverige blir utsatta för? Detta Àr mycket skadligt. LÄt oss ta ett exempel: Ett barn fÄr ett dask i baken för nÄgot som han/hon har gjort eller inte gjort. Barnet har under lÄng tid varit "upplyst" om vilka rÀttigheter barn i Sverige har, att aldrig bli utsatt för fysisk bestraffning. Barnet har ocksÄ blivit upplyst om att sÄdant agerande frÄn förÀldrarna skall anmÀlas till polisen eller nÄgon inom skolan. Vad hÀnder sedan? Jo, barnet blir omedelbart omhÀndertaget och skiljt frÄn sina nÀra och kÀra och placerat hos vilt frÀmmande mÀnniskor - betalda vÄrdare - som socialen anser Àr "lÀmpliga" att utöva vÄrden av barnet. Barnet vill inget annat Àn att fÄ komma hem igen men socialen förbjuder umgÀnge mellan barnet och förÀldrarna. Barnet vantrivs hos de betalda vÄrdarna och saknar sina förÀldrar, syskon och sin nÀrmiljö. Det var inte alls som han/hon hade tÀnkt sig. Livet har blivit ett totalt kaos. Det hade inte gjorts nÄgon konsekvensanalys för barnet.

Under tiden blir barnets förÀldrar polishÀmtade, förhörda, Ätalade och dömda för BARNMISSHANDEL. FörÀldrarna kommer under sÄdan press under utredningstiden att de separerar. Barnet fÄr samvetskval och mÄr dÄligt. Resultatet av detta skydd för barnet Àr: Barnet har blivit DUBBELT bestraffat. Barnet sÀger att om han visste vad som skulle hÀnda sÄ skulle han aldrig berÀttat att han hade blivit slagen. Han sÀger ocksÄ att han aldrig mer kommer att berÀtta om nÄgon av hans förÀldrar skulle slÄ honom.

Jag har arbetat med nÄgra sÄdana fall.

Agalagen Àr endast en ursÀkt för myndigheterna att tvÄngsomhÀnderta barn och placera dem i fosterhem dÀr de ofta blir misshandlade. Men dÄ bryr sig socialen inte om det. I Juni 2003 var jur. kand med lic Siv Westerberg och jag och lyssnade pÄ en rÀttegÄng i AlingsÄs tingsrÀtt dÀr en fostermor hade örfilat sina tonÄriga fosterdöttrar. En Ätalspunkt dÀr fostermodern hade slagit flickorna med mattpiska förklarades preskriberad. Socialen hade fÄtt kÀnnedom om slagen med mattpiskan, men lade det till handlingarna.

AlltsÄ, dubbelmoral i allra högsta grad.

Personligen föredrar jag - om jag som barn ska bli slagen - att det görs av nÄgon som jag vet Àlskar mig och bryr sig om mig.

Sverige var först i vÀrlden att införa en agalag. Men glöm inte att det finns mer Àn fem miljarder mÀnniskor i vÀrlden. 99,83 % av dem Àr inte svenskar och huvudparten av dem daskar sina barn nÄgon gÄng i livet.

Ruby H-C

Anonymous

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #14 skrivet: 19 mars 2004, 21:39:16 PM »
Barn gör inte som vuxna sÀger, barn gör som de vuxna gör. Dvs slÄr du ditt barn sÄ Àr sannolikheten stor att ditt barn ocksÄ kommer att slÄ andra.