Författare Ämne: Granskning av läkarutlåtande.  (läst 8213 gånger)

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Granskning av läkarutlåtande.
« skrivet: 25 maj 2009, 18:55:18 PM »
Efter många vändor har nu min äldre son börjat närma sig en diagnos, med hopp om aktivitetss-ersättning eller något sätt att få en plattform medans problemen kan lösas. Det började med att han gjorde en aspegertest på internet och fick nästan "full pott". Testen var ganska seriös " Aspie-Quis". Efter några vändor så fick han en granskning och ett halvt kilo testforumär att fylla i, dels en del som jag skulle fylla i. Allt handlade om autism.

Jag ansåg att detta var ödet. Han var bäst i klassen fram tills han fyllde 16, då allt vände i princip över en natt.Sedan dess har allt gått bakåt. Vi har inte vågat kontakta psykiatrin eftersom de varit inblandade i brott mot vår familj, men nu finns ingen utväg. Han blev tillfälligt inlagd på akuten, och därifrån fick vi testforumlären.  Omedelbart började det osa bränd katt. Akutläkaren sade att han troligen hade ADHD...

Dvs de hade inte talat ett enda ord om hans barndom, och hon säger att han skulle lida av en sjukdom som dyker upp under barndomen.Det enda vi talat om barndomen är att en bekant som ofta var hemma hos oss, var överläkare på Psykiatriska verksamheten, och hade bedömt att han inte lidit av någon sådan störning (1995), vi gick även till en psykolog på PBU som sade samma. Orsaken var att en anställd på dagis hade gjort detta påstående.

Att akutläkaren skulle ha kunnat sakligt sett påstå att ADHD påvisats utan ett samtal om uppväxten eller formulärfrågor om uppväxten verkar ju  vara något som behöver undersökas.

Eftersom vi redan mot vår vilja måste ha kontakt med myndigheterna så blir alltså nästa steg att söka aktivitetsersättning( tidigare kallat sjukbidrag) . Vi råkar på en sjukskötare som först påstår att dessa formulär påvisar ADHD.. men lägger till en brasklapp att det är samma symptom som autism.. Sedan sätter han igång att ganska aggressivt att agitera för att vi borde ta kontakt med sociala, fortsätter med att vi praktiskt taget måste välja mellan hjälpt eller att gå till sociala.

Jag hade varnat sonen för detta innan vi gick dit. De har begått brott mot oss, och enda chansen att de som begått brott mot oss ska kunna bli av med oss, är att sätta dit oss.  JUST DETTA SCENARIO hade jag varnat honom för!!

Dvs så länge han kan sägas ha en diagnos är han skyddad från asociala, eftersom de rimligen inte kan påstå att de är särskilt bra på autism. JUST DETTA scenario varnade jag honom för: att de skulle försöka påstå att han led av ADHD, som bara är en mindre allvarlig störning, så att de kan påstå att han inte behöver aktivitetsersättning, utan att "vi" lider av sociala problem istället. Sedan är det klart för dem att sätta igång att begå brott mot oss igen!!

Sedan jag stuckit hål på sjukskötarens alla lögner om orsaker för oss att gå till sociala mailade han till mig  och menade att nu återstår bara läkarutlåtandet ( vilket han naturligtvis hoppas ska vara ADHD) sedan kommer de att sätta in press på att sociala ska ta över "behandlingen" av honom.

Jag tror att om ett sådant falskt utlåtande kommer, vilket det sannolikt gör, eftersom deras förutfattade mening hela tiden hoppar upp, innan de ens haft ett samtal om hans barndom, så undrar jag var man kan få utlåtandet omprövat eller granskat av en obereoende kvalificerad person ?

Taktik: Jag tänker delta i alla vidare samtal och spela in allt som sägs. Tänker även uppskjuta alla samtal om hans barndom, så att de ska få tillfälle att göra bedömningen utan dessa samtal som alibi. Det räcker ju för dem med 30 sekunders samtal om barndomen för att de ska kunna säga att de har granskat den sidan.  Om de sedan gör en felaktig diagnos, blir det ju omöjligt att rätta till.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
SV: Granskning av läkarutlåtande.
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2009, 19:11:55 PM »
Både ADHD och asperberger är medfödda funktionshinder som faller inom gruppen autism. Precis som du säger saknar soc helt kunskap inom området och de vill gärna lägga allt på föräldrarna. Väldigt ofta visar en seriös utredning att barnet kan ha dubbeldiagnos som t.ex två av mina barnbarn som har ADHD/aspeberger.
Kan bara önska er lycka till men det låter ju inte så positivt om man läser din beskrivning om hur ni bemöts. Barndomen är ju en mycket viktig del i utredningen och om man inte tar reda på hur barnet varit som litet och under uppväxten så går det ju heller inte att ställa en riktig diagnos.

Stockholm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2009, 19:42:17 PM »
Här nedan finns mycket att läsa och studera för dig nu "Avos".

Kopiera ock klistra hela länkar.

Neuro-psyk. -utredningar.
http://www.psykologforbundet.se/Psykologtidningen/Debatt/Kön%20till%20neuropsykiatriska%20utredningar%20är%20ohållbar%20av%20Peter%20Jacobsson%20090423.pdf

Psykologer får ställa diagnos enligt dom i Kammarrätten.
http://www.psykologforbundet.se/SiteCollectionDocuments/Yrket/diagnosrätt_kammarrattens_dom.pdf

Artikel om detta - ADHD o.s.v.
http://www.psykologforbundet.se/SiteCollectionDocuments/Yrket/Artikel_diagnos.pdf

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2009, 19:52:49 PM »
Både ADHD och asperberger är medfödda funktionshinder som faller inom gruppen autism. Precis som du säger saknar soc helt kunskap inom området och de vill gärna lägga allt på föräldrarna. Väldigt ofta visar en seriös utredning att barnet kan ha dubbeldiagnos som t.ex två av mina barnbarn som har ADHD/aspeberger.
Kan bara önska er lycka till men det låter ju inte så positivt om man läser din beskrivning om hur ni bemöts. Barndomen är ju en mycket viktig del i utredningen och om man inte tar reda på hur barnet varit som litet och under uppväxten så går det ju heller inte att ställa en riktig diagnos.

Ja det osar katt när man BÖRJAR , faktiskt redan på akuten att kalla detta för ADHD, då man av oss och i det fall man hittat någon dokumentation, endast hittat dokumentation på att han INTE har ADHD: Sedan tjatar man vidare om detta, med brasklappen att autism och ADHD har samma diagnos ( undantaget barndomsbeskrivningen förstås !!)

Att grabben fick problem nästan över en natt då han fyllde 16, är väl nästan klart att det utesluter ADHD. Att de valde att gå så långt i konfrontation om detta, där asociala blir målet och ADHD medlet gör mig inte längre förvånad, då jag efter allt vad jag läst om socala lider av en störning som heter "Alltför Svårt Att Bli Förvånad". De borde förstå att de inte kan vinna detta, annat än genom en oerhört brutal strid. Att tvinga grabben att gå till soc gör att det kan sluta med stryk för socialsekreterarna om de försöker sätta igång igen. En mycket orginell och diskutabel behandling. Men jag bestrider inte att det skulle kännas välgörande att ge dem stryk.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2009, 20:12:42 PM »
Här nedan finns mycket att läsa och studera för dig nu "Avos".

Kopiera ock klistra hela länkar.

Neuro-psyk. -utredningar.
http://www.psykologforbundet.se/Psykologtidningen/Debatt/Kön%20till%20neuropsykiatriska%20utredningar%20är%20ohållbar%20av%20Peter%20Jacobsson%20090423.pdf

Psykologer får ställa diagnos enligt dom i Kammarrätten.
http://www.psykologforbundet.se/SiteCollectionDocuments/Yrket/diagnosrätt_kammarrattens_dom.pdf

Artikel om detta - ADHD o.s.v.
http://www.psykologforbundet.se/SiteCollectionDocuments/Yrket/Artikel_diagnos.pdf

Som Morgan brukar säga:  Detta är som att spå i en gryta med kokta hönsfötter.klipp:"Låt mig därför lyfta fram några frågeställningar och belysa dem: a) Är neuropsykiatriska tillstånd, i
detta sammanhang ADHD och autismspektrumstörningar, kvalitativt skilda från traditionella
psykiatriska tillstånd? b) Krävs en högre diagnostisk säkerhet när det gäller neuropsykiatriska
diagnoser? c) Når vi en högre säkerhet genom många neuropsykologiska tester?
I Sverige har neuropsykiatri i stora kretsar kommit att vara synonymt med en del tillstånd som i DSM
IV återfinns inom avsnittet ”Störningar hos spädbarn, barn eller ungdomar”, de vanligast
förekommande är ADHD och Aspergers syndrom (AS). Min ståndpunkt är att dessa tillstånd inte på
något meningsfullt sätt skiljer sig ifrån andra befintliga psykiatriska diagnoser
."

Fundamentalt borde i sammanhanget vara att autism framförallt uppkommer i tonåren och senare. ADHD ENDAST i barndomen. Att: tillstånden defineras genom tester och psykologundersökningar av barndomen.

Här har alltså en akutläkare slängt ur sig "ADHD" efter fem minuters samtal... snöbollen rullas vidare av en sjukskötare.. nu ska en läkare skriva ett utlåtande UTAN att en psykolog eller någon annan ÖVERHUVUDTAGET har diskuterat barndomen. Allt som har diskuterats är dagens situation.

Allt tyder enligt min mening på att detta utlåtande kommer att bli ett stort problem. De har inte ens fått in alla testerna !!! Beställningsjobb från asociala på gång ?

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 25 maj 2009, 20:20:28 PM »
Svårt attsäga om din sons diagnos är rätt men såna diagnoser ska inte sättas på akuten. Min son har AS. Remis till utredning fick han av skolpsykologen efter att hon gjort en utvecklings test på honom som 11 åring. Den visade på en mycket ojämn begåvningsprofil. Han växlade i utveckling mellan 6 och 18 år inom olika områden. Sen fick vi komma till utredning på dagavdelning under tre veckor där det var både läkare, psykologer och familjeterapupter inblandade. De hade även långa samtal med mig och sonens lärare. Därefter fick han sin diagnos

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #6 skrivet: 26 maj 2009, 06:44:53 AM »
Svårt attsäga om din sons diagnos är rätt men såna diagnoser ska inte sättas på akuten. Min son har AS. Remis till utredning fick han av skolpsykologen efter att hon gjort en utvecklings test på honom som 11 åring. Den visade på en mycket ojämn begåvningsprofil. Han växlade i utveckling mellan 6 och 18 år inom olika områden. Sen fick vi komma till utredning på dagavdelning under tre veckor där det var både läkare, psykologer och familjeterapupter inblandade. De hade även långa samtal med mig och sonens lärare. Därefter fick han sin diagnos

Stämmer med min uppfattning. Dvs att alla i diagnosskedet har ADHD/autism, men i utredningsskedet så faller ADHD om inga ADHD-symptom synts under barndomen. Den här sjukskötaren väcker min misstänksamhet med sin "chockterapi".

Så här mailade han mig igår:

"Hej
Jag skall försöka närma mig frågorna på det sätt jag tror kan underlätta. Det är oftast inte alltför lätt att få gehör för frågorna ni nämt. En begränsning är ofrihet i förhållande till soc som jag får respektera.
Jag hoppas att han delger vårt resonemang. Träffar honom kl 13.15.
Hans
"

Naturligtvis så satte han igång att mot våra protester hota, locka,  tubba oss att gå till sociala, då vi träffade honom två timmar efter att jag mottagit detta mail. När inte det gick började han ljuga och hota. Han påstod exempelvis att eftersom sonen inte har sjukpennning måste aktivitetsersättningen utredas på sociala. Han påstod att aktivitetstödet fås genom sociala, och skickade sedan blanketter med sonens namn infyllt för just aktivitetstöd. Varken aktivistetsersättning eller aktivitetsstöd har med sociala att göra, detta har jag kollat med FK.

Jag förklarade gång på gång att vi utsatts för hundratals brott av ss på socialförvaltningen, vilket bara resulterade i att han blängde på mig, och fortsatte chockterapin. Sonen som har flykttendenser tappade greppet, och idag är han försvunnen igen. Om han får mer sjukvård så går han under.
ytterligare:

"Hej
Bra då är det läkarutlåtande som skall prioriteras.
ADHD eller ADD var inte så känt tidigare, professor Gillberg utökade kunskapsnivå kring 95. Vi behöver dock inte föregripa ngt, autism/högfungerande autism Asperger har ni själva haft funderingar kring så vi avvaktar var bedömningen landar.
Hans

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Avos
Skickat: den 25 maj 2009 15:54

Ämne: regler för aktivitets-stöd/aktivitetsersättning

Jag har kontaktat försäkringskassan, spelade in samtalet för säkerhets
skull. Aktivitetstöd ges ut med minst 7490 kr månad, skattefri AGS på ca
1500 kr/månad kan tillkomma. Dvs detta gäller de som inte har egen
inkomst innan de fick ersättningen. ( detta var den fråga som
diskuterats) Jag frågade vem som har hand om detta, och de svarade att
ENDAST försäkringskassan tar beslutet efter inlämnat läkarintyg. Vad
gäller aktivitetstödet tas det beslutet genom arbetsförmedlingen. Jag
frågade för säkerhets skull om socialförvaltningen var inblandad på
någon nivå i detta, och de svarade nej.

Det finns alltså ingen orsak att blanda in satkärringförvaltningen.

Vidare frågan om vad gäller ADHD är detta en lättare störning som
uppkommer i barndomen, som liknar autism. Vi har ju inte diskuterat hans
barndom, annat än att överläkare Lars Sköldberg och en psykolog på PBU
bedömt att han inte har någon sådan störning i barndomen, ungefär 1995.
Han saknade i övrigt alla symptom på överaktivitet, nedsatt motorik etc
"
« Senast ändrad: 26 maj 2009, 07:04:19 AM av Avos »

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 26 maj 2009, 06:55:22 AM »
Det är lss som ska ha hand om stöd till personer med autismstörningar.Själv sitter jag i den sitsen att jag behöver hjälp med en kontaktperson som hjälper till med att peppa sonen i skolarbetet.Lss kontaktpersoner får inte hjälpa till med den biten utan ska bara fungera som avlönade kompisar. Soc vill inte sätta in kontaktperson eftersom att de inte har kompetens på AS. Den hjälp man behöver kan man inte få.Däremot erbjuds en massa stöd som jag inte anser behövs.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #8 skrivet: 26 maj 2009, 07:11:31 AM »
Det är lss som ska ha hand om stöd till personer med autismstörningar.Själv sitter jag i den sitsen att jag behöver hjälp med en kontaktperson som hjälper till med att peppa sonen i skolarbetet.Lss kontaktpersoner får inte hjälpa till med den biten utan ska bara fungera som avlönade kompisar. Soc vill inte sätta in kontaktperson eftersom att de inte har kompetens på AS. Den hjälp man behöver kan man inte få.Däremot erbjuds en massa stöd som jag inte anser behövs.

Bra att veta. Fler dåliga kompisar behöver han inte, utöver de han redan har. Hans problem är ju att han inte kan sitta still hemma, och att han springer hos just kompisar istället för att bygga upp ett privatliv. Dessa kontaktpersoner fungerar som ett alibi på att vi har bristande föräldraegenskaper, de fungerar som livstidsutredare och kan samla ihop kilovis med falsk dokumentation som kan ställa till det för honom.

Jag väntar mig inte att Psykiatrin ska ha kompetens att hjälpa honom, hoppas att de åtminstone kan  ge honom en ekonomisk plattform, då jag inte har råd att försörja honom på min sjukpension nu då han förlorat sina studiemedel.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #9 skrivet: 10 juni 2009, 07:59:10 AM »
Nu börjar bilden klarna mer. Orsaken till att sjukskötaren påstår att aktivitetsersättning ges av sociala trots att det är osant beror sannolikt på att de tänker vägra ge honom aktivitetsersättning om han inte går med på att få spioner från asociala som springer hemma hos honom.Att de redan på akuten sagt "ADHD", och att sjukskötaren fortsatt att systematiskt försöka smitta ned kommande utredning med " ADHD"-prat, tyder på att detta har varit en taktik de gjort upp om innan han kom dit, och att det stått i papprena att han ska få detta bemötande om han dyker upp.

Efter att jag skrivit till läkaren och berättat om hur sjukskötaren ljugit om att man bara kan få aktivitetsersättning genom sociala,samt ägnat sig åt "ADHD" diagnosticerande innan läkarsamtalet, så har läkarens reaktion INTE varit att låta sonen få en annan kontaktperson, ELLER att läkaren begärt att få träffa sonen inom rimlig tid, utan istället har läkaren valt att skjuta läkarsamtalet framåt i tiden till i första veckan i juli. Det innebär att sonen i tre månader nu fått vara utan läkarsamtal, medans ADHD-bearbetningen av hans inställning fortsätter hos sjukvårdaren, för kommande framstötar i socialas riktning.

Det gör att min uppfattning stärks om att allt inte går rätt till och att de förbereder trakasserier. Jag har därfört tänkte begära in journalerna via sonen, och förbereda en anmälan om de försöker tvinga honom tillbaka till asociala, under hot om att inte ge honom aktivitetsersättning om han vägrar. ADHD-diagnos är knappast grundande för en bedömning om nedsatt arbetsförmåga. Sonen visar dessutom tecken som idag troligen inte handlar längre om en störning, utan sådant som är mycket värre.
Vågar sig myndigheterna på att kalla detta för "ADHD= lättare koncentrationstörning", så borde detta vara anmälningsbart, såväl som att mot hans vilja försöka tvinga honom att bli beroende av de som begått brott mot oss.

Hur kommer man i kontakt med någon som kan pröva läkarbedömningar ? Jag ska kontakta socialstyrelsen och etik och ansvarsnämnden iaf för vidare åtgärder.
« Senast ändrad: 10 juni 2009, 08:02:20 AM av Avos »

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 10 juni 2009, 09:46:01 AM »
Man har väl alltid rätt att få en "second opinion", eller är den rätten också borttagen? Det låter som om ni har det tufft och inte blir korrekt bemötta.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #11 skrivet: 10 juni 2009, 12:10:06 PM »
Man har väl alltid rätt att få en "second opinion", eller är den rätten också borttagen? Det låter som om ni har det tufft och inte blir korrekt bemötta.

Det är andra gången han är på akuten nu, och sommaren har bara börjat. Ju mer adhd-prat, ju mer komprometterande blir situationen för dem. Han har ju berättat att han hör röster, och ljud, känner flera olika personligheter, sover på dagarna och är uppe på nätterna etc. Om de kallar detta för "lättare koncentrationstörning=adhd" så tar de en stor risk för att bli anmälda.Redan för en månad sedan trodde vi att det var aspeger/autism, men nu det verkar vara något värre än en störning.Allt SKA finnas i deras papper, han har berättat för dem. Om det INTE finns där, har de medvetet utelämnat det. Detta ska kontrolleras nu när vi begär in journalerna.Det märkliga är att man överhuvudtaget ska behöva sitta här hemma och gissa, när detta har pågått i tre månader i den akuta fas problemet är inne i nu. Fortfarande ingen läkarkontakt, fortfarande inga pengar för honom att leva av, de gör ingenting alls: förutom att förstöra förstås..( sådant vet de ju alltid hur det ska gå till)