Författare Ämne: Har jag rätt att resa inom EU?  (läst 3708 gånger)

Ivana

• Gäst
Har jag rätt att resa inom EU?
« skrivet: 10 januari 2011, 12:00:33 PM »

Hej,
Jag har en fråga, har försökt googla men får inget svar på min fråga. Min son har LVU 2 och LVU 3, och jag undrar om vi får lov att resa inom EU?

Vi har inte haft det lätt, har haft socialen emot oss hela tiden, började med min depression jag hade, och han mådde inte bra heller av detta, som visade sig genom att han inte ville gå i skolan. iom detta kopplades soc in och allt blivit bara värre sedan dess. De håller mig och min son på avstånd, och det mår inte han bra av eller jag. De lyssnar inte på mig eller honom vad vi har att säga, som sagt jag känner min son och vet hur han fungerar.. Jag är så trött att behöva bråka med dom ständigt och social sekr. som vi har har han haft sedan 5 år nu, och hon ger inte up, hon håller oss splittrade.

Det har gått ett par år nu, och jag mår mycket bättre slutade med antidepressiva ungefär 2 år sedan, och idag fullt frisk med jobb. Både han och jag kämpar fast på varsit håll, och ända önskemål vi bägge har är att få bo tillsammans igen.. (han bor på HVB hem)

Vill bara veta om vi kan resa inom EU skulle vilja ta med honom på semester, som jag och han inte haft sedan han var liten. Vill ej fråga soc och förstora upp något som inte är påbörjat.

Ivana

AS76

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
SV: Har jag rätt att resa inom EU?
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2011, 17:12:22 PM »
Verkligen trist att man ska behöva fråga myndigheterna om lov om att åka på semester. Det låter på ert fall som att det är ännu ett i raden där socialen utan att ha någon egentlig förståelse för situationen, ändå är villiga att gå fram som marodörer och påtvinga er deras beslut.

Att döma av de socialsekreterare ni har att göra med finns det nog risk att de inte vill låta honom följa med heller. Och om man flyr med sitt LVU:ade gör man sig skyldig till ett brott under svensk lag, Christer Johansson åtalas just nu för detta i Domenic-fallet.

Finns det ingen möjlighet att ni kan upphäva LVU-beslutet? Om ni båda kan göra ett exemplariskt intryck i förvaltningsrätten så kanske det kan gå. Om inte annat så kan du ju peka på att trots alla umbäranden så har du ändå förbättrat din tillvaro och att det inte finns någon anledning att tro att din son kommer ha det bättre i samhällsvård än hemma.

Annars finns det ju alltid landsflykt. Tar man sig utanför de nordiska länderna kan inte myndigheterna längre komma åt en, även om de under "barnrättskonventionen" tycks vilja täppa till den möjligheten.

Ivana

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2011, 23:35:49 PM »
Tack för ditt svar..

Men du skriver landsflykt? Så det menas med att de inte är möjligt att resa med flyg från Sverige?

Dominic fallet.. han är under 15 år, min son är äldre än så... läste någonstans i lagen angående att man kan bli åtalad om barnet är yngre än 15 år..
« Senast ändrad: 10 januari 2011, 23:38:27 PM av Ivana »

AS76

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2011, 17:45:39 PM »
Hmm, än så länge har de inte så noggrann bevakning av vilka som försöker lämna landet, även om Vänsterpartiet lade in en motion om att det ska gå larm till polisen om någon försöker fly landet med LVU-beslut mot sig. Att hjälpa någon att fly från HVB-hem kan dessvärre vara åtalbart under Brottsbalken 17 kap. § 12, främjande av flykt. Men tar du dig utanför Norden ska det inte vara någon fara. Barnavårdsmyndigheterna i de skandinaviska länderna har dock samarbetsavtal mellan sig, de kan överlämna barn till myndigheterna i de andra länderna om detta efterfrågas.

Ivana

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2011, 21:04:29 PM »
Tack för svaret, gav mig mer info om hur det fungerar.

Det är skrämmande hur de behandlar barn och föräldrar, jag hade förstått om jag vore barn misshandlare osv, men min depression för många år sedan verkar vara tillräckligt för att hålla ett barn som de gör.. hemskt att Sverige gör så här .. och LVU är inte lagligt i EU.. hur kan de bara kunna ha kvar lagen då??

Förlåt, bara trött på att bli orättvis behandlad...

AS76

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2011, 21:26:57 PM »
Hmm, LVU gäller som svensk lag och EU låter svenska staten tillämpa den inom sina gränser. Man kommer dock inte utlämnas ifrån andra EU-länder om man har sådant beslut mot sig. Det var en kvinna härom året som skrev på Sourze om hur hon flytt landet, jag tror det var Holland hon bosatte sig i. Rätt galet att någon som vuxit upp här ska behöva fly landet dock.

Jag själv försöker få förhållandena inom den svenska barnavården uppmärksammade internationellt, det är nog det enda sättet man kan rätta till detta.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2011, 21:37:17 PM »
Det skulle förvåna mig om socialen skulle tillåta dig att resa på semester med din son. Däremot skickar socialen "värstingar" som är tvångsomhändertagna och placerade på allsköns institutioner och HVB-hem på Västindienseglats eller Medelhavskryssningar!

Tidigare har det varit utan risk att fly till de katolska länderna i Europa, men i juli 2004 fick barnevernet i Drammen nys om att en fd norsk parlamentariker som hade flytt från Norge bodde på Mallorca med sina tvångsomhändertagna barn. Norge begärde att de spanska myndigheterna skulle tvångsomhänderta barnen och utlämna dem. Barnen togs och hölls på ett spanskt barnhem i ca en månad innan de utlämnades. Modern satt häktad i ett spanskt fängelse i ca sex månader innan hon utlämnades.

NKMR var engagerad i fallet. Se artikelsamlingen  Norsk mor flydde til Spania - Bortførte egne barn. Se också Barnevernet i Drammen utsätter Spanienbarnen för tortyr!

I ett fall där jag hjälpte modern att fly utomlands med sin nyfödda dotter, lyckades hon få en av sina söner till sig efter några år. Interpol fick reda på var de bodde och polisen i landet förhörde modern och pojken, varefter åtalet för egenmäktighet som hade väckts mot fadern, lades ner.

Av de 49 barn som jag har hjälpt att undkomma socialen har föräldrarna som har flytt utomlands i all tysthet försvunnit ur landet.

Ivana

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2011, 22:13:21 PM »
Ja, just det, måste man verkligen försvinna så ? Vad är det som händer i Sverige egentligen, måste föräldrar med barn försvinna, från ett land som de växt upp i, för att fortsätta sina liv? Hemskt men sant

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2011, 18:57:36 PM »
Ja, som det har sett ut i Sverige under flera decennier och som det ser ut idag beträffande hur byråkraterna - dvs tjänstemännen som ju ska vara folkets tjänare och inte deras herrefolk - behandlar barn och deras föräldrar finner jag det synnerligen anmärkningsvärt att Sverige har så gott rykte ute i världen.

Men, Mugabe i Zimbabwe finns bland dem som vill följa Sveriges exempel.