Författare Ämne: Finns det nÃ¥gon som har fÃ¥tt tillbaks sitt barn ?  (läst 2562 gånger)

Poca

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Finns det någon som har fått tillbaks sitt barn ?
« skrivet: 22 december 2009, 21:57:00 PM »

Hej

Jag undrar om det finns ngn här som har fått sitt barn tillbaks hem från LVU ?
I mitt fall har sos sagt att de kan inte lämna tillbaks mitt barn eftersom :

1. Avslut på senaste träff med mitt barn tog för lång tid.
2. Jag viskade i mitt barns öra att jag gör allt för att få henne hem.

Orsaken till LVU blev drograttfulla.
Polisen lade ner åtalet eftersom mediciner var utskrivna av läkare.
Jag fick tillbaks mitt körkort.
Vad ska jag göra ?
Sos vann i länsrätten genom att säga att jag inte kan ta hand om mitt barn pga mitt sjukdom.
Vilket sjukdom ? det vet jag inte - Jag har haft lunginflammation och var på akuten vid flera tillfälle.
Barnet stannade hemma med en vuxen som tillsyn.
Vad ska jag göra för att få slut på lidandet ??
Finns det ingen som står över de ?

Poca

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Finns det någon som har fått tillbaks sitt barn ?
« Svar #1 skrivet: 24 december 2009, 17:42:14 PM »
Det är en lång kamp för att återfå ett eller flera barn om socialtjänsten väl omhändertagit dem och fått med sig Länsrätten. I mitt fall tog det lite mer än 3 år att få ordning på det hela. Det tog nästan 3 år att få igång ett fungerande umgänge.

Men, jag har idag mina barn hemma igen och kan äntligen fira Jul igen.

Önskar dig lycka till. Tänk på att soc har tolkningsföreträde, gör allt du kan för att vara lugn och saklig i alla lägen. Överklaga allt du kan överklaga. Begär skriftliga beslut med motivering. Skriv en separat ansökan om varje förändring du vill ha....till exempel, du vill ha utökat umgänge och omprövning av vården samt reseersättning. 3 ansökningar, en avseende reseersättning, en avseende omprövning och en avseende utökat umgänge. Skicka allt via epost, gärna med kopia till advokaten och socialchefen alternativt nämndens ordförande. Skicka INGENTING till handläggaren utan skicka till receptionen så att din ansökan diarieförs.

Och....viktigast av allt.....GE INTE UPP.....det kommer finnas stunder då du känner att du inte orkar mer....tänk då på ditt barn.