Författare Ämne: Intressanta och fungerande lösningar  (läst 5559 gånger)

leif

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Intressanta och fungerande lösningar
« skrivet: 11 maj 2003, 13:26:46 PM »
Att låta barn bo hos någon närstående istället för att placera dem i fosterhem, kan vara fördelaktigt. Läste en intressant artikel i DN om just detta.

Mvh, Leif

leif

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Intressanta och fungerande lösningar
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2003, 15:43:25 PM »
Två frågor till de mer juridiskt skolade:

"Grupptalan" är väl mumera godkänt i stämningar? Det får mig osökt att tänka på den famösa och verklighetsbaserade filmen om Erin Brockovich, med Julia Roberts i huvudrollen.

Kan gamla fall av övergrepp och myndighetsmissbruk "nötas ut" (dvs förlora sitt värde). En del enskilda fall har säkert hunnit provats rättsligt både en och två gånger utan att någon myndighet någonsin har blivit fälld eller ens behöva lyfta på ögonbrynen, men sett ur ett större sammanhang framgår förmodligen helt andra perspektiv och förutsättningar till fällande dom.

Tanken är svindlande.

Mvh, Leif

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Grupptalan
« Svar #2 skrivet: 21 maj 2003, 17:56:35 PM »
Lagen som gör grupptalan möjlig i Sverige är tämligen ny. Hittills har inget fall prövats i domstol.

I början av 1990-talet gick en grupp människor samman och processade mot ett leasingföretag i Göteborg. Jag är inte helt säker på hur det hela slutade, så jag hoppas att någon som vet det kan berätta mer om det.

Den här nya lagen inger vissa förhoppningar, men det skulle förvåna mig om den är avsedd för processer mot statens och kommunernas tjänstemän. Jag vill därför påminna om hur det gick för Marianne Sigström som stämde Gottsunda kommun pga att hennes son Daniel, 14 år, dog i ett av deras fosterhem. Hon förlorade i tingsrätten. Uppsala tingsrätt dömde henne att betala 880 000 kr till kommunen för deras rättegångskostnader. Hon överklagade till Svea hovrätt. Där blev resultatet lika förödande för henne - att betala kommunens rättegångskostnader på 550 000 kr.

Vi får lusläsa propositionen innan vi rusar åstad och iscensätter en grupptalan.

Ruby H-C

jenni2004

• Gäst
ang. grupptalan mot myndigheter (t.ex. socialmaffían)
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2004, 16:06:59 PM »
Hej!
Anders Andersson i Privata affärer har ju gÃ¥tt i spetsen för en gruppanmälan  mot  Skandiacheferna. Det skulle vara kul att veta om vi drabbade föräldrar pÃ¥ liknadne sätt skulle kunna göra en gruppanmälan mot svenska staten för alla kränkningar som vÃ¥ra barn ha utsatts för frÃ¥n socialen, domstolen, polisen och fosterhemmens sida?
Jag är väldigt intresserad av att samla ihop alla föräldrar i hela Sverige, vars barn utsatts för rättsövergrepp sÃ¥som polishämtning/överflyttning med poliser . Fallen där barnet inte fÃ¥tt komma till tals, trots att det stÃ¥r i  F N konventionen om barnens rättigheter, som även Sverige har undertecknat. Där man pÃ¥stÃ¥tt att det varit för barnets bästa trots att det varit uppenbart att det endasdt varit för socialens-, polisens-, eller domstolens bästa. Eller för den andre förälderns bästa vars parti socialen velat ta för 125%!
JAG UPPMANAR ALLA  DRABBADE ATT VARA MED!  VAR INTE BLYGA! OCH ATT INTE VARA FÖR SNÄLLA MOT MYNDIGHETER SOM GJORT FEL. INGEN KOMMER ATT TACKA DIG FÖR DET!
MEN ALLA VÃ…RA BARN KOMMER FÖRMODLIGEN ATT TACKA OSS EN DAG FÖR ATTT VI GJORT ALLT FÖR ATT HJÄLPA DEM, BRYTT OSS OM DERAS BÄSTA!!!DE HAR FAKTISKT INTE TYCKT SYND OM VÃ…RA BARN, VI BEHÖVER INTE TYCKA SYND OM DEM!!  
VI BEHÖVER INTE KÄNNA NÃ…GOT MEDLIDANDE MED!! DE HAR SJÄLVA OFTAST VARIT HELT EMPATIBEFRIADE, MAKTGALNA, PRESTIGEGALNA OCH HELT SAKNAT CIVILKURAGE.  DE HÃ…LLER VARANDRA OM RYGGEN,  DESSA MAKTMISSBRUKANDE MYNDIGHETER. LAGARNA SKYDDAR DEM, INTE VÃ…RA BARN! DESSUTOM TYCKS DESSA BAKOM SEKRETESSEN GÖMMANDE IN INDIVIDER/MYNDIGHETER VARA I TOTAL AVSAKNAD AV SUNT FÖRNUFT.  DET GAMLA ORDSPRÃ…KET SÄGER JU ATT MED SUNT FÖRNUFT KOMMER MAN LÃ…NGT!
OCH DET SKULLE HA BLIVIT BILLIGARE FÖR DE SVENSKA SKATTEBETALARNA OM SOCIALEN HADE MER FÖRSTÅND. DE KRÄVER ATT FÖRÄLDRAR SKA VARA HELT FULLKOMLIGA, VILKET INGEN MÄNNISKA ÄR. SJÄLVA FÅR DE BETE SIG HUR SVINAKTIGT SOM HELT, OCH GÅR ALLTID FRIA, DET ÄR BARA ATT GÖMMA SIG BAKOM TYSTNADSPLIKTEN, SOM SKYDDAR DESSA LJUSSKYGGA MONSTER. dE ÄR INGET ANNAT ÄN MONSTER!!
OM BARA HELA SVENSKA FOLKET FATTADE VAD DESSA IDIOTER HÅLLER PÅ MED OCH PÅ SKATTEBETALARNAS BEKOSTNAD, SÅ SKULLE NOG DERAS DAGAR BLI RÄKNADE.
HITLER-DIKTATUREN TOG JU SLUT MED BULLER OCH BÃ…NG. SE DÄR ETT  BRA EXEMPEL HUR KAN GÃ… FÖR MAKTGALNA DIOTER.
HUR KAN VI PÅ BÄSTA SÄTT STÖRTA DESSA IDIOTER I FÖRDÄRVET?