Helt rätt, AS76!
I sin artikel
Den obarmhärtige samariten skrev idéhistorikern och journalisten Maciej Zaremba:
"Sociologerna brukar anse att andelen skitstövlar är konstant, men att de beroende på omständigheterna söker sig till olika verksamheter. Numera söker de sig till den offentliga omsorgen. Där kan medmänsklighet vara ett brott."
Det är påfallande - och jag finner inte ord att beskriva min avsky för det - att så många empatistörda människor får offentliga (politiska) uppdrag och anställning på myndigheternas kanslier. Och, det är lika illa ställt med deras uppdragstagare: i det här sammanhanget, fosterföräldrarna.
I ett fall som jag arbetade med i Göteborg under 1990-talet sa socialtjänstens advokat, en kvinna som inte hade egna barn, till modern under en förhandling i kammarrätten: "Det här barnet är inte till för dig." Min klient tände på alla cylindrar och svarade: "Vem f-n har fött barnet? Du?! Du kan inte ens få några egna barn din dj- kossa!" Kammarrätten dömde till socialens fördel.
Värt att notera att socialnämndens ordf. och hans fru hade inte heller några barn.
Och i ett fall som jag arbetar med nu där socialchefen är en 50-år gammal ogift man som inte har några egna barn, gör han allt för att hindra ett normalt umgänge således en ev. återförening av barnen med deras familj - trots att saklig grund för LVU inte föreligger.
Detta är grov misshandel. Detta är överlagt administrativt, fysiskt och psykiskt våld.
Jag är övertygad om att dessa myndighetspersoner och deras uppdragstagare är maktberusade. De njuter av våldet som de utövar mot barnen och deras föräldrar.