Författare Ämne: Socialsekreteraren vill att tre mÃ¥nader ska förlöpa..  (läst 21789 gånger)

alive

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Socialsekreteraren vill att tre månader ska förlöpa..
« skrivet: 15 juni 2009, 19:18:54 PM »
..innan en utredning enligt kap. 6 i SoL ska genomföras, men jag som redan har ett ickebiologiskt barn boene hos mig (vilket bryter mot SoL kap. 6§6) vill att situationen ska redas upp bums. Främst vill jag det av anledningen att barnet skulle bli väldigt förtvivlat om ett nekande kom och att förtvivlan förmodligen inte skulle minska ju längre tiden gick utan snarare tvärtom. Öka rejält!

En annan anledning är att jag inte kan anse det vara rimligt att jag under dessa månader ska försörja barnet med egna medel medan en av föräldrarna fortfarande lyfter både barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadsbidrag mm för barnet denne själv medgivit flytt för och plockat nyckeln av.

Båda föräldrarna är eniga om at barnet bör bo här hos mig. Socialen säger inte emot. De säger inte heller ok. Och det tycker jag inte är ok, så vad göra?! Har jag missuppfattat at de borde starta utredning om min lämplighet bums och att de även borde vara behjälpliga med att reda upp försörjningsfrågan för barnet? Eller har de missuppfattat sitt jobb?

Tacksam för hjälp.

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
SV: Socialsekreteraren vill att tre månader ska förlöpa..
« Svar #1 skrivet: 16 juni 2009, 09:17:25 AM »
..innan en utredning enligt kap. 6 i SoL ska genomföras, men jag som redan har ett ickebiologiskt barn boene hos mig (vilket bryter mot SoL kap. 6§6) vill att situationen ska redas upp bums. Främst vill jag det av anledningen att barnet skulle bli väldigt förtvivlat om ett nekande kom och att förtvivlan förmodligen inte skulle minska ju längre tiden gick utan snarare tvärtom. Öka rejält!

En annan anledning är att jag inte kan anse det vara rimligt att jag under dessa månader ska försörja barnet med egna medel medan en av föräldrarna fortfarande lyfter både barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadsbidrag mm för barnet denne själv medgivit flytt för och plockat nyckeln av.

Båda föräldrarna är eniga om at barnet bör bo här hos mig. Socialen säger inte emot. De säger inte heller ok. Och det tycker jag inte är ok, så vad göra?! Har jag missuppfattat at de borde starta utredning om min lämplighet bums och att de även borde vara behjälpliga med att reda upp försörjningsfrågan för barnet? Eller har de missuppfattat sitt jobb?

Tacksam för hjälp.

Detta verkar vara ett meddelande med ett underförstått budskap: Att du har "det ickebiologiska barnet" ( Fosterbarnet?) av altruistiska orsaker, att barnets föräldrarna tycker att det är bra att barnet bor hos dig, att barnet själv gillar det, att sociala etc också tycker som du, samt att du gärna välkomnar en utredning om detta.
Jag har ju själv barn så något problem att få ett barn att säga både det ena och det andra är inget problem. Att föräldrarna "frivilligt" gått med på fosterhemsplacering är ett högst tvivelaktigt påstående. Om sociala utreder eller inte utreder barnets boende hos dig är väl inte någon större händelse ? Sådant händer väl ändå förr eller senare ?
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

alive

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 16 juni 2009, 10:13:44 AM »
För det första kallas jag inte fosterhem (i dagsläget iaf)
För det andra så var flytten hit barnet (14 år) egen starka önskan
Och för det tredje är faktum att föräldrarna omedelbart medgav flytten.
Tyvärr bryr sig inte ALLA föräldrar om sina barn mer än så, även om vi får hoppas att majoriteten gör det.

Nu bör saker gå rätt till och därav min fråga. Tacksam för svar på den.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #3 skrivet: 16 juni 2009, 15:33:56 PM »
För det första kallas jag inte fosterhem (i dagsläget iaf)
För det andra så var flytten hit barnet (14 år) egen starka önskan
Och för det tredje är faktum att föräldrarna omedelbart medgav flytten.
Tyvärr bryr sig inte ALLA föräldrar om sina barn mer än så, även om vi får hoppas att majoriteten gör det.

Nu bör saker gå rätt till och därav min fråga. Tacksam för svar på den.

Om saker ska gÃ¥ rätt till ? Här saknas flera bitar . Barnen har det bäst hos sina biologiska föräldrar, alla annan placering ska syfta  till att barnen Ã¥terförs till sitt hem. Om barnets vistelse förlängs har alltsÃ¥ placeringen misslyckats enligt denna logik, om en utredning visar att barnets vistelse ska avbrytas sÃ¥ har den lyckats.

Jag misstänker att du anser att logiken bör vara den omvända ?
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

alive

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 16 juni 2009, 15:56:58 PM »
Nej, jag anser inte att logiken bör vara omvänd. Däremot INser jag att det finns fall där det tyvärr kanske inte alltid är möjligt för barnen att bo hos föräldrarna. T.ex. när föräldrarna själva inte välkomnar barnet eller tar hand om det.

I detta fallet handlar det om biologiska föräldrar som inte vill ta hand om och ha sitt barn. Återväno till föräldrarna är därmed inte alternativet i detta fallet utan snarare står det väl mellan att barnet får stanna här där det önskar och att det sker frivilligt eller att myndigheterna går in och gör ett omhändertagande med annan placering. Tyvärr.

Jag önskar barnet allt gott och hoppas det finns lösningar för en ljus framtid. Och naturligtvis tycker även jag att det ljusaste hade varit om det fanns ansvarsfulla och kämpavilliga föräldrar till alla barn, men faktum här är att just detta barnet inte fötts av sådana. Barnet här har aldrig haft ett hem där det bott 7 dagar/vecka utan på förälders begäran bollats runt till andra 3-4 dagar per vecka sedan 2003.

Och alla barn förtjänar ett hem! Därför måste även barn som detta få hjälp. Därför behöver något göras! Men vad och hur?

alive

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Och en fråga specifikt till dig Avos
« Svar #5 skrivet: 16 juni 2009, 16:23:49 PM »
OM ett barn kastas ut av bioföräldrarna. Ställs på gatan typ. Vad tycker du då? Ska det barnet tillbaks för att ställas på gatan igen och igen och igen? Eller hur bör det lösas tycker du?

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
SV: Och en fråga specifikt till dig Avos
« Svar #6 skrivet: 16 juni 2009, 20:22:07 PM »
OM ett barn kastas ut av bioföräldrarna. Ställs på gatan typ. Vad tycker du då? Ska det barnet tillbaks för att ställas på gatan igen och igen och igen? Eller hur bör det lösas tycker du?

FrÃ¥gan är super-retorisk, eftersom socialas utgÃ¥ngspunkt är att alla barn EGENTLIGEN mÃ¥r bra av omhändertagande, ÄVEN om föräldrarna älskar barnet, ÄVEN om utredningen brister, sÃ¥ uttalar man bara mantrat "men med tanke pÃ¥ barnets bästa sÃ¥.."  Att sociala verkligen anser att omhändertagande är ett bättre och mer proffessionellt handhavande av barn visar exempelvis en dom där sociala olagligt omhändertagit ett barn i fem Ã¥r, och när modern fick barnet tillbaka, sedan allt visat sig vara lögn, sÃ¥ nekades hon upprättelse dÃ¥ "modern inte kunnat bevisa att vare sig barnet eller hon själv tagit skada av vistelsen". Dvs  ett barn har tur som hamnar pÃ¥ fosterhem, därmed kan man bortse frÃ¥n skälen till att det hamnade där, om barnet var stulet eller pÃ¥ annat sätt. I botten finns en ideologisk inställning av orwellsk typ, där föräldrarna bara är att anse som delegerade uppfostrare, medan staten stÃ¥r för det proffesionella handhavandet av mina barn.

OBS ! Du är ny här vad jag förstår ? Den här siten är en site för föräldrar som blivit utsatt för myndighetsbrottslighet där myndigheterna med olagliga metoder stulit deras barn. Vi vet alltså vad vi talar om. Jag tillhör de 10% som vunnit i ett LVU-mål mot fosterbarnsindustrin som drar in 23 miljarder per år, varav bara fosterhemsersättningarna utgör 10, 5 miljarder. De försökte för fyra år sedan stjäla min idag 10 årige son som ligger 2 år före i skolan, de påstod att vi båda föräldrar älskade honom, men eftersom mamman inte ville skriva under på ett omgängesavtal, men ändå medgav umgänge, så försökte de stjäla honom. VI obs ! VI !! fälldes i länsrätten, alltså jag också, därför att mamman vägrat ge mig juridiska umgängesrättigheter. Detta vägrade mig familjerätten och familjerättssekreterare Gerd Fureder också , trots att jag har gemensam vårdnad, de uppmanade mamman att begå umgängesbrott mot mig och sade åt mig att "lagen är bara en rekommendation" som förklaring till att jag inte skulle ha ett umgängesavtal. De tvingade mamman att samarbeta mot mig för att inte ställa LVU, hon samarbetade, och då ställde de naturligtvis LVU. SS Jill Thomelius ställde en psykiatrisk diagnos på mig som sinnesjuk därför att jag skrivit över hundra aktbilagor i rätten om att jag vägrats bland annat juridiskt umgängesavtal av familjerätten, diagnosen hette "rättshaveristiskt sökande av sak". Hon hade även stulit orginalen till en journal för att hindra mig att begära förstörelse av den, där jag gått på fyra psykologsamtal då jag var 13 år för 40 år sedan. Jag hade frågat psykologen vad scizofreni var. Psykologen skrev i journalen "han tror att han har scizofreni". Jill Thomelius år 2005: "Han medger ju själv att han har scizofreni: Enligt socialstyrelsen normer för sinnesjuka föräldrars umgänge med barn blah..blah..blah..". De begick flera hundra brott mot oss i försöken att stjäla vår son. Idag får vi leva som spioner. Jag har flyttat all sjukvård till ryssland för att de inte ska kunna fullborda vad de påbörjat.

Det var inte meningen att kapa din tråd, men jag kände att jag behövde berätta om vilka som huserar på den här siten.Vad jag vill säga är att hur ska man kunna veta vad som är vad när en fosterförälder får 18-30 000 eller ett LVU-hem kr i månaden per barn. En fosterförälder får ha upp till 8 barn, vilket innebär att det inte är knarkhandeln som är sveriges mest lönsamma kriminella industri. 23 000 barn omhändertas per år, lika många som Pite stad. Inga möjligheter till överklagande och omprövande av beslut finns, då länstyrelsens tillsynsenhet fungerar som JO, med undantaget att de är starkt jäviga, då det är socialas eget folk som sköter granskningen av sociala. Utredarna på PBU och de externa utredarna har fosterbarn själva och utreder fosterbarn !! Det är så kriminellt så det svartnar för ögonen, de byter barn med varandra, precis som att det är djurens ungar på ett zoo. Fosterföräldrarna är vanligen folk som jobbar på sociala, PBU advokater etc alla inblandade i fosterbarns industrin.

Ja, som du säger "vad ska man göra" när sociala eller någon som har del i detta förklarar att orsaken till det ena eller andra omhändertagandet är si eller så ? Man tar avstånd från informationen, inte för att man VET att den är osann i varje enskilt ärende, men informationen ÖVERHUVUDTAGET har mindre trovärdighet än riksfrontens beskrivningar av invandrare. (Naturligtvis har riksfronten rätt ibland om invandrare. De gör ju misstag ibland) Under de omständigheter som råder kan nuvarande system bara leverera de slutsatser som de inblandade behöver för att deras behov av detta system ska tillfredställas.

Överläkare Peter Skeppare exempelvis var med och hjälpte till att framkalla LVU efter konsultation med sociala sÃ¥ att när jag uppsökte akuten för magsmärtor pga magkatarr, och problem med socialas trakasserier, sÃ¥ skrev han en remiss till psykosenheten för narkotikamissbrukare. Personalen där var dock inte av samma slag som Peter Skeppare, och förklarade bara att jag inte var deras mÃ¥lgruppspatient. Jag hade ju hamnat pÃ¥ akuten pga att jag ätit chilisÃ¥s och fÃ¥tt magkatarr, Peter Skeppare ville att jag skulle behandlas pÃ¥ psykosenheten för narkotikamissbrukare för detta sÃ¥ att sociala fick den dokumentation de behövde. När jag senare begärde att fÃ¥ ett intyg pÃ¥ att jag hade föräldraegenskaper av Peter Skeppare, eftersom den utredande psykologen ansÃ¥g att jag skulle ha ett sÃ¥dant intyg med mig dÃ¥ jag skulle tala i socialnämnden mot LVU ingripandet mot min son,  ville Peter Skeppare att personal frÃ¥n Landstinget skulle följa mig med till socialnämnden som handikappstöd. Den enda diagnosen pÃ¥ det handikappet var som sagt psykos orsakad av chilisÃ¥s.. Beträffande detta intyg sÃ¥ ställde han ca 15 frÃ¥gor till mig, och nedteckande mina svar pÃ¥ en gul lapp. Sedan sade han  efter ca 3 minuter: "Jag tror att du har högfungerande autism!"

Ok: här har du bedömningar av alla slag,avgivna av fosterbarnsindustrins myndighetsbrottslingar. Vad ska man göra dÃ¥ ? Hur ska psykos orsakad av chilisÃ¥s behandlas ? Om nÃ¥gon blir arg, rycker pÃ¥ axlarna eller pÃ¥ annat sätt reagerar inadekvat; vad är felet ?
« Senast ändrad: 16 juni 2009, 21:00:49 PM av Avos »

alive

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 16 juni 2009, 21:19:15 PM »
"Man tar avstånd från informationen" skriver du och jag tolkar att det ärden raden som är svaret på min fråga. Det är även exakt det som myndigheter gör när ett barn övergetts av sina föräldrar som i detta fallet. De tar avstånd från informationen..

Samtidigt är lagen skriven på så sätt så att jag som då släpper in detta barnet och tilldelar det ett rum (med föräldrars medgivande, de vill inte ha barnet) är brottslingen. Se själv SoL kap.6&6. Jag vill inte vara brottsling, jag vill att alla människor ska få den hjälp de behöver!

Mycket görs och behandlas galet, men det är ingen orsak att se världen i enbart svart eller vitt. Öppna er för verkligheten och försök se lite nyanserat så kanske ni upptäcker att det är individer och olika situationer det handlar om!

/fd LVUad (och glad för det idag 20 år senare)

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #8 skrivet: 16 juni 2009, 21:55:19 PM »
"Man tar avstånd från informationen" skriver du och jag tolkar att det ärden raden som är svaret på min fråga. Det är även exakt det som myndigheter gör när ett barn övergetts av sina föräldrar som i detta fallet. De tar avstånd från informationen..

Samtidigt är lagen skriven på så sätt så att jag som då släpper in detta barnet och tilldelar det ett rum (med föräldrars medgivande, de vill inte ha barnet) är brottslingen. Se själv SoL kap.6&6. Jag vill inte vara brottsling, jag vill att alla människor ska få den hjälp de behöver!

Mycket görs och behandlas galet, men det är ingen orsak att se världen i enbart svart eller vitt. Öppna er för verkligheten och försök se lite nyanserat så kanske ni upptäcker att det är individer och olika situationer det handlar om!

/fd LVUad (och glad för det idag 20 år senare)

Jag bara väntade pÃ¥ att du skulle be oss släppa in verkligheten. Tänkte "när kommer det ?" Verkligheten <tm> har kidnappats och stoppats in i en lÃ¥da och Ã¥terlämnas mot en lösensumma pÃ¥ 100 miljoner dollar. ÄndÃ¥ bestrider jag inte att det finns barn som exempelvis är föräldralösa: uppenbarligen kan inte de fÃ¥ ha sina rätta föräldrar. ÄndÃ¥ anser jag att det i nuvarande system är omöjligt att bevisa nÃ¥gonting. Brottslingarna mÃ¥ste straffas, och systemet nedmonteras. Men hur bevisar man det ena eller det andra, med alla faktorer ogiltiga ? Vilka fall menar du är de trovärdiga och vilka personer är de man inte bör lyssna pÃ¥ och de man bör lyssna pÃ¥  ? Är din uppmaning att vi bör släppa in verkligheten här, en ledtrÃ¥d om detta ? Domarna som dagligen visar att de saknar vandel och dagligen begÃ¥r brott mot barn, kan de ibland vara hederliga ?
"Just på torsdag var domaren N.N hederlig, men inte på fredagen ". Kan man säga så ? Går det att vara till hälften gravid ? Till hälften trovärdig,delvis sann, eller kan utvecklingen gå frammåt och bakåt samtidigt ?
Enligt naturlagarna och lagen om det uteslutna tredje kan inget vara sant och falskt samtidigt. Var trollen exploderar när ljuset släpps in återstår att se.

När jag försöker hitta på NÅGONTING att säga för att trösta dig är det enda jag kommer på är att sociala omhändertar barn som inte borde omhändertas, och struntar i barn som borde omhändertas, vilket massmedia har uppmärksammat.Detta beror förmodligen på de ekonomiska bakgrunderna i fosterbarnsindustrin. Fosterföräldrarna vill inte ha drogmissbrukarnas harmynta ungar, som är psykiskt störda och bränner ned uthusen. De vill ha blonda välväxta intelligenta barn som min son som ligger två år före i skolan.

Mitt tips är därför att du säger åt sociala att barnet har ett lågt marknadsvärde, gillar att skära sönder skinnsoffor, stjäl guldsaker som ligger framme etc, så får du behalla det.
« Senast ändrad: 16 juni 2009, 22:04:23 PM av Avos »

alive

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 16 juni 2009, 22:20:52 PM »
"När jag försöker hitta på NÅGONTING att säga för att trösta dig är det enda jag kommer på är att sociala omhändertar barn som inte borde omhändertas, och struntar i barn som borde omhändertas..."
I det är vi eniga, men jag ställde en fråga om vad som bör göras för att saker ska gå rätt till och för att finna lösningar är inte bitterhet en medicin.

Vidare är det inte så att jag väldigt gärna vill behålla detta barnet, men jag vill att det ska ha det riktigt bra och jag är inte alls säker på att det får det riktigt bra var som helst.. Och som sagt så kan det ju bli aktuellt med ett omhändertagande och placering mot barnets vilja om jag inte godkänns. Föräldrarna har fö själva redan meddelat soss att de inte vill ha barnet kvar hos sig själva samt att barnet finns hos mig så någon tvekan om vad de går för är det knappast. De har övergett sitt barn.

(I slutet av 80-talet gjorde soss många fel i behandlingen av mig, men jag klarade mig bra ändå och lärde mig massor på vägen. Turligt nog, men det är en annan historia. Kanske för en annan tråd i framtiden. Fast att de kan göra stora fel och har gjort det även förr, det vet jag även om jag själv är glad för att jag efter deras fel fick rätt hjälp. Efter mycket kamp.)

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 16 juni 2009, 23:58:49 PM »
Eftersom barnet redan bor hos dig och föräldrarna tydligen tagit avstånd så håller jag med dig om att enligt lagen ska soc godkänna ditt hem som lämpligt. Då du inte får gehör så kanske du ska pröva med att söka socialbidrag för barnet. På det sättet klargör du ju att barnet bor hos dig och att det i nuläget är du som försörjer det trots att föräldrarna tydligen behåller bidragen. När det handlar om pengar så brukar soc vara pigga på att utreda för att om möjligt slippa betala. Problemet med nuvarande situation är ju också att även om barnet bor hos dig så har du i princip ingen rätt att fatta några beslut som rör barnet för det ska vårdnadshavarna göra. Så, även om jag också är skeptisk till sociala myndigheter och deras sätt att agera ser jag inget annat än att du måste ligga på dem så att barnet får klarhet i vart han/hon ska bo i fortsättningen. Alla kommuner klagar ju över att de har svårt att hitta fosterhem så då borde de ju bli tacksamma när du ställer upp. Enligt din beskrivning så är ju barnet utkastat i bostadslöshet om inte du ställer upp så prova med att ansöka om ekonomiskt bistånd.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #11 skrivet: 17 juni 2009, 14:45:56 PM »
"När jag försöker hitta på NÅGONTING att säga för att trösta dig är det enda jag kommer på är att sociala omhändertar barn som inte borde omhändertas, och struntar i barn som borde omhändertas..."
I det är vi eniga, men jag ställde en fråga om vad som bör göras för att saker ska gå rätt till och för att finna lösningar är inte bitterhet en medicin.

Vidare är det inte så att jag väldigt gärna vill behålla detta barnet, men jag vill att det ska ha det riktigt bra och jag är inte alls säker på att det får det riktigt bra var som helst.. Och som sagt så kan det ju bli aktuellt med ett omhändertagande och placering mot barnets vilja om jag inte godkänns. Föräldrarna har fö själva redan meddelat soss att de inte vill ha barnet kvar hos sig själva samt att barnet finns hos mig så någon tvekan om vad de går för är det knappast. De har övergett sitt barn.

(I slutet av 80-talet gjorde soss många fel i behandlingen av mig, men jag klarade mig bra ändå och lärde mig massor på vägen. Turligt nog, men det är en annan historia. Kanske för en annan tråd i framtiden. Fast att de kan göra stora fel och har gjort det även förr, det vet jag även om jag själv är glad för att jag efter deras fel fick rätt hjälp. Efter mycket kamp.)
Linje nr två för felaktiga svar är "bitterhet". Jag undrar om det inte är bitterhet du är rädd för i den här saken ? Jag tror vi tänker på samma sak: Du säger att du är fd fosterbarn, och att nu ett barn har hamnat i dina händer, som du skulle vilja bli fosterförälder för är frågan du funderar över.

Om du skrev hit till ett forum för föräldrar som drabbats av myndighetsbrott för att få höra lovsånger om hur sociala sköter hanteringen av fosterbarn, så skulle du förvåna mig. Om du skriver hit för att höra om det VERKLIGEN FINNS några inofficiella vägar man kan kringgå den idag ganska välkända barnbrottslighetsindustrin, så skulle jag tycka det var något värt att fundera på.

Om du NÅGONSTANS kan få veta sådant, så är det isf här.

Bitterhet ? Här mer malört: TÃ¥l du ? Du  och jag tänker pÃ¥ samma sak misstänker jag. Din roll som fd fosterbarn, och blivande roll som fosterförälder. Jag är en av de 10% som har klarat mig ur grottekvarnen i domstolarnas LVU-mÃ¥l.Jag säger dig att dina chanser antagligen inte är större. Orsak: De har redan 100-150 sidor dokumentation om dig liggande pÃ¥ sociala som de kan använda mot dig om du är fd fosterbarn.

Inte rättvist ? HÃ¥ller med dig. Men det mest orättvisa är att efter att barnets biologiska föräldrar sagt nej, sÃ¥ har bliviande fosterföräldrar anmält sitt intresse, advokater, journalister, jurister, socialsekreterare, psykologer. De vill ha barn som de anser passar dem själva, och det liv de lever. De kan gärna ge pengar under bordet för den saken. ( I England gÃ¥r det till sÃ¥, säkerligen här ocksÃ¥)Vad ska du sätta emot dem ? Du har antagligen ca 150 sidor utredning liggandes pÃ¥ sociala som de kan ta fram när det passar dem.  Om du tror att det är omöjligt att de kan hävda att papper som är 30-40 Ã¥r gamla kan ha relevans har du ännu inte lärt känna sociala.

Men om du nu verkligen ville höra nÃ¥got positivt,  exempelvis det självklara svaret att du bör överklaga etc, sÃ¥ gör det. Men man känner mycket mindre bitterhet om man inte tror pÃ¥ dem innan man fÃ¥tt svaret frÃ¥n dem.

Jag började mitt svar till dig i "fel ända". I Stället för att börja tala om de vägar man kan ha för att komma tillrätta med felaktiga beslut på sociala ( i praktiken inga), så började jag berätta vad sociala var, vilket förvisso är ett inadekvat svar. Men svaret är ju adekvat på det sättet att det svar du får från sociala kan du lika gärna finna genom att spå i kaffesump.

Innerst inne sÃ¥ handlar detta om dragkampen om barnen. Den som är bäst pÃ¥ slita och dra i barnen innan han dör vinner. Min yngsta son har de tagit av skolböckerna nu i ett helt läsÃ¥r, eftersom han ligger tvÃ¥ Ã¥r före de andra. Lärarinnan försöker pÃ¥ socialas maner konstruera bevis för att sonen inte klarar av skolgÃ¥ngen. Hon förtalar oss föräldrar och utövar dragkamp om sonen för socialas räkning.

Sånt är livet, folk river och sliter i andras barn. Föräldrar som försöker försvara sina barn mot detta kallas för sinnesjuka brottslingar och egoister. Hur ska jag, du eller någon annan kunna göra våra röster hörda, då det är dessa metoder som är de vinnande metoderna ?

Inför den Salomoiska rättvisan tvistade två kvinnor om rätten till ett barn. Salomo bad sina vakter lägga barnet på ett altare och bad väktaren hugga barnet i två delar så att kvinnorna fick var sin del, för att det skulle bli rättvist. Bara den ena av kvinnorna beklagade sig och vädjade för barnet: Hon fick barnet.

I en modern tid handlade det om en tjänsteflicka som arbetade åt en grevinna. Det blev krig och grevinnan flydde. Det tog så lång tid att lasta hennes tillhörigheter, att när sista vagnen var lastad med alla kläder och skor så fanns det ingen plats för hennes lille son, så hon gav bort sonen till tjänsteflickan. Strax efteråt invaderade fienden slottet och plundrade slottet, Tjänsteflickan och sonen klarade sig som genom ett under och flydde upp i bergen. Där bosatte hon sig med barnet och uppfostrade det i fem år. Då återvände grevinnan till slottet, och kom ihåg att hon hade haft ett barn, och skickade ut sina tjänare att söka efter barnet. Tjänsteflickan och barnet återfanns, hon vägrade lämna ifrån sig barnet, och saken gick till domstol.

Domaren, den folklige och populäre Azdak, var en ständigt berusad och löjeväckande person. Han var så kort att han alltid satt på lagboken för att nå upp i jämnhöjd med podiets deltagare. Sedan grevinnan framfört sin talan och tjänsteflicka sin, sade domaren att det var omöjligt att fastställa vem barnet tillhörde, och beslöt om kritcirkelprovet. En kritcirkel ritades upp i rätts-salen och grevinnan fick ställa sig på den ena sidan och tjänsteflickan på den andra. Barnet ställdes i mitten. Den berusade domaren sade nu åt dem att fatta tag i barnets armar och dra allt vad de orkade, så att barnet kom över på deras sida. Grevinnan tog tag och med ett ryck, drog hon barnet ur händerna på tjänsteflickan. Domaren konstaterade att grevinnan klarat det första provet. För säkerhets skull upprepades provet tre gånger, och alla tre gångerna visade sig grevinnan vara starkare, och tjänsteflickan modlös i kampen. När rätten återgick till förhandlingen konstaterade den asberusade Azdak att barnet var grevinnans biologiska barn, att sakligt sett var det idag omöjligt att fastställa vem barnet tillhörde, och att grevinnan vunnit kritcirkelprovet tre gånger. Azdak fastställde därför att barnet tillhörde tjänsteflickan: Den som har öron han höre !
« Senast ändrad: 17 juni 2009, 14:55:21 PM av Avos »

alive

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 17 juni 2009, 20:23:58 PM »
Cicci tack:)
Avos.. Hoppas att även Du finner lyckan i att kunna se saker från flera håll och förmågan att se olika situationer som det de är. Olika. Hoppas även du finner förmågan att läsa skriven text på det sätt den är skriven, det underlättar nämligen om man förstått vad den andre skriver när man diskuterar.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #13 skrivet: 18 juni 2009, 09:18:02 AM »
Cicci tack:)
Avos.. Hoppas att även Du finner lyckan i att kunna se saker från flera håll och förmågan att se olika situationer som det de är. Olika. Hoppas även du finner förmågan att läsa skriven text på det sätt den är skriven, det underlättar nämligen om man förstått vad den andre skriver när man diskuterar.

Eftersom du tror att detta är den sanna lyckan önskar jag dig det samma ! Att du ska tro på att verkligheten är så beskaffad som du omedelbart uppfattat den, och tro på allt vad folk säger åt dig, så att ingen tror att du är dum, och att du ska gå lycklig från ett möte på socialförvaltningen vad de än har sagt åt dig där, och se saker på alla de sätt andra vill att du ska tänka.
« Senast ändrad: 18 juni 2009, 09:20:18 AM av Avos »

alive

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 18 juni 2009, 11:46:02 AM »
Det jag tycker är att det vore både bättre och trevligare om t.ex. Du som faktiskt iaf är en av de få % som du säger fått rätt mot soss kunde tala om hur man gör för att saker ska gå rätt till istället för att bara gnälla av bitterhet. Om Du kanske kunde försöka vara behjälplig istället om det nu finns någon annan än dig själv du bryr dig om i världen..

Det jag skrivit är inte att jag absolut vill ha denna tjejen (trots att jag älskar henne) utan jag har frågat hur göra för att hon ska få en bra framtid. Som läget är nu begås som sagt ett brott ot SoL kap.6 §6 och det innebär att sociala i praktiken skulle kunna gå in och rycka upp henne precis när de vill mot hennes vilja. Hon har redan haft det svårt och behöver inte det också utan snarare behöver hon få visshet om att FÅ ha ett hem där hon kan känna sig säker på att få stanna tycker jag. Det behöver inte nödvändigttvis vara mitt, men om det är det hon önskar och här hon trivs är jag beredd att ge henne det. Om jag får.. Men ju längre tiden går innan ett beslt fattas, ju svårare lär hon få att bryta upp igen från ett ställe där hon hunnit bo in sig. Därför ska jag se till att reda ut det här. Bums!