Frfattare mne: Föräldrars ersättningskyldighet Vid LVU Placeringar  (lst 7086 gnger)

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
SV: Föräldrars ersättningskyldighet Vid LVU Placeringar
« Svar #15 skrivet: 24 februari 2010, 19:32:27 PM »
Har du eller någon annan några reflektioner på följande: Min äldre son 20 år har en psykiatrisk arbetsdiagnos, av mer allvarligt slag. Han har gymnasiet och sista terminens skolgång förstörda. Han bor hos mamman  och mig, vi bor inte ihop, skriven hos mig. Han går på psykiatrin sedan ett år för att få aktivitetsersättning, men de har inte ens kommit till startsträckan. Inga utfästelser från dem om när utredning ska börja så att han kan söka aktivitetsersättning , påbörja behandling eller flytta hemifrån.

Jag provade HSAN anmäla skitstövlarna, vilket naturligtvis var meningslöst ( Säg ordet "anmäla", så svarar jag "meningslöst" )

Sonen vill slippa dessa energitjuvar på psykiatrin. Den enda nytta han har av dem är att han får mediciner av dem, mediciner som har stora biverkningar och dessutom gjort honom beroende. Han säger att det ändå kommer att bli så att han blir tvungen att bota sig själv, vilket inte är en orimlig slutsats utifrån de fakta som föreligger.

Jag börjar då idag  att ringa anonymt till asociala för att försöka få info. Vad som sägs så menar de att han kan få vanligt socialbidrag max 3000 kr/mån för att bo hemma. Enligt deras beskrivning förefaller det riskfritt, då de förnekar att någon utredning av familjen kommer att ske, ärendet handläggs av ekonomisektionen: Men förstås kan de kanske göra på annat sätt, antar jag.. När jag kom in på mer brännande frågor som LSS, dvs pengar till en lägenhet i väntan på att Psykiatrin ska göra utredningen klar, åtminstone påbörja den, så verkar det som att de hoppas på att få göra utredning i hemmet.- Har inte talat med LSS avdelningen ännu, men jag utgår från att de svarar så, vilket ju förstås är oacceptabelt att släppa in dem i hemmet så att de kan börja begå brott mot hans lillebror och oss.

Frågan är hur hans läkarintyg med en arbetsdiagnos av mer allvarligt slag ska tolkas, om den i sig kan var underlag, eller om de kommer att i första hand kräva att få komma in i våra hem. Jag utgår från att de inte ska ge någonting utan att få något istället... Få hans lillebror exempelvis..............
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna