Författare Ämne: Förbud  (läst 2203 gånger)

JonteAkaTomte

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Förbud
« skrivet: 02 mars 2009, 23:10:59 PM »
Visste inte riktigt i vilket forum jag skulle skriva detta inlägg så det får bli här.

Jag är ny här så jag börjar med att säga hej! Vill börja med att berätta lite om min situation här. Jag har växt upp i en ganska ''stökig'' familj som Soc i alla år som jag kan minnas har varit på. Först pga mina äldre syskon, sen mig och nu min syster. Har suttit på olika behandligshem och fosterfamiljer men slipper nu allt detta och bor äntligen hemma med min familj som äntligen har förenats igen ( Med två bröder som nu är 22 och en som är 21 och min syster på 12 år ) Jag själv är 16. Även om det har varit stökigt och skitit hemma så är det här min familj..Den har skapat mig och den jag är..Det är mitt hem.

Nu till saken då. Jag har en vän, som är LVU placerad i ett fosterhem i Skåne ( Som i stort sett har samma bakrund som mig ). Vi har känt varandra i flera år och vi träffas fortfarande väldigt ofta. Tills nu då. Då socialen har fått höra om min familjs situation ( som vars utredning lades ner för snart ett år sen ) och enligt dom ska det då vara olämpligt för min vän att vistas med mig och min familj för det kan ''skada och påverka'' henne negativt. Mina bröder ska också tydligen vara ett hot eftersom dom har varit inblandande i drogproblem ( som slutade för över 5 år sedan ). Så hon har då förbjudits att träffa mig hemma hos mig. Jag får endast träffa henne om jag åker till hennes foster familj. Vi får inte vistas utanför den staden hon bor i. Vi får inte heller åka till hennes lillebrors far och vara där eftersom även han är ett ''hot'' och hennes fosterföräldrar inte vet vad vi gör då..

Hos mig och hos hennes lillebrors pappa var dom enda ställen hon kunde vara ifred på och känna sig som hemma. Nu har dom i stort sett tagit ifrån henne hela hennes frihet. Hon mår mycket psykiskt dåligt ( och det ger ju såklart soc deras misstankar om att jag är ett ''hot'' jag med ) och klarar inte av att gå till skolan eller andra saker ( enligt dom är det ren skolk och min vän behöver tydligen psykisk hjälp ).

Det jag vill komma till är..Jag förstår verkligen inte vad dom vill få ut utav det här. Jag som äntligen hade kommit över soc kontroll och kommit över alla problem jag fått under den tiden jag haft med dom..Så kommer dom med här. Kan dom göra så? Tydligen kan dom det..Det här är min bästaste bästaste vän. Jag om någon känner henne, hon lider inte av några psykiska problem..När hon väl var hemma hos mig välkommnade min familj henne varmt och om det nu skulle förekomma gräl mellan mina föräldrar så har dom lärt sig att inte dra ut det över oss barn..Jag förstår liksom inte. En till grej som nyligen kom upp var att hon hade sökt en PRAO-plats hos sin lillebrors pappa som är Kirurg i Göteborg. Allt var klart och fixat. Tills en dag då dom ringde och sa att hon inte fick vara hos honom för han kunde få henne att gå emot fosterfamiljen..Man blir så jävla förbannad på det här. Hon är intresserad av sjukvården..och hon vill träffa sin lillebror oftare.

Jag vill veta om det finns något man kan göra..Jag tänker inte ge mig i den här fighten. Finns det nån chans att hennes lillebrors far kan adoptera eller på något sätt få vårdnaden om henne?

Soc och deras misstankar..Jag är så jävla trött på det.

Ps. Hoppas det hamnar i rätt forum nu..

Tack och hej!

AS76

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
Förbud
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2009, 16:46:32 PM »
Verkligen galet att de förbjuder henne att träffa dig. Jag tror detta fall liksom många andra är fråga om ren sadism. Det är antagligen inget fel på henne, det enda problem hon har är att myndigheterna sätter sig på henne. Socialtjänsten njuter av att krossa människor, dessa tjänstemän får sig då ett maktrus. Blir deras offer till slut socialfall så är det för dem bevis på vad de misstänkte från allra första början. Förklara för henne att hon inte ska tro på myndigheterna när de säger att de tänker på hennes bästa, de gör detta av ekonomiska skäl, de debiterar skattebetalarna nästan 4'000 kr/dag för en HVB-plats, så varje person de omhändertar innebär flera arbetstillfällen.

Jag vet inte riktigt vad man kan göra rent juridiskt egentligen, det skulle dock vara värt ett försök att nå ut till massmedia. Om du som 16-åring skulle kontakta tidningar skulle de nog inte ta dig på allvar, men om kirurgen kan framföra er historia så finns det nog en chans.

Det skulle vara intressant att veta just hur omfattande det är att myndigheterna förbjuder omhändertagna ungdomar att träffa vissa personer. Varje vettig människa måste ju hålla med om att staten inte ska ha en sådan förmyndarroll, men dessvärre tar sig svenska staten den rätten.

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
Förbud
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2009, 23:26:53 PM »
I bland kan det ju vara befogat att soc hindrar omhändertagna ungdomar att umgås med vem de vill ex m de omhändertagit någon för gängkriminalitet kan ju själva syftet med omhändertagandet vara att hindra gängmedlemmarna att träffa varann. Men i detta fall verkar det ju helt klart vara frågan om maktmissbruk

Morgan Ohlson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
Soc, hjälpare med Janusansikte
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2009, 14:28:03 PM »
.

Soc, hjälpare med Janusansikte

Citat från: "JonteAkaTomte"
//...Det jag vill komma till är..Jag förstår verkligen inte vad dom vill få ut utav det här. Jag som äntligen hade kommit över soc kontroll och kommit över alla problem jag fått under den tiden jag haft med dom..Så kommer dom med här. Kan dom göra så? Tydligen kan dom det..Det här är min bästaste bästaste vän. Jag om någon känner henne, hon lider inte av några psykiska problem..När hon väl var hemma hos mig välkommnade min familj henne varmt och om det nu skulle förekomma gräl mellan mina föräldrar så har dom lärt sig att inte dra ut det över oss barn..Jag förstår liksom inte. En till grej som nyligen kom upp var att hon hade sökt en PRAO-plats hos sin lillebrors pappa som är Kirurg i Göteborg. Allt var klart och fixat. Tills en dag då dom ringde och sa att hon inte fick vara hos honom för han kunde få henne att gå emot fosterfamiljen..Man blir så jävla förbannad på det här. Hon är intresserad av sjukvården..och hon vill träffa sin lillebror oftare.

Jag vill veta om det finns något man kan göra..Jag tänker inte ge mig i den här fighten. Finns det nån chans att hennes lillebrors far kan adoptera eller på något sätt få vårdnaden om henne?

Soc och deras misstankar..Jag är så jävla trött på det. ...//

Visst, jag kan hålla med föregående skribenter om att tj.m på soc kan vara idioter... men ondska och annat dravel ska man nog spara på. Drt handlar om vad som kallas "alternativ logik" och de har sina skäl även om de inte är särskilt goda...   :?

Först tycker jag du verkar skriva väldigt bra, är du säker på att du är 16, för det var väl det du skrev?   :wink:

I det sista stycket låter det nästan som att du i viss mån besvarar problemet själv. Har man kontakt med soc så finns det bara ett sätt att bli fri, och det är att komma bort från dem. Så länge du har kontakt med dem så lägger de sig i allting. Har man frågor kan det vara bättre att endera kosta på sig juridiskt stöd eller söka fri jurist-hjälp som t.ex kyrkan brukar kunna ordna. Vissa kommuner har också någon jurist som ställer upp med gratis rådgivning ngn dag i månaden. Det kan också finnas familje-stöd i olika föreningar. Försök klippa banden med soc och fixa detta själva... ni behöver ju inte säga något till soc förrän saker är fixade. Hoppas t.ex alias Stockholm kan kommentera detta, jag är osäker på juridiken omkring fosterfamiljer o dyl.

Soc är ingen trevlig stödorganisation, tyvärr. Särskilt tycks folk drabbas illa som har åsikter, uttalar sig och som utnyttjar sina rättigheter eller ställer krav. En annan grupp som råkar illa ut är personer med problem tidigare i släkten. En sak till... troligtvis, som i fallet Louise i Vetlanda så straffar soc även tonåringar för det som deras föräldrar gör. En förälder som soc uppfattar som dum eller jobbig kan alltså även drabba barnen. Sverige har ett janusansikte, en positiv sida och en sida där djävulen härskar. ...och det kan vara smart att invänta ett passande läge...

En konsekvens av detta är bl.a att man ska hålla vänskapskontakter och annan privat information helt borta från socialsekreterare. Göran Persson har sagt det där om att "Den som är satt i skuld är inte fri" och det gäller i högsta grad även Soc i Sverige. Har man kontakt med dem, då anser vissa (inte alla) socialkontor att man står i en sorts skuld till dem att lyda deras minsta vink och då får inget komma ut heller så då agerar de med en viss paranoja...

Morgan Ohlson

.
.
Morgan Ohlson, terroriserats systematiskt i över 20 år.

__ Länkstation Fakta, vittnesmål:   http://www.debatthuset.com/forums/showthread.php?t=11929

.

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
Förbud
« Svar #4 skrivet: 09 april 2009, 17:46:45 PM »
Soc har å ena sidan en skyldighet att tillgodose barnet/den unges behov av umgänge med närstående (dessa behöver INTE vara biologisk familj).
De har även rätt att förhindra umgänge lite som de vill.

http://www.sos.se/sosfs/1997_15/11sosf15.htm

I 22 § tredje stycket SoL finns en allmän regel som gäller all vård utanför hemmet. Vården bör utformas så att den stärker den enskildes samhörighet med anhöriga och med andra närstående samt kontakt med hemmiljön. I 14 § LVU framhålls socialnämndens ansvar, då fråga är om vård enligt LVU, för att den unges behov av kontakt med föräldrarna eller andra som har vårdnaden om honom tillgodoses så långt som möjligt. Andra personer som kan vara viktiga för barnet att hålla kontakt med är syskon, andra släktingar, personer som barnet levt i familjegemenskap med, lärare och kamrater. En placering av ett barn utanför det egna hemmet får inte innebära att barnet avskärs från kontakt med känslomässigt betydelsefulla personer. Nämnden bör vara särskilt uppmärksam när det gäller invandrarbarn eftersom många av dem kommer från kulturer där släkttillhörigheten har en annan betydelse än vi är vana vid. En bruten kontakt med släktgemenskapen kan i sämsta fall leda till isolering och vilsenhet i vuxen ålder (prop. 1989/90:28 s. 73).

Samtidigt så handlar detta om en tonåring som är part i målet (dvs över 15 år) som har rätt att kräva omprövning, som har rätt att yttra sig i rätten och som har rätt att leva som andra ungdomar. Det som inte framgår är om flickan är placerad på grund av brister i hemmet eller på grund av eget beteende men jag gissar att det är brister i hemmet det handlar om.

Får hon använda internet är det kanske en bra ide om du visar henne länken ovan, det är en enkel sammanfattning av vad lagen säger. Du bör även hänvisa henne till advokat och att hon begär en omprövning av vården eller en omplacering.....till exempel hos styvfadern.

Överflyttning av vårdnaden/adoption kan ske men det är sällsynt, dock måste båda biologiska föräldrarna gå med på detta eller bedömas som varaktigt oförmögna (och eftersom hon är så gammal lär det inte komma i fråga).

Det framgår inte var hennes biologiska föräldrar finns. Dessa kan vara en god hjälp om de vill samma som henne.

Lycka till och hör av dig via pm om du vill frågan något mer.