Efter många vändor har nu min äldre son börjat närma sig en diagnos, med hopp om aktivitetss-ersättning eller något sätt att få en plattform medans problemen kan lösas. Det började med att han gjorde en aspegertest på internet och fick nästan "full pott". Testen var ganska seriös " Aspie-Quis". Efter några vändor så fick han en granskning och ett halvt kilo testforumär att fylla i, dels en del som jag skulle fylla i. Allt handlade om autism.
Jag ansåg att detta var ödet. Han var bäst i klassen fram tills han fyllde 16, då allt vände i princip över en natt.Sedan dess har allt gått bakåt. Vi har inte vågat kontakta psykiatrin eftersom de varit inblandade i brott mot vår familj, men nu finns ingen utväg. Han blev tillfälligt inlagd på akuten, och därifrån fick vi testforumlären. Omedelbart började det osa bränd katt. Akutläkaren sade att han troligen hade ADHD...
Dvs de hade inte talat ett enda ord om hans barndom, och hon säger att han skulle lida av en sjukdom som dyker upp under barndomen.Det enda vi talat om barndomen är att en bekant som ofta var hemma hos oss, var överläkare på Psykiatriska verksamheten, och hade bedömt att han inte lidit av någon sådan störning (1995), vi gick även till en psykolog på PBU som sade samma. Orsaken var att en anställd på dagis hade gjort detta påstående.
Att akutläkaren skulle ha kunnat sakligt sett påstå att ADHD påvisats utan ett samtal om uppväxten eller formulärfrågor om uppväxten verkar ju vara något som behöver undersökas.
Eftersom vi redan mot vår vilja måste ha kontakt med myndigheterna så blir alltså nästa steg att söka aktivitetsersättning( tidigare kallat sjukbidrag) . Vi råkar på en sjukskötare som först påstår att dessa formulär påvisar ADHD.. men lägger till en brasklapp att det är samma symptom som autism.. Sedan sätter han igång att ganska aggressivt att agitera för att vi borde ta kontakt med sociala, fortsätter med att vi praktiskt taget måste välja mellan hjälpt eller att gå till sociala.
Jag hade varnat sonen för detta innan vi gick dit. De har begått brott mot oss, och enda chansen att de som begått brott mot oss ska kunna bli av med oss, är att sätta dit oss. JUST DETTA SCENARIO hade jag varnat honom för!!
Dvs så länge han kan sägas ha en diagnos är han skyddad från asociala, eftersom de rimligen inte kan påstå att de är särskilt bra på autism. JUST DETTA scenario varnade jag honom för: att de skulle försöka påstå att han led av ADHD, som bara är en mindre allvarlig störning, så att de kan påstå att han inte behöver aktivitetsersättning, utan att "vi" lider av sociala problem istället. Sedan är det klart för dem att sätta igång att begå brott mot oss igen!!
Sedan jag stuckit hål på sjukskötarens alla lögner om orsaker för oss att gå till sociala mailade han till mig och menade att nu återstår bara läkarutlåtandet ( vilket han naturligtvis hoppas ska vara ADHD) sedan kommer de att sätta in press på att sociala ska ta över "behandlingen" av honom.
Jag tror att om ett sådant falskt utlåtande kommer, vilket det sannolikt gör, eftersom deras förutfattade mening hela tiden hoppar upp, innan de ens haft ett samtal om hans barndom, så undrar jag var man kan få utlåtandet omprövat eller granskat av en obereoende kvalificerad person ?
Taktik: Jag tänker delta i alla vidare samtal och spela in allt som sägs. Tänker även uppskjuta alla samtal om hans barndom, så att de ska få tillfälle att göra bedömningen utan dessa samtal som alibi. Det räcker ju för dem med 30 sekunders samtal om barndomen för att de ska kunna säga att de har granskat den sidan. Om de sedan gör en felaktig diagnos, blir det ju omöjligt att rätta till.