Författare Ämne: Enough is Enough....  (läst 1343 gånger)

mokand

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Enough is Enough....
« skrivet: 14 maj 2009, 15:28:39 PM »
3:e gången - på 4 år - som Sociala  inkommer med en anmälan  mot mig. Ingen rök utan eld? Fair enough, låt mig då ge "er" ett sammandrag av dessa anmälningar:

1. 12 dagar innan vårterminens slut blir jag uppringd av en socialsekreterare, hon sa att min dotter (då var 13 år) hade anmält mig för misshandel, olaga hot + att detta även inbegrep våran (min och min frus) då 1,5 årige son. Då jag var på jobbet, så bad jag att få ringa upp henne eller att hon ringde tillbaka till mig 30 minuter senare. Hennes reaktion satte tyvärr "ribban" för denna anmälan (+ anmälan nr.2). Hon blev rabiat, och sa till mig att detta på allvar annars får vi överväga en annan väg i detta ärende.

Det jag inte visste då var att redan där borde jag ha vänt mig till hennes chef med en begäran att få byta social "kärring" p ga "något" bristande objektivitet..... Jag gick på 3 möten med henne slutade att gå när jag insåg att hon: (1) Inte lyssnade på det jag sade. (2) Ifrågasatte själva anmälan då denna baserade sig på hörsägen, i 4:e hand. (3) Inte ville att hon skulle träffa något av mina barn om inte någon utomstående person satt/fanns med då hon lyckades framkalla sådan rädsla hos min son så att han tills slut frågade henne vad hon ville att han skulle svara på de frågor hon ställde. (4) Då jag insåg att hon inte var ett dugg intresserad av själva anmälan, intresset var - kändes - helt inriktat på/mot att "sätta dit mig".

Sa till kärringen att ville hon tala med mig, min fru och/eller barnen så får hon ringa min advokat.

Andra anmälan, kom i mitten av december 2007 (den första precist innan sommarlovet, denna precist innan jul lovet.....). Denna gång så hämtade polisen samtliga barn,  2 från deras klassrum och lill grabben från dagis. Ingen  ringde till varken mig eller min fru. Efter 2 timmar ringer min dotter - gråtandes - från polis stationen och berättar var de är. Ber att få tala med en polis, hon berättar för mig att socialen (samma kärring som året innan) har inkommit med en polisanmälan rörande grov misshandel mot våran ena son (12 år var han då).

Dock som alla vet så måste vissa krav uppfyllas när man "förhör" minderåriga barn (14, 12 samt 3)
1. Dokumentera (video) förhören. Detta gjordes med min dotter, inte med mina söner.
2. Någon från Sociala/"god man" skall vara med på dessa förhör. I ett av fallen, 12 åringen, så fanns ingen med i rummet förutom polismannen.

Ingen från vare sig sociala eller skolan/dagis följde med barnen till polis stationen. Efter ca 2 timmar kördes barnen - igen, ingen meddelade varken mig eller min fru detta - tillbaka till skolan respektive dagis. Ingen vuxen pratade med barnen. När jag fick veta att de var tillbaka i skolan/dagis så åkte jag direkt dit och tog ut mina barn från skolan/dagiset.

Denna gång så kontaktade jag direkt en advokat, gav han numret till social kärringen eftersom jag kände ett sådant gränslöst hat mot människan så var jag rädd för vad jag skulle göra om jag skulle sitta i samma rum som kärringen.

Anmälan? Jadu....en av min sons klasskamrater togs på bar gärning när han stal en mobiltelefon i skolan. Han blev så rädd för en av fritidsledarna så att inte bara erkände stölden utan även påstod att jag ( samt föräldrarna till 3 andra barn - endast mina barn hämtades av polis) misshandlade min son, att min son var så rädd för mig att han hade sagt att "pappa kommer att döda mig".

Resultat? Polisen var klar med sin utredning (överlämnad till åklagaren) på 3 dagar. Efter drygt 3 veckor - p ga julhelger - fick jag ett brev från åklagaren där han inte bara la ner förundersökningen utan fullkomligt sågade det underlag som socialen hade använt.

Trodde då att detta var över, men blev då varse om att det är skillnad på lagar och socialen. Bara för att man har blivit fullkomligt friad (åklagaren nämner: "häxjakt", bristande underlag samt "märkligt" på fler än ett ställe i skälet för att åtalet lämnades utan åtgärd) så innebär det inte att socialen är ute ur ens liv. Nej, Nej - med en fruktansvärd arrogans får jag hem ett brev (kärringen) där det står att deras utredning återupptas då det enligt socialen inkommit indikationer på att det inte står rätt till hemma hos oss, b la en anmälan om grov misshandel (japp, samma anmälan som föranledde polis hämtningen).

Började ärligt att bli rädd, tänkte att de tänker ta våra barn ifrån oss inte p ga att något brott hade skett utan på ren djävulskap. Funderade på att packa fru och barn i bilen och lämna landet.

Min advokat avrådde detta. Är tacksam för det idag, inget mer hände förutom att vi fick hem ett papper efter ca 4 månader som sa att de - socialen - inte går vidare i detta ärende.

Ingen vuxen - skola/dagis eller från sociala - har frågat hur mina barn mår, inte medans utredningen var aktiv ej heller efter den avslutades. De som enda som har "bett om ursäkt" är polisen samt åklagaren.

Detta kostade mig ca: 70.000 kronor i advokat kostnader. Kul!

Anmälan nr 3 - inkom för 2 veckor sedan.

Anmäld för att:'
1. "Överangagerad" i min sons skol "liv" samt i hans umgänge (fritiden)
2. Inte gett min son mat (!)
3. "Han känner sig rädd = han vill inte komma hem.

Min son tog polishämtningen i skolan 1,5 år tidigare väldigt hårt. Han lämnades utan en förklaring, han upplevde att "vi" vuxna hade svikit honom och hans syskon. Jag har försökt att förklara för honom, men det går helt enkelt inte dels p ga att jag är för nära men också p ga att jag inte heller - fortfarande - förstår varför detta hände.

Så, jag har som alla föräldrar följande "krav": gå i skolan, göra sitt bästa, hålla sitt rum hyffsat städat, hålla tider + vill gärna veta vilka min son umgås med.

För ca: 4 veckor sedan sa min son till mig att han skulle anmäla mig för sociala om jag inte slutade tjata om skolan och fritiden. Tog tyvärr inte detta på allvar.

Jag pratade med sociala i måndags, och sa till dom att om jag inte fullgör min plikt som förälder alltså ser till att mitt barn går i skolan, att han har en trygg miljö etc så kan "de" anmäla mig och om jag gör det så anmäler de mig......moment 22?

De gav ett erbjudande om hjälp med min son, tackade nej - har inget som helst förtroende för deras personal i den kommun. Kom på mig själv under samtalet med att fundera hur lång tid det skulle ta/gå innan "de snälla social tanterna" nämnde de tidigare anmälningarna. Kom mot slutet, mellan raderna så lät de mig förstå att det är p ga av dessa som anmälan gjordes.

Bättre förberedd denna gång: inläst men framförallt: kommer denna gång att använda mig av de kontakter jag har i familjen (ingifta). Den ena var tills nyligen en av de högsta cheferna inom "barn området" varit med och tagit fram ett flertal av de lagar - förvaltnings - som vi alla på ett eller annat sätt någon gång kommer i kontakt med, den andra har jobbat i olika FN-organ (barn) i en stor del av sitt yrkesliv. Kan inte bli mer "tydlig" då dessa personer är så pass "kända" att det skulle vara tämligen enkelt att identifiera mig och mina barn.

Dessa personer skall hjälpa min son med de - eventuella - problem han har (ingen har frågat eller "utrett" detta). Men framförallt så skall de lotsa mig och min familj igenom denna process från start till mål så att vi kanske äntligen slipper oroa oss för att bli anmälda.

Tilläggas kan att när jag frågade "tanterna" om de hade något att invända mot att dessa (närstående) personer hjälper min son, blev svaret att de hade inget att invända. Jag berättade också (då ingen hade upplyst min son detta) att de skulle sitta med på alla samtal som sociala har med min son tills dess ärendet är avslutat. "De" hade glömt att berätta för min son att allt han säger förs in i journalen.....
« Senast ändrad: 14 maj 2009, 15:35:34 PM av mokand »