Författare Ämne: Dominic Johansson omhändetogs pÃ¥ Gotland  (läst 74608 gånger)

pennan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Dominic Johansson omhändetogs på Gotland
« skrivet: 01 augusti 2009, 19:05:25 PM »
En vänn till mig drabbades för lite mer än en månad sedan. Här är hans egen berättelse:

Citera
Den 25:e juni så kidnappade socialmyndigheten Dominic 7 år på sin väg till Indien för att starta ett nytt liv med sin familj. Efter förhandlingar med socialen utan tydliga resultat går vi ut och berättar om händelsen som har skakat deras liv. Händelsen visar tydligt baksidan på det samhälle vi lever i och hur de som inte följer maktens pipa kan straffas godtyckligt. Hjälp Dominic att komma tillbaka till sin familj. Klicka på läs mer. New: English version.

När jag först fick höra vad som hänt med Christer och hans familj blev jag bestört. Jag har känt Christer i flera år och har mycket gemensamma vänner med honom. Han bor på Gotland och har varit en av de drivande i den gotländska vakenbyn. Här följer en berättelse om hur socialmyndigheten har missbrukat sin makt för att en familj inte följer rådande normer.

Skriven av Mikael C efter att ha diskuterat och lyssnat till Christer berättelse.

Vi är vanliga människor som gör vårt bästa för att göra det som är viktigt i livet både för mig och för världen. Vi vill leva ett liv i frihet och där vi kan utvecklas och hjälpa varandra. Vår familj är inte normala i det att vi har valt att gå vår egen väg och söka våra egna lösningar precis som många andra som är aktiva på vaken.se.

Vi har blivit anklagade för att hata auktoriteter, och det verkar vara den största anledningen till detta drama. Men vi hatar ingen, vi tror endast att vi har störst möjlighet att möta våra behov genom att gå vår egen väg.

Vår son Dominic är ett kärleksfullt barn och vi har en mycket nära kontakt. Vi har valt att ha honom hemma där han kan leka och lära sig av oss andra. Dominic har gått igenom och klarat alla normala hälsotester utan problem. Vår doktor sa dessutom att hans mentala kapacitet var flera år framför det normala för hans ålder.

När vi valde att hemskola honom möttes vi av problem från rektorn på skolan och han kopplade in socialen på fallet. Problemen eskalerades och vi försökte vid flera tillfällen att förklara vår situation utan att lyckas.

Under tiden hade vi utarbetat en plan för att flytta till Indien (Dominics mamma Annie är från Indien) och påbörja uppbyggandet av en ekologisk by där vi kunde leva och vara självförsörjande. Vi hade sålt våra ägodelar och såg fram emot att resa. Vi packade våra väskor, åkte till Arlanda, satt oss ned i flygstolarna och väntade på att vi skulle starta. När flygplanet var på väg att starta så stoppades det av svensk polis som kom ombord. De tog in oss i häkte och förde bort vår son. Vi var helt överaskade och chockade, min fru kollapsade av stressen och la sig på golvet utan att få någon hjälp. Jag gjorde det bästa för att hålla henne lugn medan hon gick in och ut från medvetande. Hennes läppar blev blåa och efter att själv gett henne första hjälpen lyckades hon återfå medvetande och lugna ned sig.

Genom hela denna färs med total brist på medkänsla och omtanke så har vi inte fått någon vettig förklaring till varför Dominic blivit omhändertagen. Det vi fått veta som ska vara anledning är att han har haft två dåliga mjölktänder och att det inkommit några anonyma brev.

Den här situationen är extremt stressande och ångestladdad för oss. Min fru orkar inte vara uppe och vår sons tillstånd kan vi inte veta då vi knappt tillåts någon kontakt med honom alls. Det senaste vi fick höra från Doktorn var att han blivit traumatiserad av händelsen och behöver en lugn och harmonisk miljö, så låt honom komma hem nu!

Det är uppenbart att det som sker måste strida mot de mest fundamentala rättigheter som en människa kan ha. Att ta ett barn från dess föräldrar utan noggranna undersökningar och bevis att barnet skulle fara illa. Det här kan inte få fortsätta, varken i vårt eller andra fall.

De som än ansvariga för fallet är Sofi Rosenqvist och Caroline Palmqvist som arbetar för Gotlands Kommun. Om du vill hjälpa oss kan du höra av er till dem med frågor. Tänk då på att skriva på ett respektfullt sätt.

sofi.rosenqvist@gotland.se
caroline.palmqvist@gotland.se

Underlag till artikeln framtaget av Mikael, Mark, Christer och Annie.

Läs mer om Christers projekt på: www.mepprograms.org

Stöd familjen genom att skriva på en namninsamling:
http://www.mepprograms.org/omhandertagande.html

Sarasv

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Dominic Johansson omhändetogs på Gotland
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2009, 12:34:18 PM »
hej Christer
jag blev beröd av er historia
vet inte hur man kan hjälpa er?
Har de fastställt LVU?
Ni måste i alla fall kämpa för er son! och när ni får tillbaka honom, åk till Indien för gott!

christer

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2009, 13:03:06 PM »
Tackar, ja vi ville flytta för att vi vantrivs här, Domenic var också så väldigt glad av att han skulle få träffa kusiner och mormor, samt gå i en lugnare skola där nere. Vi hade också kanske möjligheten att bosätta oss intill ett naturreservat, som i sin tur skulle passa som handsken då vi alla är galna i djur.....
Rätten håller på att fundera, så vad som komma ur det vet jag inte än. Jag vet bara att vi blev väldigt illa behandlade där.

Min fru mår ännu sämre och sover ännu mer nu!

Må väl...

christer

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2009, 20:14:02 PM »
Hejsan!

Gråzon!!!

Fick tips om, samt att min fru sa det från början, kan man göra ett omhändertagande om man är på väg till ett annat land utanför Norden, sittande i flygplanet på plattan så att säga... !... Samt, Skolverket sa att skolplikten inte gäller längre om tanken är att man skall stanna utomlands en längre tid, vi tänkte flytta för gott pga av att vi inte får leva vårt liv här...

Önskar en underbar kväll!

Sarasv

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 07 augusti 2009, 11:25:39 AM »
Ja, gråszon är en bra svar!
Dessutom skulle ni flytta, ja. Använd dessa i din kamp.
Dessutom vill jag säga att hemskolning är laglig alternativ! Vänd dig till ROHUS.se för hjälp med lagen!
och karies är inte orsak till omhändertagandet!

christer

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 07 augusti 2009, 11:52:25 AM »
Tackar för svar och stöd...
Skall arbeta vidare, har en del saker att ta reda på nu!

Önskar alla en trevlig dag och en underbar kväll!

Sarasv

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 07 augusti 2009, 18:27:36 PM »

christer

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 07 augusti 2009, 21:06:55 PM »
Jo då, vi blev så glada när dom sa det på radion också. Jag har inte mycket till kraft kvar,
men tänkte försöka skriva ihop en anmälan emot kommunen också. Har blivit felmedicinerad
samt diskriminerad en längre tid... Försöker få med i media att sos har gjort 2-3 utredningar innan
detta hände, utan att hitta något fel alls. Blev så jobbigt så vi var tvugna att flytta, men då kom
dom dit istället...

Må väl och ha en underbar afton!

PS, tur att jag blev rek att logga in på detta forum!

Morgan Ohlson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 08 augusti 2009, 11:09:27 AM »
Citera
När vi valde att hemskola honom möttes vi av problem från rektorn på skolan och han kopplade in socialen på fallet. Problemen eskalerades och vi försökte vid flera tillfällen att förklara vår situation utan att lyckas.
I grunden är Sverige an monokultur som bygger på Svenskt brödraskap (kallas ibland partriarkatet). Bakom kulisserna är därför Sverige en starkt lojalitetsbaserad hedersliknande kultur fullt i klass med galen talibanism. OBS! Detta är inte skitprat utan en dyster realitet.

Citera
Genom hela denna färs med total brist på medkänsla och omtanke så har vi inte fått någon vettig förklaring till varför Dominic blivit omhändertagen. Det vi fått veta som ska vara anledning är att han har haft två dåliga mjölktänder och att det inkommit några anonyma brev.
Den Svenska modellen bygger just på att lagarna hela tiden konstreueras så att man ska kunna ange, falskt utpeka etc. personer /grupper som man anser avvikande eller "obekväma". I flera diktaturer har man förföljt politiskt oliktänkande. Exakt det samma sker i Sverige, men ständigt under samma lögner mot offren om sjukdom, depression etc.

Citera
Den här situationen är extremt stressande och ångestladdad för oss. Min fru orkar inte vara uppe och vår sons tillstånd kan vi inte veta då vi knappt tillåts någon kontakt med honom alls. Det senaste vi fick höra från Doktorn var att han blivit traumatiserad av händelsen och behöver en lugn och harmonisk miljö...//
Detta är exakt vad myndigheten är ute efter. Samma sak varje gång och man använder fraktiskt, hur grymt det än låter... barnen mot föräldrarna, precis som sker i t.ex NordKorea och andra erkänt onda länder. Den enda skillnaden är att man använder stora resurser i Sverige för att dölja och släta över sina övergrepp.

Den som vill förstå mer om varför Sverige använder fascistiska metoder och hur det går till kan läsa mera om det här:
https://forum.nkmr.org/index.php/topic,974.0.html

Man måste rösta på ett icke-etablissemangsparti för att motverka detta.
Fi: Mot patriarkatet
PP: För integritet, på internet (åtminstone)
« Senast ändrad: 08 augusti 2009, 22:57:02 PM av Morgan Ohlson »
.
Morgan Ohlson, terroriserats systematiskt i över 20 år.

__ Länkstation Fakta, vittnesmÃ¥l:   http://www.debatthuset.com/forums/showthread.php?t=11929

.

XENIA

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Fattiglappen
« Svar #9 skrivet: 08 augusti 2009, 13:37:17 PM »
Det finns nog ingen i detta forum som är förvånad över Gotlands kommuns tilltag.

Jag påminner mig ett annat fall på Gotland, där ett par tvillingar omhändertogs direkt på BB därför att kvinnans man / tvillingarnas pappa hade gjort slut på förhållandet i samband med förlossningen.

Ang. hemundervisning se: http://www.skl.se/artikel.asp?A=47895&C=6234
Hälsningar XENIA

XENIA

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Fattiglappen
« Svar #10 skrivet: 08 augusti 2009, 16:11:36 PM »
Den nya Skollagen kan komma att förbjuda hemundervisning.
Möjlighet finns då för familjer att söka politisk asyl i USA.
Sverige blir en B-demokrati.
Se länken: http://www.newsmill.se/artikel/2009/06/16/nya-skollagen-forbjuder-hemundervisning
Hälsningar XENIA

Sarasv

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 09 augusti 2009, 19:51:52 PM »
hej Christer
vill bara meddela dig att det är någon som har skrivit till dina handläggare! (de som du angivit) för att hjälpa er. Så roligt att folk bryr sig om sina medmänniskor!

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 10 augusti 2009, 07:34:07 AM »
Det här fallet är "bara" ytterligare ett av de oändliga rättsövergrepp som har drabbat - och alltjämnt drabbar - svenska föräldrar eller föräldrar bosatta i Sverige.

Polishämtningen av den sjuårige pojken från flygplanet är mer att likna med en kommandoattack än omsorg om ett barn som påstås fara illa pga att varken han eller hans föräldrar ville att han skulle gå i den svenska skolan. Pojken har utan tvekan blivit traumatiserad av myndigheternas agerande.
I fallet Alexander Aminoff fördes Alexander bort från sin skola dagen innan hans mor skulle fara med honom utrikes på en reportageresa.
Se Fallet Alexander - Ett beslagtaget barn och länkarna under artikeln.

Ingreppet mot sjuåringen utgör ett brott mot Europakonventionens Tilläggsprotokoll Nr 1, Artikel 2: "Rätt till undervisning
Ingen får förvägras rätten till undervisning. Vid utövandet av den verksamhet som staten kan ta på sig i fråga om utbildning och undervisning skall staten respektera föräldrarnas rätt att tillförsäkra sina barn sådan utbildning och undervisning som står i överensstämmelse med föräldrarnas religiösa och filosofiska övertygelse."
Ingreppet utgör också ett brott mot Europakonventionens Tilläggsprotokoll Nr 4,
Artikel 2:2 som lyder: "Var och en är fri att lämna varje land, inbegripet sitt eget."

pennan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 10 augusti 2009, 20:05:02 PM »
Jag har lite funderingar i skallen, är det någon som vet hur det ekonomiska fungerar i ett fall som detta. Är det kommunen som betalar hela summan eller får de någon form av bidrag beroende på antal fall utifrån (staten)?

christer

• Newbie
  • *
    • Visa profil