Författare Ämne: Socialsekreteraren vill att tre mÃ¥nader ska förlöpa..  (läst 21798 gånger)

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
SV: Socialsekreteraren vill att tre månader ska förlöpa..
« Svar #15 skrivet: 18 juni 2009, 14:14:45 PM »
Det jag tycker är att det vore både bättre och trevligare om t.ex. Du som faktiskt iaf är en av de få % som du säger fått rätt mot soss kunde tala om hur man gör för att saker ska gå rätt till istället för att bara gnälla av bitterhet. Om Du kanske kunde försöka vara behjälplig istället om det nu finns någon annan än dig själv du bryr dig om i världen..

Det jag skrivit är inte att jag absolut vill ha denna tjejen (trots att jag älskar henne) utan jag har frågat hur göra för att hon ska få en bra framtid. Som läget är nu begås som sagt ett brott ot SoL kap.6 §6 och det innebär att sociala i praktiken skulle kunna gå in och rycka upp henne precis när de vill mot hennes vilja. Hon har redan haft det svårt och behöver inte det också utan snarare behöver hon få visshet om att FÅ ha ett hem där hon kan känna sig säker på att få stanna tycker jag. Det behöver inte nödvändigttvis vara mitt, men om det är det hon önskar och här hon trivs är jag beredd att ge henne det. Om jag får.. Men ju längre tiden går innan ett beslt fattas, ju svårare lär hon få att bryta upp igen från ett ställe där hon hunnit bo in sig. Därför ska jag se till att reda ut det här. Bums!

Jag förklarar ju för dig att sociala sitter i bägge ändarna på besluten. Dvs det innebär att kriteriet på att ett beslut är riktigt, är att ss är nöjd med beslutet. Men du uppfattar väl sådana svar från mig som "bitterhet". Ta reda isf själv på hur saken ligger till om du inte tror på mig, om du tror att du kan straffa dem för felaktiga beslut, eller att du kan kräva rättvisa beslut.

Det är faktiskt sÃ¥ här det fungerar: i länsrätten rÃ¥der omvänd bevisbörda. DU ska bevisa att barnet har det bäst hos dig. Det är omöjligt.De kan exempelvis pÃ¥stÃ¥ att det KAN vara fel pÃ¥ dig, de behöver inte bevisa det. Du kan möjligen bevisa att barnet har det BRA hos dig, du kan hävda att man inte bör flytta barnets boende, dÃ¥ det har fungerat. Att inte flytta barnets boende är socialas vanligaste argument, och det används dÃ¥ kritik framkommit mot ett barns boende. Men alla argument är reversibla hos sociala eftersom de sitter i bägge ändarna pÃ¥ besluten.

Du kan omöjligt få svar som att det är lätt att ordna frågor som dessa. Som du såg hade inte cici heller något konkret svar. Förresten Jag frågar mig verkligen om du skulle kunna få socialbidrag för barnet. Ska inte barnet vara skrivet hos dig isf ? Är det inte bara vårdnadshavare som kan få socialbidrag ? Jag vet inte, men det kan vara bra att kolla ( om du inte känner att du skulle fyllas av "bitterhet" förstås). Det kan bli ett reversibelt argumet också för den delen, om sociala kan mena att du tagit emot socialbidrag för barnet. Det är ju faktiskt så att sociala , särskilt i stockholm, ofta anser att det är skäl för omhändertagande att en förälder tagit emot bidrag från dem, trots att det finns bidrag för barn..

Men som jag har skrivit: försök ! skriv att barnets boende bör inte ändras, skriv att föräldrarna själva tyckt att du duger, skriv att barnet vill vara hos dig. Men köper de inte detta, kommer sannolikt inget att hjälpa. Överklagar du tar de fram dina journaler från tiden du varit fosterbarn. Tyvärr. Det är möjligt att jag har missat något, men jag gissar att det i alla fall handlar om godtyckliga beslut, Även när det handlar om överklagande etc.

Ett konkret råd skulle jag nog kunna ge dig: Prova att kontakta Bo Edvardsson:
http://www.oru.se/templates/oruExtNormal____15165.aspx som utreder LVU-omhändertaganden etc. Detta är ju inte exakt hans bord, men om du börjar med att kräva en utredning pÃ¥ barnet( eller fanns den redan ? Det kan man väl anta att den gör?), och sedan skickar du över den till Bo Edvardsson för granskning. Om han anser den bristfällig sÃ¥ har du nÃ¥got att gÃ¥ till länsrätten med. Men eftersom jag alltid är en sur typ, som du säger, sÃ¥ säger jag dig igen att detta granskas i länsrätten med omvänd bevisbörda. När  de drar upp att du är ett fd fosterbarn som KAN ha brister sÃ¥ ska DU bevisa att deras pÃ¥stÃ¥enden är fel: inte de som framför dem !! Det klarar du aldrig. Se nu hittade jag nÃ¥got negativt att framföra igen !  :D

Andra varianten är att du tar ett resonemang med signaturen "Stockholm" som jämt tjatar och gnäller pÃ¥ mig här. Hon är ganska duktig pÃ¥ att leta upp länkar och juridiska vägar att gÃ¥ inom systemet. Det är visserligen sÃ¥ att vägarna inom systemet innebär en ökenvandring, men lida ska du ju göra om du ska försöka.

Varsågod, "Stockholm" har samlat länkar i sitt forum på http://www.socialombud.forum24.se/socialombud.html
Det finns en annan sida som också kallas socialombudsman på http://www.socialombud.se/

Om du sedan tycker att du behöver avsky sociala kan du läsa mitt internetarkiv på http://avos.egetforum.se. Men du tror ju att du inte kommer att avsky sociala efter att du genomgått detta ?

Jag har själv gjort en del med 1200 sidor aktbilagor i domstolarna, du kanske tycker att jag är negativ, men jag har gått igenom en hel del, och tro inte att det ska bli lätt för dig. Är du rädd för att befatta dig med motbjudande myndighetspersoner kan du lika gärna släppa taget redan nu.

Önskar dig inte lycka till, det vore imbecillt, för lyckas du kommer det att ta lång tid, och som sagt är det mitt full allvar när jag säger dig att jag inte tror att du har större chans att vinna ett mål än alla vi andra, dvs ca 10%
« Senast ändrad: 18 juni 2009, 14:23:49 PM av Avos »
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #16 skrivet: 18 juni 2009, 16:38:54 PM »
glömde en sak.. vad var du gentemot barnet ? Dess släkting ? Granne ? Om du verkligen inte har någon officiell anknytning till barnet är jag osäker på om du har någon rätt att föra barnets talan i domstol eller delta i utredning på asociala. Då har du ju inte ens rätt att läsa barnets utredning, vilket ju knappast kan ge dig möjlighet att föra barnets talan ?
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

alive

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Frågan var....
« Svar #17 skrivet: 18 juni 2009, 21:51:43 PM »
om det är riktigt att 3 månader ska gå innan soss inleder en utredning om hemmet barnet bor i är lämpligt för barnet. Och faktumet är att lagen SoL kap.6 §6 säger att barn inte får bo hos annan än bioförälder utan socialnämndens medgivande, men 3 månader nämns ingenstans i någon lag. De nämns bara av soss här. Har jag missuppfattat lagen eller har de missuppfattat sitt jobb? Det var frågan.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
SV: Frågan var....
« Svar #18 skrivet: 19 juni 2009, 10:53:29 AM »
om det är riktigt att 3 månader ska gå innan soss inleder en utredning om hemmet barnet bor i är lämpligt för barnet. Och faktumet är att lagen SoL kap.6 §6 säger att barn inte får bo hos annan än bioförälder utan socialnämndens medgivande, men 3 månader nämns ingenstans i någon lag. De nämns bara av soss här. Har jag missuppfattat lagen eller har de missuppfattat sitt jobb? Det var frågan.

Du verkar inte fÃ¥ nÃ¥got svar pÃ¥ detta i den här trÃ¥den. Snarare sÃ¥ tar folk som haft med soc att göra  detta med stor vana. Soc ser regler, även sina egna, som "rekommendationer". Men har detta nÃ¥gon avgörande betydelse för barnets fortsatta öde i detta ärende ? ( bortsett frÃ¥n de skäl du redan nämnt?)

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #19 skrivet: 20 juni 2009, 18:08:54 PM »
Några frågor till Alive eftersom hela denna historia verkar sjuk ..

Vad man kan önska sig här är svar på följande...
1: Motivet till att att föräldrarna överger barnen ?
2: Har du funderat på vilka implicita -dolda budskap med svartmålning av dina föräldrar du själv utsatts för under ditt eget LVU ?
3: Hur påverkas du underförstått att INTE stödja föräldrarna i sin roll att ta hand om barnen ?
4: Hur har du  pÃ¥verkat barnet  i ditt eget faktiska varande? ( Som andra behandlat mig behandlar jag dom andra... Imitation )
5: Vad har du för syn på samhället och de sociala myndigheternas agerande ?
6: Vad gör dig till den utvalda föräldern, har du nÃ¥gra blodsband till barnet och har det släktingar  ?
7: Hur kan du försvara barnets rätt i en stat som inte längre lever upp till demokratiska regler där staten skadar människovärdet, stoltheten och självkänslan hos individen genom LVU-ingripandet och bryter ner dess indentitet  ?
8: När barnet växer upp och iakttager en stat med smutsiga metoder kommer du dÃ¥ att bortförklara detta för att rättfärdiga dina egna handlingar som du INDIREKT kan ha deltaget i genom omhändertagandet ? 

http://www.expressen.se/Nyheter/avslojar/1.1612933/grannar-vi-har-inte-sett-honom

Bara i all välmening skrivet, eftersom vår stat har mycket blod på väggarna inom institutionerna med korrumperade lagstiftare..

J-O
Håller med dig om att definitionerna är så svåra att de är näst intill omöjliga. Att därtill en brottslig socialförvaltning håller i verktyget gör ju saken än värre. Att det uppenbarligen finns barn som behöver nya föräldrar, exempelvis om föräldrarna dött, kan ju inte bestridas. Men hur ?

Idag så konstrueras bevisen i efterhand. Fosterföräldrar påstår mer eller mindre att de har "hittat" barnet. Eller att barnet hade två sinnesjuka monster till föräldrar som inte gjorde annat än plåga barnet. Barnet håller med ( om vad som helst) Detta är socialas "bevisning", vittnena och sanningssägarna har grotesk betalning i form av fosterhemsersättningar.

Inte gÃ¥r det heller som "Alive" gör, bevisa att man är seriös genom att lÃ¥ta det framgÃ¥ att man inte har nÃ¥got personligt intresse av barnet. Satkärringförvaltningen har ju redan sett till att det ska finnas intressen  för att starta en dragkamp om barnet: fosterhemsersättningar och staten som trampar in i privatlivet med bluffutredningar och nedtrampande av medborgerliga fri och rättigheter.

HUR kan man ta reda på om en tänkt adoptivförälder är seriös med dessa förutsättningar ? Inga möjligheter så vitt jag vet. De har ju dessutom gjort en total ordförstöring med sin barnens-bästa-fascism, så att hederliga människor inte har någon möjlighet att göra sin röst hörd.

Lagen borde naturligtvis vara sÃ¥ att vid en skilsmässa etc vÃ¥rdnadsärende har alla familjer default fulla rättigheter till lika vÃ¥rdnad och umgänge samt bidrag, istället för att detta godtyckligt utdelas som terror och styrinstrumet av världens effektivaste säkerhetstjänst.

XENIA

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Fattiglappen
« Svar #20 skrivet: 22 juni 2009, 21:38:11 PM »

"Avos"

Det handlar inte enbart om vad soc gör, utan också om vad de inte gör.
Se t ex på fallet Louise i Vimmerby.

Det FINNS dåliga och mindre lämpliga föräldrar.

För att du "Avos" ska uppfattas som trovärdig, bör du nog försöka nyansera dina inlägg, annars gör du saken enbart värre, bl a för de föräldrar som drabbats olyckligt av soc.
Hälsningar XENIA

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #21 skrivet: 23 juni 2009, 14:12:42 PM »

"Avos"

Det handlar inte enbart om vad soc gör, utan också om vad de inte gör.
Se t ex på fallet Louise i Vimmerby.

Det FINNS dåliga och mindre lämpliga föräldrar.

För att du "Avos" ska uppfattas som trovärdig, bör du nog försöka nyansera dina inlägg, annars gör du saken enbart värre, bl a för de föräldrar som drabbats olyckligt av soc.

Det är du och inte jag som har stött på trovärdighetsproblem. Varför vill någon som se en mildrad kritik mot sociala ? Varför just på den här hemsidan ? Kanske om aliaset heter Ann Johansson ?Jag har försökt förstå dig, men det verkar mest som att jag resonerat mot en dold ståndpunkt.

alive

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 23 juni 2009, 16:23:19 PM »
Jag inser att detta forumet inte var ett bra val av mig att fråga på och det är verkligen inget forum jag kände mig välkommen till. Jag undrar även om det verkligen är mänskliga rättigheter forumet är menat att handla om? Eller endast föräldrars rtättigheter? Om det sista så anser jag namnet missvisande och det var namnet som lockade mig hit.. Kanske döpa om forumet så inte fler gör samma miss som mig?

Fö så är jag inget familjehem, jag har heller aldrig haft någon plan på att bli. Dock har jag en plan om att ställa upp och ge allt jag har för att hjälpa tjejen detta rör till ett gott liv. Oavsett om boet för det blir hos mig eller någon annan, bara hon trivs och mår. Hon är nämligen värd det!

Och sist vill jag påtala att jag aldrig var familjehemsplacerad själv. Det var värre än så.. Ungdomshem, en mängd ungdomshem! Och det är det sista jag önskar denna tjejen här. Jag hade fö säkert kunna haft en del att bidra med i ett forum om ämnet mänskliga trättigheter och LVU OM det varit mer öppet för diskussion än vad nkmr tycks vara. Nu lämnar jag. Tack för mig.

partybrud

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • http://www.domglomdabarnen.dinstudio.se
« Svar #23 skrivet: 23 juni 2009, 16:28:04 PM »
Detta forumet är mycket bra o finns inget att klaga på

Och vem är Louise i Vimmerby va det inte Vetlanda??
« Senast ändrad: 23 juni 2009, 16:29:38 PM av partybrud »

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #24 skrivet: 24 juni 2009, 06:40:17 AM »
Jag inser att detta forumet inte var ett bra val av mig att fråga på och det är verkligen inget forum jag kände mig välkommen till. Jag undrar även om det verkligen är mänskliga rättigheter forumet är menat att handla om? Eller endast föräldrars rtättigheter? Om det sista så anser jag namnet missvisande och det var namnet som lockade mig hit.. Kanske döpa om forumet så inte fler gör samma miss som mig?

Fö så är jag inget familjehem, jag har heller aldrig haft någon plan på att bli. Dock har jag en plan om att ställa upp och ge allt jag har för att hjälpa tjejen detta rör till ett gott liv. Oavsett om boet för det blir hos mig eller någon annan, bara hon trivs och mår. Hon är nämligen värd det!

Och sist vill jag påtala att jag aldrig var familjehemsplacerad själv. Det var värre än så.. Ungdomshem, en mängd ungdomshem! Och det är det sista jag önskar denna tjejen här. Jag hade fö säkert kunna haft en del att bidra med i ett forum om ämnet mänskliga trättigheter och LVU OM det varit mer öppet för diskussion än vad nkmr tycks vara. Nu lämnar jag. Tack för mig.

jag har i alla fall faktiskt verkligen försökt möta dig på halva vägen. Tänk på vem du talar med ! Sociala har begått hundratals brott mot mig, och jag räknas ändå till en av de här på forumet som har haft TUR! Ingen som har varit utsatt för myndighetsbrottslighet mot barn och familjer kan här förväntas på begäran framföra en förmildrad kritik mot gärningsmännen. Precis som du verkar ha förstått är det inte en RÄTT att få ta över andras barn. Men det är en RÄTT att få behålla dem, och att barn och föräldrars rättigheter ska respekteras. Det måste vara en spelad förvåning att du förvånas över att vi just HÄR betonar just denna rätt.

När du frågar mig om råd hur du ska kunna bli fosterförälder för ett barn som enligt din beskrivning behöver det, så begär du mycket av min saklighet och opartiskhet,eftersom jag fått mina rättigheter kränkta i just denna sak. Vad det än må vara med detta, så har jag gett dig råd att fixa fram utredningen och försöka få den granskad, samt gett dig länkar där du kan få veta mer om vägarna i domstolarna. Men om vad du begär av mig inte primärt är råd, utan en reviderad inställning på de brott som har begåtts mot mig och min familj, så undrar jag förstås vad du hade med dig i bagaget när du kom hit.

Jag anser att detta forum har sveriges högsta kompetens vad det gäller frågor om barns rättigheter. Du verkar anse att barns rättigheter att stanna hos sina föräldrar leder till ett trångsynt synsätt, då det i ditt exempel handlar om det motsatta mer "vidsynta" synsättet. Vi har ofta stött på den ståndpunkten, främst via Ann Johansson som brukar ubåta här ibland.

Det här forumet är verkligen inget lämpligt ställe att före en generell diskussion om att generalisera undantagen och förneka reglerna. Men du har fått ditt svar, låt utredningen bli granskad, och kolla länkarna om vägarna domstolen. Om du verkligen hade ett barn som du ville bli fosterförälder för, så borde du ha fått det svar du sökte, och inte vara missnöjd över "alla" forumdeltagares generella politiska inställning till barns rättigheter att primärt få slippa sina föräldrar eller ha rätt att tillhöra dem.
« Senast ändrad: 24 juni 2009, 06:54:46 AM av Avos »

alive

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 24 juni 2009, 16:23:50 PM »
J-O, jag skulle dra men måste tacka för ditt inlägg och meddelar samtidigt att det är exakt det jag anammat ända sedan 1998. Att aldrig tala illa om föräldrarna (faktum är att jag inte ens tycker illa om dem även om jag inte lever samma liv eller sympatiserar.) Pappan är gemensam till mitt eget barn så barnet detta rör är alltså halvsyskon till barnet här. Pappan har för flera år sedan förlorat omdömet på så vis att han flyttade och började arbeta i ett annat land, men kontakt hålls och jag har främjat det alltid. Pappan är dessutom välkommen att både hälsa på barnen här och ha dem annars med så ofta han vill när möjligthet finns. Har aldrig nekats.

Kontakten med mamman är också god för att inte tala om att morföräldrar och mostrar till flickan har en otroligt tajt kontakt här. Vi har picknickat ihop i mängder av år och firar högtider med barnen ihop i endera av våra hem, men tyvärr deltar sällan just mamman då. Det är oftast jag, mormor och lillebror som är med vid uppvisningar i skola mm. Mamman har aldrig engagerat sig i att ha sitt barn en hel vecka utan barnet har sedan småbarnsåren flyttat mellan mig, mormor och henne.

Pappan och jag har varit separerade sedan tidigt 2000-tal, men kontakten har alltid fungerat även om det var en enorm besvikelse då han valde ett långväga jobb framför att stanna i närheten av barnen. Och fram till separationen mellan mig och pappan så bodde denna tjej på heltid med oss, inte med mamman och även då var det moderns önskan att inte ha barnet boende hos sig. Men kontakten mellan mig och mamman har också alltid fungerat. Den fungerar fö betydligt bättre än den mellan henne och pappan som däremot inte pratar med varandra. Flickan och mamman ihop har också haft svårigheter och kanske kan relationen förbättras om de inte bor ihop på ett tag. De kan ju ändå träffas både här och där precis när de vill.

Och jag heter inte Ann. Administratören här kan säkert lätt kolla upp vem jag är även om jag vill vara anonym för mängden.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #26 skrivet: 24 juni 2009, 17:09:08 PM »
Att aldrig tala illa om föräldrarna (faktum är att jag inte ens tycker illa om dem även om jag inte lever samma liv eller sympatiserar.) Pappan är gemensam till mitt eget barn så barnet detta rör är alltså halvsyskon till barnet här.

Men då måste det definitivt finnas chanser. Iaf mänskligt sett. Om barnet har haft en historik att du är dess släkting och dina barn är dess halvsyskon. Konstigt att föräldrarna gick till sociala då lösningen fanns alldeles intill. De kanske inte visste vad sociala var ? Nu kan ju frågan bli mycket svårare att lösa, men ni kanske har tur.