Författare Ämne: Dominic Johansson omhändetogs pÃ¥ Gotland  (läst 74640 gånger)

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
SV: Dominic Johansson omhändetogs på Gotland
« Svar #15 skrivet: 11 augusti 2009, 09:56:06 AM »
http://www.helagotland.se/gt/artikel.aspx?articleid=5446875

MVH!!

Jag tror det är kommunerna själva som betalar. Min far är kommunpolitiker i en liten kommun i mellansverige. För några år sedan flyttade en problemfamilj till deras kommun. Där det fakiskt var så stora problem att det var befogat med omhändertagande. De två älsta barnen hade så allvarliga problem att hvb hem var nödvändigt. Det raserade hela kommunens ekonomi.

pennan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 11 augusti 2009, 11:20:51 AM »
Läste att staten går in med 1/3 av kostnaderna om det ligger under SiS.
http://www.stat-inst.se/zino.aspx?articleID=81

christer

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 12 augusti 2009, 13:01:08 PM »
Har glömt att lämna en kommentar om 2 underbara advokater som stöttas oss väldigt...

Känner i dag att mitt trauma har börjat lägga sig lite... Det tog drygt 2 månader... Har varit med förr vad det gäller
trauma och PTS, den här var dock den värsta. Hoppas att det går att komma tillbaka på nåt vis efter allt som hänt...

Må väl...
« Senast ändrad: 12 augusti 2009, 13:03:48 PM av christer »

christer

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 15 augusti 2009, 12:20:05 PM »
Rätten trodde inte på oss utan gick på socialförvaltningens lögner, misstankar och andra saker som inte ens har med oss att göra. Nu har jag sett tillräckligt av detta korrupta samhälle. Att omhänderta ett friskt barn som lever endast i en lite annorlunda eko-stajl familj bevisar också för framtiden att vi kommer att få väldigt svårt att förändra oss. Jag är relativt medveten om dom globala problemen, allrahelst vattenproblemen i världen, och vi behöver skapa en smärre förändring inom kort. Kommer att bli svårt då t:ex socialtförvaltningen kräver ett modernt och ytligt liv...

Jag har gått förbi att vara besviken, jag har också gått förbi smärta och sitter mest och bara drömmer om att åter få krama vår son. Vi har varit en tajt familj länge som gillar att krama och gulla med varandra. Vi har också tillbringat all tid tillsammans, i 7 år, så det känns, det känns som om livet och framtiden har slitits i stycken.

Min mor brukar säga, "det finns herrar över höken också", just vad denna herre befinner sig, letar febrilt.

Även som socialförvaltningen försöker göra ett bra jobb, hur kan dom traumatisera barn på det här viset, hur kan dom krossa familjer så pass som dom gjort med oss. Hur kan dom ha mage att lägga hundratusentals kronor efteråt för att göra saker värre, istället för att hjälpa där det behövs, och när det behövdes!!! Går över mitt förstånd och in till grannens!

Hjärtat och det sunda förnuftet har fått ta ett steg undan, misstankar och lagbok har fått ta denna plats istället, endast då är det möjligt att förstöra och göra såsom dom gör. Lagöverträdelser gjordes vid flera tillfällen redan ett år innan omhändertagandet, det i sin tur ledde till att vi kände oss diskriminerade och mådde pga det sämre.

Må detta få en förändring inom kort, en människa klarar inte av hur mycket diskiminering och press som helst. Förnedringen är total och jag frågar mig själv hela tiden, hur är det möjligt att stampa på människor på det här viset, hur kan man, hur vågar man, hur står man ut med sig själv när man gör så här??? Helt och hållet ofattbart!

Må väl!

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #19 skrivet: 15 augusti 2009, 19:56:35 PM »
Jag tycker att detta är en fruktansvärd historia. Det har mot slutet av sommaren kommit in flera hemska historier här på forumet. Det verkar som att myndighetsbrottslingarna har ökat sin aktivitet.Men det är en del saker jag har oklart för mig. I de citerade presslänkarna står att ni undanhållit barnet skolundervisning, och att detta är orsaken till LVU. Vad menas med detta påstående ? Är det som i många andra fall; att ni valt att hemundervisa barnet, och att sociala ignorerat er lagliga rätt att hemundervisa, eller är det på annat sätt ?

Jag hemundervisar min son, men har inte tagit honom från skolan bland annat eftersom jag är rädd för LVU då. Orsaken till hemundervisningen är att lärarna har sedan ett år tillbaka tagit av honom läromedlen och istället låter honom leka med modell-lera på lektionerna etc.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

XENIA

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Fattiglappen
« Svar #20 skrivet: 16 augusti 2009, 21:23:44 PM »

När jag läser om Er berättelse, så tänker jag, att en förändring skulle ske snabbt om "yuppie-familjer" med barn skulle anmälas till soss. De som har pengar, men inte tid för sina barn.

Låt säga en familj där båda har 40-50 000 kr var i lön, upp till 100 000 per månad tillsammans. De tillbringar sin mesta tid på jobb, eller "ute i svängen" runt t ex Stureplan.

En anmälan om att deras barn for illa på något sätt till soss skulle innebära att de dyraste advokater som fanns sannolikt skulle anlitas. Pengar är makt, och detta skulle trycka ner soss i skoskaften ordentligt.

Men, det räcker ju inte med 1 sådant fall, utan det måste till många liknande fall, som också ständigt når pressen.
Hälsningar XENIA

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #21 skrivet: 17 augusti 2009, 07:20:29 AM »

När jag läser om Er berättelse, så tänker jag, att en förändring skulle ske snabbt om "yuppie-familjer" med barn skulle anmälas till soss. De som har pengar, men inte tid för sina barn.

Låt säga en familj där båda har 40-50 000 kr var i lön, upp till 100 000 per månad tillsammans. De tillbringar sin mesta tid på jobb, eller "ute i svängen" runt t ex Stureplan.

En anmälan om att deras barn for illa på något sätt till soss skulle innebära att de dyraste advokater som fanns sannolikt skulle anlitas. Pengar är makt, och detta skulle trycka ner soss i skoskaften ordentligt.

Men, det räcker ju inte med 1 sådant fall, utan det måste till många liknande fall, som också ständigt når pressen.

Bra tanke. Problemet är bara att asociala har tänkt på detta. Journalister, politiker, advokater utredare är ofta fosterföräldrar...
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

XENIA

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Fattiglappen
« Svar #22 skrivet: 17 augusti 2009, 17:55:48 PM »
Mitt inlägg var avsett till Christer.

Att soc-personal själva tar fosterbarn är ju vida känt, men resten av "Avos" uppräknade grupper: 1) har inte tid 2) behöver det inte av ekonomiska skäl.
Om dessa samhällsgrupper är barnlösa så adopterar de.
Hälsningar XENIA

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #23 skrivet: 18 augusti 2009, 08:20:21 AM »
Mitt inlägg var avsett till Christer.

Att soc-personal själva tar fosterbarn är ju vida känt, men resten av "Avos" uppräknade grupper: 1) har inte tid 2) behöver det inte av ekonomiska skäl.
Om dessa samhällsgrupper är barnlösa så adopterar de.

Jag vet flera advokater som har fosterbarn. T o m advokater som har LVU ärenden. Så var det då mitt ärenden var i länsrätten.

XENIA

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Fattiglappen
« Svar #24 skrivet: 18 augusti 2009, 19:05:54 PM »

Till Christer

Detta nedan gäller i min kommun.

Beställ en delegationslista från din kommun av nämndsekreteraren.

Övervägande om besöksförbud,
flyttningsförbud eller hemlighållande av
vistelseort fortfarande behövs
14 § 3 stycket. LVU
26 § LVU
Omprövas minst 1 gång var 3:e månad

Beslut om hur umgänget med den unge ska
utövas under vårdtiden, när
överenskommelse inte kan nås med
förälder/vårdnadshavare. Gäller även
begränsningar i umgänget och förbud att
utöva umgänge
14 § 2 stycket 1. LVU
Övervägande minst var 3:e månad

Beslut om att den unges vistelseort inte ska
röjas för föräldern eller vårdnadshavaren
(avser även besöksförbud)
14 § 2 stycket. 2. LVU
Övervägande minst var tredje
månad

Övervägande om vård i annat hem än det
egna fortfarande behövs
Övervägande är inte ett beslut.
Bestämmelsen innebär att
nämnden minst en gång var 6:e
månad är skyldig att överväga
om vård enligt socialtjänstlagen
fortfarande behövs. Den är
tillämplig vid både SoLplaceringar
och privata placeringar som nämnden har
lämnat medgivande till.
Efter 3 år i samma familjehem ska
övervägas om ansökan till Tingsrätt ska göras för ev
överflyttning av vårdnad till familjehemmet.

Ansökan till domstol om överflyttning av
vårdnad till särskilt förordnad
vårdnadshavare (vårdnadshavaren brister i
omsorgen)
Ärenden enligt 6 kap 6, 14a, 15a
2 st och 19 §§ Föräldrabalken får delegeras
till tjänsteman

Beslut att begära polishandräckning för att
genomföra beslut om vård eller
omhändertagande med stöd av LVU
Nämndens ordf,
annan ledamot eller
tjänsteman som nämnden
förordnat

Hälsningar XENIA

christer

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 18 augusti 2009, 20:37:24 PM »
Tackar för infon!
Jag skall göra vad jag kan med denna info, men jag håller inte ihop så länge till! Saknaden är för stor samt att min hustru bara ligger i sängen och sover, hon vill inte prata längre!

Vägen har varit lång innan omhändertagandet, diskriminering och allehanda hot och så vidare. Jag vet att vissa faller endast på grund av det som hände oss innan, men vi bet ihop, sen händer det här, och vi ställs utan hjälp och ingen litar på oss! Lögnerna i rättsalen var också nåt jag inte ens sett på film, så besvikelsen är total då vi känner att det inte spelar någon roll vart eller vem vi ringer, ingen rör en fena, ingen kontaktar någon, ingen plockar upp luren, endast total tystnad och ointresse!

Jag ser i ögonen på dom inblandade att dom vet att dom har gjort bort sig, en del vågar inte ens titta oss i ögonen när dom hälsar. Men dom går vidare ändå och förvärrar situationen än mer, det är nåt som inte ens f-n själv skulle kunna göra! En av dom har dock ett hjärta utav sten fullt ut. Vi köpte en digitalkamera till lilla gubben, han älskar att ta kort, blev också ruskigt glad. I rummet där vi var så fanns 2 dörrar, den ena gick ut till korridoren, den andra ut till den så kallade bakgården, ingen var dör. Jag bad min son att ta 2-3 steg ut i solen så jag kunde ta ett kort på honom, då röt en av social, hmm, anställd, - Pojken stannar här, det här är en fråga om samarbete. (Spelade in mötet)

Om man tar ett par steg tillbaka så förstår man det så här, - Pojken stannar här, det här är en fråga om diktatur ifrån vår sida, och ni skall lyda till punkt och pricka! Min son blev rädd, jag var tvungen att gå ut och gråta, det är så omänskligt så jag finner inte ord längre.

Den totala behandlingen under många år har tagit hårt, det som hänt på sista tiden är som att hälla salt i ett sår... Jag förstår inte hur man kan bli så elak, jag förstår heller inte hur en kommun kan bryta mot lagar och regler mitt framför alla, och sen mer eller mindre fira!

Jag skrev brev efter brev, mail efter mail i drygt 2 månader, sen försvann luften ur mig när jag får reda på att vi inte får tillbaka vår son bara för att vissa tror sig veta saker om framtiden som inte hänt, samt vaccin... Som inte ens är lag på... Det har gått för långt, det har gått på tok för långt!

Frid på er!

christer

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 18 augusti 2009, 20:51:36 PM »

XENIA

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Fattiglappen
« Svar #27 skrivet: 19 augusti 2009, 01:04:44 AM »
Maila eller ring till JO och begär ut handlingarna. De är offentliga.

Bli ARG det skapar energi och kraft.
Hälsningar XENIA

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #28 skrivet: 19 augusti 2009, 16:16:28 PM »
Maila eller ring till JO och begär ut handlingarna. De är offentliga.

Bli ARG det skapar energi och kraft.

Stockholm alias Xenia: Jag vet inte vad du menar med att bli arg.Du har ju själv inte varit med om LVU i länsrätt etc.Vad kan man uträtta med att skrika åt myndighetsbrottslingar ?

Jag ifrågasätter verkligen att man möter brottslingar personligen, då frångår man principen att man endast ska kommunicera skriftligt med motparter, i synnerhet om de har begått brott. Kan vara svårt att genomföra, men man bör nog inte vara "alltför personliga med dem".

XENIA

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Fattiglappen
« Svar #29 skrivet: 19 augusti 2009, 19:27:45 PM »

Till Christer / pennan

Ang. lögner och sån't . . . .

Skriv till socialförvaltningen och begär utdrag från register enligt PuL 26 §.
En sådan begäran måste undertecknas (går alltså inte eg. att e-maila in en begären)

Bifoga en kopia av nedan text på gällande lagar.

(Soc sekr vet noll om PuL)

SoL 11 kap 6 § Dokumentationen skall utformas med respekt för den enskildes integritet. Den enskilde bör hållas underrättad om de journalanteckningar och andra anteckningar som förs om honom eller henne. Om den enskilde anser att någon uppgift i dokumentationen är oriktig skall detta antecknas.

Skadestånd enligt Lag 2001:454 (Socialtjänsten)
9 § Bestämmelserna i personuppgiftslagen (Lag PuL 1998:204) om rättelse och skadestånd gäller även vid behandling av personuppgifter enligt denna lag.

Personuppgiftslagen (PuL)

26 § Den personuppgiftsansvarige är skyldig att till var och en som ansöker om det en gång per kalenderår gratis lämna besked om personuppgifter som rör den sökande

28 § Den personuppgiftsansvarige är skyldig att på begäran av den registrerade snarast rätta, blockera eller utplåna sådana personuppgifter som inte har behandlats i enlighet med denna lag eller föreskrifter som har utfärdats med stöd av lagen.

1 § Syftet med denna lag är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter.

3 § All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person

9 § Den personuppgiftsansvarige skall se till att :

a) personuppgifter behandlas bara om det är lagligt,
b) personuppgifter alltid behandlas på ett korrekt sätt och i enlighet med god sed,
c) personuppgifter samlas in bara för särskilda, uttryckligt angivna och berättigade ändamål,
d) personuppgifter inte behandlas för något ändamål som är oförenligt med det för vilket uppgifterna samlades in,
e) de personuppgifter som behandlas är adekvata och relevanta i förhållande till ändamålen med behandlingen,
f) inte fler personuppgifter behandlas än som är nödvändigt med hänsyn till ändamålen med behandlingen,
g) de personuppgifter som behandlas är riktiga och, om det är nödvändigt, aktuella,
h) alla rimliga åtgärder vidtas för att rätta, blockera eller utplåna sådana personuppgifter som är felaktiga eller ofullständiga med hänsyn till ändamålen med behandlingen,

Hälsningar XENIA