SjĂ€lv arbetar jag som dagisfröken, har hand om 3,4, 5 Ă„ringar, och vet ni vadâŠâŠjag har aldrig under nĂ„gra omstĂ€ndigheter agat âminaâ barn. Vi korsar starkt trafikerade vĂ€gar, nĂ€r vi gĂ„r till âmulleâ varje vecka, vi korsar vĂ€gar nĂ€r vi gĂ„r pĂ„ utflykt, vi korsar vĂ€gar ganska sĂ„ ofta, varje dagisfröken har ansvar över 4 barn var, och vi har fĂ„tt barnen till att förstĂ„ vad som Ă€r rĂ€tt och fel utan aga. Det gĂ„r att fostra barn utan aga.
Visst Àr det skillnad pÄ aga och misshandel, men en sak har de gemensamt, det Àr förbjudet och straffbart.
Aga fÄr inte förekomma, inte under nÄgra omstÀndigheter, nÄgonstans.
Till Natalie
Natalie skriver ang Lisbeth Pipping
Ett utmĂ€rkt, fast omvĂ€nt, exempel Ă€r Lisbeth Pipping (jag hoppas att jag minns och stavar rĂ€tt hennes namn). Hon vĂ€xte upp med sin utvecklingsstörda mamma. Hon Ă„ker runt och berĂ€ttar om sin svĂ„ra uppvĂ€xt och plĂ€derar för omhĂ€ndertagande av barn. Men hör och hĂ€pna: HON BLEV JU MYCKET SJĂLVSĂKER OCH FRAMGĂ
NGSRIK! Jag tror att de svÄrigheter som hon mötte, gav henne styrka och lÀrde henne att lÀsa problem.
Kan det inte vara sĂ„ att DE SVĂ
RIGHETER SOM HON UPPLEVDE BLEV I SJĂLVA VERKET VĂLGĂRANDE FĂR HENNE? Jag tror faktiskt det.
SnÀlla Natalie, hon gick ju nÀstan under av de svÄrigheter hon upplevde i sin barndom, men vid 16 Ärs Älder kom hon ifrÄn sin mamma och fick hjÀlp av psykolog och gick i terapi i flera Är, för att bygga upp sitt liv igen, vad Àr du för en mÀnniska, som tror att hennes barndom var vÀlgörande för henne? Du skall inte tro, du skall frÄga vederbörande dvs Lisbeth Pipping, hur hon pÄverkades av sin barndom, och alla Är hon fick gÄ i terapi just pga sin barndom, för du vet ju ingenting om detta, ta reda pÄ fakta innan du leker beteendevetare.
Sedan hoppar du pÄ Helene,
NĂ€r du skriver
Om min intelligens kan du tycka vad du vill. Men behÄll det för dig sjÀlv. Annars kan du betraktas som okultiverad, ohyfsat och oförskÀmd.
(fastÀn du sjÀlv skriver, Personliga angrepp hör inte hemma bland civiliserade mÀnniskor)
Vad tror du mÀnniskor som lÀser hÀr, betraktar dig som försvarar aga och dessutom far med osanningar om Lisbet och att hennes barndom var vÀlgörande för henne.
Du Àr ute pÄ vÀldig svag is i denna debatt ang barnuppfostran och aga, hÄll dej till Àmnet, utan att skriva utopi om sagor och kungariken.
Var sjÀlvkritisk, nÀr du förstÄr att folk inte uppfattar din ironi, skriv dÄ inte pÄ detta sÀtt sÄ att det kan missuppfattas.