Det jag tycker är att det vore både bättre och trevligare om t.ex. Du som faktiskt iaf är en av de få % som du säger fått rätt mot soss kunde tala om hur man gör för att saker ska gå rätt till istället för att bara gnälla av bitterhet. Om Du kanske kunde försöka vara behjälplig istället om det nu finns någon annan än dig själv du bryr dig om i världen..
Det jag skrivit är inte att jag absolut vill ha denna tjejen (trots att jag älskar henne) utan jag har frågat hur göra för att hon ska få en bra framtid. Som läget är nu begås som sagt ett brott ot SoL kap.6 §6 och det innebär att sociala i praktiken skulle kunna gå in och rycka upp henne precis när de vill mot hennes vilja. Hon har redan haft det svårt och behöver inte det också utan snarare behöver hon få visshet om att FÅ ha ett hem där hon kan känna sig säker på att få stanna tycker jag. Det behöver inte nödvändigttvis vara mitt, men om det är det hon önskar och här hon trivs är jag beredd att ge henne det. Om jag får.. Men ju längre tiden går innan ett beslt fattas, ju svårare lär hon få att bryta upp igen från ett ställe där hon hunnit bo in sig. Därför ska jag se till att reda ut det här. Bums!
Jag förklarar ju för dig att sociala sitter i bägge ändarna på besluten. Dvs det innebär att kriteriet på att ett beslut är riktigt, är att ss är nöjd med beslutet. Men du uppfattar väl sådana svar från mig som "bitterhet". Ta reda isf själv på hur saken ligger till om du inte tror på mig, om du tror att du kan straffa dem för felaktiga beslut, eller att du kan kräva rättvisa beslut.
Det är faktiskt så här det fungerar:
i länsrätten råder omvänd bevisbörda. DU ska bevisa att barnet har det bäst hos dig. Det är omöjligt.De kan exempelvis påstå att det KAN vara fel på dig, de behöver inte bevisa det. Du kan möjligen bevisa att barnet har det BRA hos dig, du kan hävda att man inte bör flytta barnets boende, då det har fungerat. Att inte flytta barnets boende är socialas vanligaste argument, och det används då kritik framkommit mot ett barns boende. Men alla argument är reversibla hos sociala eftersom de sitter i bägge ändarna på besluten.
Du kan omöjligt få svar som att det är lätt att ordna frågor som dessa. Som du såg hade inte cici heller något konkret svar. Förresten Jag frågar mig verkligen om du skulle kunna få socialbidrag för barnet. Ska inte barnet vara skrivet hos dig isf ? Är det inte bara vårdnadshavare som kan få socialbidrag ? Jag vet inte, men det kan vara bra att kolla ( om du inte känner att du skulle fyllas av "bitterhet" förstås). Det kan bli ett reversibelt argumet också för den delen, om sociala kan mena att du tagit emot socialbidrag för barnet. Det är ju faktiskt så att sociala , särskilt i stockholm, ofta anser att det är skäl för omhändertagande att en förälder tagit emot bidrag från dem, trots att det finns bidrag för barn..
Men som jag har skrivit: försök ! skriv att barnets boende bör inte ändras, skriv att föräldrarna själva tyckt att du duger, skriv att barnet vill vara hos dig. Men köper de inte detta, kommer sannolikt inget att hjälpa. Överklagar du tar de fram dina journaler från tiden du varit fosterbarn. Tyvärr. Det är möjligt att jag har missat något, men jag gissar att det i alla fall handlar om godtyckliga beslut, Även när det handlar om överklagande etc.
Ett konkret råd skulle jag nog kunna ge dig: Prova att kontakta Bo Edvardsson:
http://www.oru.se/templates/oruExtNormal____15165.aspx som utreder LVU-omhändertaganden etc. Detta är ju inte exakt hans bord, men om du börjar med att kräva en utredning på barnet( eller fanns den redan ? Det kan man väl anta att den gör?), och sedan skickar du över den till Bo Edvardsson för granskning. Om han anser den bristfällig så har du något att gå till länsrätten med. Men eftersom jag alltid är en sur typ, som du säger, så säger jag dig igen att detta granskas i länsrätten med omvänd bevisbörda. När de drar upp att du är ett fd fosterbarn som KAN ha brister så ska DU bevisa att deras påståenden är fel: inte de som framför dem !! Det klarar du aldrig. Se nu hittade jag något negativt att framföra igen !

Andra varianten är att du tar ett resonemang med signaturen "Stockholm" som jämt tjatar och gnäller på mig här. Hon är ganska duktig på att leta upp länkar och juridiska vägar att gå inom systemet. Det är visserligen så att vägarna inom systemet innebär en ökenvandring, men lida ska du ju göra om du ska försöka.
Varsågod, "Stockholm" har samlat länkar i sitt forum på
http://www.socialombud.forum24.se/socialombud.htmlDet finns en annan sida som också kallas socialombudsman på
http://www.socialombud.se/Om du sedan tycker att du behöver avsky sociala kan du läsa mitt internetarkiv på
http://avos.egetforum.se. Men du tror ju att du inte kommer att avsky sociala efter att du genomgått detta ?
Jag har själv gjort en del med 1200 sidor aktbilagor i domstolarna, du kanske tycker att jag är negativ, men jag har gått igenom en hel del, och tro inte att det ska bli lätt för dig. Är du rädd för att befatta dig med motbjudande myndighetspersoner kan du lika gärna släppa taget redan nu.
Önskar dig inte lycka till, det vore imbecillt, för lyckas du kommer det att ta lång tid, och som sagt är det mitt full allvar när jag säger dig att jag inte tror att du har större chans att vinna ett mål än alla vi andra, dvs ca 10%