Hej Birger,
Du drar paralleller mellan den rådande praxis med tvångsomhändertagande av barn och den sedan 1976 avskaffade praxis att tvångssterilisera. Susanna Svensson bekräftar din analys och dina slutsatser. Jag vill också påpeka att parallellen drogs av åtskilliga samhällsdebattörer t ex Siv Westerberg
Fortsättningen på tvångssteriliseringarna och Susanna Svensson
Tvångssterilisering i går - Tvångsomhändertagande i dag redan i samband publiceringen av med Marja Runcis avhandling och Maciej Zarembas artikelserie i DN 1997.
Det skall noteras att tvångssteriliseringar - om än i mildare form - praktiseras även i dag. Det förekommer fall - har och nu i Sverige - dar unga kvinnor får p-stavar inopererade. Kvinnorna "övertalas" om att det är ett måste. På samma sätt "övertalas" nyblivna mödrar om att "frivilligt" överlämna sitt spädbarn till en barnlös fostermor, "annars tar vi barnet med LVU". Så gick det till i de bägge fallen som jag höll föredrag om på NKMR:s symposium 2000
Förtäckta adoptioner - två fall. Se också Siv Westerbergs föredrag vid samma symposium
Pseudoadoptioner av fosterbarn i Sverige och journalisten Lillemor Holmbergs artikel
Legaliserade barnarov som skrevs 1957.
Trots att tvångssteriliseringslagen utmönstrades ur lagen 1976 fortsätter statens myndigheter att bestämma vem eller vilka som är "lämpliga" eller värdiga att utöva den av naturen givna förmågan att avla barn och vårda dem till dess att de blir vuxna. Det nya medlet heter LVU eller tvångsomhändertagande av barn.
Tidigare kunde föräldrarna få tillbaka sina tvångsomhändertagna barn när de blivit myndiga men i SOU 2000:77 föreslår enmansutredaren att barn som vistats i fosterhem i mer än två år ska tvångsadopteras bort till fosterföräldrarna. Alla känner vi till hur socialsekreterarna är skickliga på att förhala handläggning av ärenden. Om det här förslaget blir lag kommer barnkonfiskationerna att accelerera. NKMR:s reaktion mot angivna SOU finns på hemsidan.
Birger, du frågar om "någon ansvarig individ, myndighet, institution, politisk organisation/parti etc. (som) har behövt stå till svars för dessa övergrepp och kränkningar av fundamentala mänskliga rättigheter". Jag besvarar frågan med att fråga om du någonsin har hört talas om att någon socialarbetare eller förvaltningsdomstols domare har ställts till svars för att Sverige har fått schavottera i Europadomstolen? Jag vill också påminna om att myndighetspersoner som döms för brott får högre tjänsteställning i stället för att förlora sina jobb. Så ser det ut i rättsstaten Sverige!
I Frankrike måste ministrar avgå när någon rättsskandal uppdagas. Det var inte så länge sedan hälsoministern avgick till följd av någon hälsoskandal.
Frågor som jag ställer mig är :
1 - Hur mycket längre till ska folk finna sig i att deras barn blir konfiskerade och
2 - Hur mycket längre till ska skattebetalarna finna sig i att deras surt förvärvade medel används till att förstöra sina medmänniskors barn och deras familjer samtidigt som de göder socialbyråkraterna och fosterföräldrarna?
Ruby H-C
PS. Jag vill också påminna om diskussionsämnena "preskription" och "preskriptionstid" som finns i detta forum
Dens