Författare Ämne: Semester i Frankrike  (läst 28861 gånger)

observer

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #45 skrivet: 21 mars 2004, 19:16:05 PM »
Är Helenes och Gästs inlägg samma person ?

Helene

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #46 skrivet: 21 mars 2004, 20:03:06 PM »
Nej jag är inte samma person som gäst!

Anonymous

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #47 skrivet: 21 mars 2004, 20:55:40 PM »
Jag är heller inte gäst som skrev ang Natalie, men jag har läst igenom lite här och måste hålla med gäst ang Natalie, du skriver väldigt förvirrat, de andra som skriver här förstår man, fast man kanske inte delar deras åsikter, men Natalie skriver och sen menar hon tvärtemot vad hon skriver "ironi", och sen skriver hon och menar det hon skriver?
Mycket förvirrat för oss läsare, "I alla fall för mig".

Anonymous

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #48 skrivet: 21 mars 2004, 21:45:36 PM »
Till Natalie, dagisfröken här.
Måste bara kommentera ett påstående du gjorde.
du skrev.....Eller kanske skulle jag kunna tolka det som att mina motståndare ger mig rätt i att föräldrarna ÄR BÄTTRE OCH MER KAPABLA ATT HÅLLA BRA UPPSYN ÖVER BARN ÄN DAGISPERSONAL???

Nix, det finns bra dagispersonal, det finns dålig dagispersonal, ett exemel är det som du råkade ut för.
man kan inte dra all dagispersonal över en kam som i ditt påstående,  Det samma om föräldrar, det finns bra föräldrar det finns dåliga föräldrar, ett exempel den mamman som inte hade uppsikt över sin 4 åring på trehjulingen, och sen daskade till.

Natalie du ska inte komma med påstående om att föräldrar är bättre och mer kapabla än dagispersonal att hålla kollen på barnen. Skräm inte upp föräldrar att vi inte sköter och håller koll på barnen. Jag bor i trestad, och jag vill gärna att du följer med mig en dag på mitt jobb och ser hur vi arbetar. Ta kontakt med mig och jag ska visa dig att mitt dagis är tryggt som de flesta dagis är.  anderssonmimmi@hotmail.com
Och aga skall inte förekomma någonstans.

observer

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #49 skrivet: 21 mars 2004, 23:40:37 PM »
Gäst, jag tycker verkligen du har en negativ inställnng till föräldrar som skriver att Dagis har bättre kontroll på barnen än Föräldrar. Inte bara att detta är kränkande mot alla föräldrar utan även en ren lögn!
Jag har själv sett barn på dagis och vill upplysa dig om att det på grund utav personalbrist och allt för stora barngrupper är en oerhörd stress som ofta leder till att barnen både biter och äter på varandra.
Att det dessutom är i Västra Götaland du jobbar på ett dagis säger mig att det inte står rätt till.

Anonymous

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #50 skrivet: 22 mars 2004, 06:12:44 AM »
Till Observer!
Var någonstans skriver jag att dagis har BÄTTRE kontroll på barnen än föräldrar?
Vilken rad??
Läs mitt inlägg igen, och svara.

Vem far med lögner du eller jag?

susanna glömde logga in

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #51 skrivet: 22 mars 2004, 06:23:40 AM »
nej svenska kvinnor lurades ut på arbetsmarknaden. När det första dagisen började att byggas så var det stora lokaler och hög personaltäthet. Det gjorde att många kvinnor kunde hörsamma feministernas budskap om att förverkliga sig själva utan alltför dåligt samvete för sina barn. När skattesystem och bidragsystem gjorts om så att det blivit omöjligt att leva på en lön och kvinnorna gått i likhetsfeministernas fälla så började nedskärningen med resurser till den offentliga barnomsorgen. Det finns mycket detaljerade regler för hur kor och grisar ska tas om hand. Hur mycket tillsyn dom ska ha och hur stora ytor de ska ha i sina bås. Någon motsvarande regel för hur barn på dagis ska tas om hand och hur stora ytor de behöver finns ej.
I sverigen värnas djur mer än barn.

Observer

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #52 skrivet: 22 mars 2004, 07:20:04 AM »
Gäst, tycker du inte detta du skriver är högst kränkande mot vanliga föräldrar ?

>>Natalie du ska inte komma med påstående om att föräldrar är bättre och mer kapabla än dagispersonal att hålla kollen på barnen. Skräm inte upp föräldrar att vi inte sköter och håller koll på barnen. Jag bor i trestad.....<<

Och Susanna du har verkligen rätt i vad du skriver att man behandlar många barn och föräldrar värre än man behandlar djur.

Anonymous

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #53 skrivet: 22 mars 2004, 08:00:33 AM »
Till Observer frågan kvarstår, vem ljuger??
Till Observer!
Var någonstans skriver jag att dagis har BÄTTRE kontroll på barnen än föräldrar?
Vilken rad??
Läs mitt inlägg igen, och svara.

Vem far med lögner du eller jag?

Läs hela mitt inlägg och dra inte ut lösryckta meningar,
Nej jag kränker inte föräldrar, jag skriver att det finns bra föräldrar, det finns dåliga föräldrar, det finns bra dagis, det finns dåliga dagis.
Läs inlägget igen.

Och svara gärna frågan som kvarstår, eller ljög du?

Natalia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
HELENE / GÄST–DAGISFRÖKEN / DEN DET BERÖR
« Svar #54 skrivet: 22 mars 2004, 14:09:19 PM »
Svårt att skilja på personer eftersom visa gäster blir upprörda i ”jag” formen när jag svarar Helene. Och tvärtom.

Det finns flera saker som finns i HELENES inlägg som passar utmärkt här på forumet under namnet   ”Uppfostran av barn och ungdomar”.
Här finns allt det som anständiga människor vill undvika att deras barn ska vara. Hot, kränkning, beskyllningar utan grund, okunskap, brist på den populära s.k. socialkompetens (som enligt mig innebär förståelse av andra, samarbetsförmåga och empati) och ren mobbning.
Hur annars kan man förstå ”DU BORDE DEFINITIVT HA SVÅRT ATT KLARA DIG I ARBETSLIVET”? Vad kan det betyda om inte antydan till utslagning och hot om ren mobbning?  Hon går ännu längre när hon säger:
”DET ÄR MÄNNISKOR SOM DU SOM ÄR FARLIGA FÖR SAMHÄLLET”.

Det är klockrent, mycket hotfullt budskap. I arbetslivet – åtminstone det som har med människor och barn att göra - måste du tycka som den officiella doktrinen påbjuder. Annars blir du dömd som samhällsfarlig och utklassad. Det är tragiskt i sig självt, men det är ännu värre då man använder sig av samma taktik gentemot familjer.  

Ingen har monopol på sanningen, särskild då det handlar om åsikter.
En lögn är en felaktig information eller förvanskning av den.  Fakta som inte stämmer!
Med utgångspunkt från den definition får vi väl fundera vem är lögnare! Jag kan inte hitta något falskt i mina inlägg. Det enda, som jag själv anser ha gjort mig ”skyldig” till, är SARKASM, som använts ofta för att betona vikten av det man vill förmedla.  Det är mig en gåta hur man kunde missuppfatta det och betrakta som förvirrande.

För att klargöra mina ståndpunkter, får jag väl upprepa visa av mina ställningstaganden.

AGA

Jag är neutral till den!  Jag tycker inte att uppfostran ska baseras på fysisk bestraffning. Men det finns vissa läggen då det blir befogat och oundvikligt. Dessutom eventuell inblandning av myndigheter leder till mycket svårare konsekvenser för själva barnet som är många gånger värre än själva aga.  Personen som uppträder som ”dagisfröken” och kritiserar mig med flera för våra åsikter, beskriver barn på ett sådant sätt att man misstänker att det är snarare önsketänkande än verklighet. En annan möjlighet kan förstås vara, att hon inte tycker att det finns behov att reagera oavsett hur barn än beter sig. Jag vet inte, jag antar det bara. Jag är tvungen att tolka eftersom man är inte så noga med att precisera vad man menar.
Det är en åsikt, inte lögn!

FÖRÄLDRARS LÄMPLIGHET ATT TA HAND OM SINA BARN  

Jag tycker faktiskt att föräldrarna är bäst lämpade att ta hand om sina barn. Dagis har kommit till för att hjälpa människor att kunna försörja sig genom att kunna gå till arbete. Inte därför att föräldrarna inte är kapabla att ta hand om sina barn. Exemplet med min dotter är exceptionellt, men inte isolerat! Jag tänker inte gå på närmare förklaringar. Det kanske räcker att påpeka att ju fler barn går på dagis och tillbringar där allt längre tid, desto större och alltmer omfattande problem uppstår i skolåldern. Dit hör växande antal bokstavsdiagnoser, mobbning, depressioner, ätstörningar, självdestruktivitet m.m.
Ingen person har rätt att säga till mig::
”du ska inte komma med påstående om att föräldrar är bättre och mer kapabla än dagispersonal att hålla kollen på barnen. Skräm inte upp föräldrar att vi inte sköter och håller koll på barnen.”
Det är min övertygelse, inte lögn.

DISKUSSION OCH DESS FORM

Jag besvarar det som skrivs. Någon annan relevans än det exakta ordets betydelse finns inte eftersom motdebattörer vill inte precisera närmare vad som menas och förväntar sig att man kan se ”det rätta”, önskade betydelse genom att ”symbolisera”. Om det berör på ordinflation eller medveten och provokativ ordglidning för att senare ha orsak till angrepp, låter jag vara osagt.
 Exempelvis det här uttalande:
”Jag kommer inte att jobba med det du skrev att jag skulle göra. Du vet väldigt lite om mig som människa så yttra dig inte om saker du inte har någon aning om.”
Jag generaliserade, drog slutsatsen av många ledtrådar.  Helen upplyste oss att hon studerar sen flera år psykologi; mina åsikter uppfattade hon som ”ifrågasättande av hennes kunskap”, hon deltar i diskussioner som handlar om barnuppfostran och övergrepp mot barn …  Min slutsats att hon ”KAN KOMMA ATT DELTA I DIVERSE SOCIALA OCH PSYKIATRISKA UTREDNINGAR” är inte särskild långsökt. De flesta psykologer med sådant intresseområde gör ju det!  Nej, jag vet faktiskt inte och jag har inte påstått det heller.
Jag gjorde ett antagande – vilket framkommer av den använda formen; jag ljög inte!

Der är populärt att tala om dubbla budskap. Helen själv använde sig av det som exempel. Det är desto viktigare att det man meddelar är tydligt så att man kan undvika feltolkning! Tyvärr, när Helene säger att ”man får gärna ha andra åsikter än mig och jag respekterar det” för att senare kalla mig  ”manipulativ och lögnaktig” och ” farlig för samhället”  låter precis som DUBBEL BUDSKAP.

Sådana uttalande gränsar faktiskt med det brottsliga! Man behöver inte tycka om mitt sätt men får inte KRÄNKA  mig för det!

Helene

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #55 skrivet: 22 mars 2004, 18:34:04 PM »
Natalia, du menar att du inte kränker men att du blir kränkt?! Det är bra att du inte ser själv vad du gör för då hade du nog tyckt det varit pinsamt! Ingen har hotat dig. Inte mer än vad du hotat någon annan.
Jag ödslar inte mer tid på Natalia för det ger inget att diskutera med dig. Du är så inlåst i ditt tankesätt och har en mur kring dig. Du ser alla andras fel men själv är du felfri.

jussi

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Får barn slå?
« Svar #56 skrivet: 03 mars 2005, 22:18:22 PM »
Jag blev slagen, biten och sparkad 22 gånger förra läsåret. En av gångerna fick jag en spark i nyllet så glasögonen gick sönder, detta av en 7 åring. En pojke gick till attack mot kamraterna med en käpp. Jag desarmerade honom och han flög då på mig. Hängde i min tröja och slog och sparkade vilt. Jag försökte få ett grepp men grabben var ganska otymplig och jag är själv stor. Jag var rädd för att skada honom om jag föll över honom. Jag värjde mig för slagen men han hängde i mig och då tänkte jag att detta var satan sista gången jag blir slagen! och gav då honom, mitt i hans fruktansvärda utbrott, en örfil. Det fungerade! Han släppte! Och jag säckade ihop på golvet. Maktlös. Det fanns inget annat. Jag var ensam med massa barn. Barnen skrek till pojken mitt i hans anfall: Vad gör du? Inte slår man en lärare!
VAD ÄR DET MORALISKA ; LAGLIGA jag kunde göra. Men jag började tänka efteråt och forska. Nödvärnsrätten är inte åldersbegränsad. Jag får använd tillräckligt våld för att avvärja en omedelbar fara. Det gjorde jag. Rektor var tyvärr av annan åsikt. Men sa att jag var i en svår situation. Jag hävdar bestämt nödvärnsrätten. Och att polisanmäla händelsen, våld mot tjänsteman, olaga hot, misssfirmelse.....
Vad tycker ni?
bara medelmåttor försöker göra sitt bästa

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Klåfingriga lagstiftare
« Svar #57 skrivet: 24 mars 2005, 13:46:19 PM »
Hej Jussi,

Välkommen som debattör på NKMR:s Diskussionsforum. Jag har läst ditt inlägg med stort intresse. Det är glädjande att alltfler upptäcker NKMR:s Diskussionsforum och bidrar med värdefulla synpunkter.  

Det är bra att du reagerar med starkt socialt engagemang mot galenskapen i våra nordiska samhällen.

Jag delar till fullo det som Majken Frost har skrivit. Jag hänvisar också till Skribentens inlägg Tankar kring barnuppfostran http://forum.aisab.se/nkmr/viewtopic.php?t=509.

Det är tämligen uppenbart att den på familjerättens område klåfingriga lagstiftaren har gjort svenska föräldrar så vilsna att man numera visar ett stort antal TV-program med "Super Nannies".

Här är ett fall som jag har kommit i kontakt med.

Sommaren 2003 blev jag uppringd av en lärare i Göteborg. Hon var gravid i åttonde månaden när hade blev överfallen med sparkar och slag av en elev. Hon gjorde en polisanmälan mot huliganen men rektorn försökte förmå henne att återta sin anmälan eftersom den skulle skada skolans rykte.

Mitt råd till henne var: Fullfölj din anmälan och anmäl rektorn för övergrepp i rättssak.

Vänliga hälsningar

Ruby Harrold-Claesson
Jur. kand
Ordf. i NKMR