Författare Ämne: Hjälp, barnen togs och vart vänder vi oss?  (läst 13514 gånger)

Sarasv

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Hjälp, barnen togs och vart vänder vi oss?
« skrivet: 06 april 2009, 12:24:49 PM »
Hej
jag är ny här och vet inte mycket.
Ursäkta om jag ställer dumma frågor.
Min bästa kompisens barn har tvångomhändertagits i torsdags.
Tacksam för svar!
« Senast ändrad: 26 augusti 2009, 07:58:57 AM av Sarasv »

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #1 skrivet: 07 april 2009, 07:09:36 AM »
Som vanligt ett  brottsligt stinkande ärende frÃ¥n soc. Mamman misshandlad och sköter sig och hotas med besöksförbud. Pappan alkoholist,men kan Ã¥terfÃ¥r umgängesrätten om han tar prover..

Dvs det vanliga scenariot spelas upp. Den starkare mer skötsamma föräldern trakasseras bort, den svagare föräldern som har felat, kommer antagligen att lockas med fördelar,samarbete och kanske rent av enskild vårdnad ! ( Nu tror du att jag drar till ordentligt,men det här handlar vanligen om mycket grova brottslingar på soc !)

De spelar ut föräldrarna mot varandra, sedan skriver de i papprena att de förtalar varandra och inte kan samarbeta;sedan stjäl de barnen, ofta efter att den bevisat dåliga föräldern fått enskild vårdnad, så att den bättre föräldern inte ens får vara med i länsrätten när de ställer LVu mot den då enda kvarvarande föräldern...
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Sarasv

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 07 april 2009, 09:46:04 AM »
tack tack för svaret
« Senast ändrad: 26 augusti 2009, 07:59:29 AM av Sarasv »

Sarasv

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 07 april 2009, 10:14:13 AM »
nu har min kompis fått papperna hem och det var en massa lögner i. till ex att mamman flyttat mycket för att hon var rädd att soc ska ansöka om lvu (lögn, eftersom hon var tvungen att flytta bla pga fadern och att hon hade inte fått hjälp avsoc att hitta lägenhet) och att hon har bott på 22 olika ställen (alldeles fel cifra) etc etc....

partybrud

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • http://www.domglomdabarnen.dinstudio.se
« Svar #4 skrivet: 07 april 2009, 15:26:23 PM »
Be Länsstyrelsen göra en tillsynsanmälan Och gör en anmälan till JO med

www.lansstyrelsen.se
www.jo.se

Sarasv

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 07 april 2009, 18:37:12 PM »
..
« Senast ändrad: 26 augusti 2009, 08:00:11 AM av Sarasv »

Sarasv

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 07 april 2009, 21:41:36 PM »
och sedan också har de kallat henne för osamarbetsvillig och myndighetsrädd, eftersom hon vid några tillfällen inte ringde dem, inte ville släppa in en soctant kl 7 på kvällen när hon höll på att lägga barnen, inte ville gå med på allt de erbjöd, etc. Får man ange som skäl till omhändertagande att man är osamarbetsvillig med soc?

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #7 skrivet: 08 april 2009, 06:57:58 AM »
Citat från: "partybrud"
Be Länsstyrelsen göra en tillsynsanmälan Och gör en anmälan till JO med

www.lansstyrelsen.se
www.jo.se

Tja här i Luleå brukar de avslå begäran om tillsyn och menar att de tidigast 2 år efter ett ärende stängts "kan" göra tillsyn, eftersom en anmälan till länstyrelsen inte göras under pågående utredning... I klarspråk sedan eventuella brott preskriberats, spår hunnit kallna, och papper hunnit gömmas undan..
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 09 april 2009, 11:20:15 AM »
Överklaga. Då har hon rätt till advokat som kan medverka redan när ärendet ska avgöras i socialnämden. Hon bör begära muntligt företräde för att få möjlighet att framföra sina egna argument.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #9 skrivet: 09 april 2009, 19:53:44 PM »
Citat från: "Sarasv"
och sedan också har de kallat henne för osamarbetsvillig och myndighetsrädd, eftersom hon vid några tillfällen inte ringde dem, inte ville släppa in en soctant kl 7 på kvällen när hon höll på att lägga barnen, inte ville gå med på allt de erbjöd, etc. Får man ange som skäl till omhändertagande att man är osamarbetsvillig med soc?

Hennes chanser tror jag kan ligga i om hon kan etablera ett samarbete med barnens far mot soc. I alla politik,  dit jag räknar statens interventioner mot familjerna, sÃ¥ mÃ¥ste man välja allierade, och välja hur man ska splittra fienden. Fienden kommer att välja att  ställa barnens föräldrar mot varandra, noga anteckna allt de säger och vända det mot dem.

Det kan verka omöjligt att göra detta om mamman flyttat massor av gÃ¥nger pga faderns terror. Men vanligen sÃ¥ är inte terror  enbart orsakad av droger eller psykisk sjukdom. Kanske umgängesfrÃ¥gan eller nÃ¥got annat ?Mamman kanske vet en del knutar som hon skulle kunna lösa med pappan för att  snabbt fÃ¥ en allians med honom som kan garantera att barnens rättigheter försvaras mot den gemensamma fienden. Jag skriver detta, inte för att jag misstror mammans historia, utan därför att  endast bÃ¥da föräldrarnas medverkan kan rädda barnen.

Det är ju uppenbart att socialas argument för att omhänderta barnen bygger på att de inriktar sig på att påstå att föräldrarna inte gemensamt klarar av att försvara barnen. Mamman återstår sedan ensammen,sedan skjuter de lätt hennes argument i sank. Låt vara att det är första gången jag hört att sociala stulit barnen av någon på grund av ryggskott, men snart tar de dem i sandlådan och sätter en gul lapp på dörren, då barn och familjer ändå är rättslösa och endast kan försvaras av sina BÅDA föräldrar.

Sarasv

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 09 april 2009, 21:02:21 PM »
Citat från: "Avos"

Hennes chanser tror jag kan ligga i om hon kan etablera ett samarbete med barnens far mot soc. I alla politik,  dit jag räknar statens interventioner mot familjerna, sÃ¥ mÃ¥ste man välja allierade, och välja hur man ska splittra fienden. Fienden kommer att välja att  ställa barnens föräldrar mot varandra, noga anteckna allt de säger och vända det mot dem.

Det kan verka omöjligt att göra detta om mamman flyttat massor av gÃ¥nger pga faderns terror. Men vanligen sÃ¥ är inte terror  enbart orsakad av droger eller psykisk sjukdom. Kanske umgängesfrÃ¥gan eller nÃ¥got annat ?Mamman kanske vet en del knutar som hon skulle kunna lösa med pappan för att  snabbt fÃ¥ en allians med honom som kan garantera att barnens rättigheter försvaras mot den gemensamma fienden. Jag skriver detta, inte för att jag misstror mammans historia, utan därför att  endast bÃ¥da föräldrarnas medverkan kan rädda barnen.

Det är ju uppenbart att socialas argument för att omhänderta barnen bygger på att de inriktar sig på att påstå att föräldrarna inte gemensamt klarar av att försvara barnen. Mamman återstår sedan ensammen,sedan skjuter de lätt hennes argument i sank. Låt vara att det är första gången jag hört att sociala stulit barnen av någon på grund av ryggskott, men snart tar de dem i sandlådan och sätter en gul lapp på dörren, då barn och familjer ändå är rättslösa och endast kan försvaras av sina BÅDA föräldrar.

Tack Avos, men jag tror inte att pappan är kapabel, han kan inte ta hand om barn inte ens koka makaroner och han hatar mamman, man kan inte be honom göra nÃ¥gonting snällt.  :twisted: Han vill ha barnen själv isÃ¥ fall. Inte att de Ã¥ker tillbaka till mamma.
Nu fick vi veta att detta var en akut omhändertagande, alltså en tillfälligt LVU. om 3 veckor ska soc alltså göra utredning som ska till Länsrätten.
Kan man överklaga detta redan nu och göra klagomÃ¥l till Länstryrelsen samt JO? Hon har fÃ¥tt en advokat som sagt att i 99 procent sÃ¥ blir det LVU.  :twisted:

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #11 skrivet: 09 april 2009, 22:17:31 PM »
Tack Avos, men jag tror inte att pappan är kapabel, han kan inte ta hand om barn inte ens koka makaroner och han hatar mamman, man kan inte be honom göra nÃ¥gonting snällt.  :twisted: Han vill ha barnen själv isÃ¥ fall. Inte att de Ã¥ker tillbaka till mamma.
Nu fick vi veta att detta var en akut omhändertagande, alltså en tillfälligt LVU. om 3 veckor ska soc alltså göra utredning som ska till Länsrätten.
Kan man överklaga detta redan nu och göra klagomÃ¥l till Länstryrelsen samt JO? Hon har fÃ¥tt en advokat som sagt att i 99 procent sÃ¥ blir det LVU.  :twisted:

Jag vet att det jag påstått kan verka vansinnigt. Men jag sysslar nästan bara med att göra sådant som är omöjligt. Jag vet bara hur man seglar i motvind: hur man seglar i medvind vet jag inget om. Hade jag varit i ert ställe skulle jag tyckt att det skulle ha varit intressant att försöka lösa frågan. Dör man så dör man: - annar så dör man !

Jag vet inget om den aktuella situationen, och talar inte om den: Jag talar enbart utifrån det faktum att om barnet inte har två föräldrar som försvarar barnet när myndigheterna börjat begå brott mot barnet i länsrätten, så tar de barnet om bara den ENA föräldern felar !

Det vore alltså bra om de åtminstone utåt kunde inleda något som i rätten kunde se ut som en början på ett samarbete. Om det tvärt om blir så att sociala kan påvisa att han fortsätter att jaga henne även medans LVU pågår, så förstår ju alla vad som är viktigt för honom.

Mamman kan aldrig försvara barnen ensammen. De mÃ¥ste vara tvÃ¥. Hur mycket än mamman försöker motivera och förklara det rimliga i att hon ska vara ensam vÃ¥rdnadshavare/ att pappan ska ha inskränkt umgänge, sÃ¥ är det sÃ¥gningar av det  träd som barnen sitter i. Det utnyttjar sociala.

Ta  inte socialas roll pÃ¥ allvar: de är rena slavhandlare av stulna barn och inte utflippade eller okunniga socialarbetare.  De förtjänar dödstraff för brott mot mänskligheten: jag tror inte att ni anser att pappan är i den klassen, möjligen i en förhoppningsvis tillfällig livskris. Allt som föräldrarna säger vänds emot dem, men det finns ändÃ¥ inte en idiotförälder som kan  göra värre saker med barnen än vad barnens bästa fascisterna kan göra !

GÃ¥r det inte att bena uppdelar av detta ? Se detta som politik,snarare än en moralisk frÃ¥ga. Skaffa allierade, ordna  bevis, pÃ¥visa frammÃ¥tskridande. LÃ¥t sociala framförallt sköta bevisningen mot pappan: hjälp dem inte .

Det är ofta så att i en fastkörd konflikt kan pappans problem position framställas som omöjlig. Men själva konflikten ligger fastkörd på BÅDA sidor, inte bara på ena sidan. Om de bara når något framsteg där som kan visas upp i länsrätten så kan LVU:t skjutas framåt.

Exempelvis pappans umgänge med barnen: vad är bättre ? Att barnen Ã¥ker pÃ¥ fosterhem eller drabbas av tillfälligt umgänge med en dÃ¥lig far ?
Detta kan säkert uppfattas som ett försvar för en dÃ¥lig far, men det är inte dit jag syftar. Jag har själv gÃ¥tt igen det här och klarat mig med ett nödrop. Min fd fru vägrade skriva under alla papper ända  upp i länsrätten där hon skrev under i pausen, fast dÃ¥ bara pÃ¥ "varannan helg".Hon gav mig umgänge, men vägrade skriva pÃ¥ om rättigheter till umgänge.Det räckte.  Det blev dÃ¥ LVU men villkorligt fram till kammarrätten där vi friades.
 Som du ser sÃ¥ tänkte de alltsÃ¥ ta barnen frÃ¥n MIG för att min fd fru vägrade barnen normalt umgänge med mig.. Detta är bara en del av de hundratals brott och den ondska som vi utsattes för. Umgänge hade vi, men det handlade alltsÃ¥ om hennes vägran att skriva ned detta pÃ¥ papper. Av detta kan man lära att det är viktigt att visa nÃ¥got slags bevis pÃ¥ framsteg med sin motpart  i länsrätten när myndigheterna lagt barnen pÃ¥ tortyrbänken och är klara att sätta igÃ¥ng...

wolfiemother

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • http://www.rydbjer.se
Be mamman el gör det själv
« Svar #12 skrivet: 10 april 2009, 11:26:08 AM »
Gå in på www.socialombud.se och ställ frågor där
Det finns många där som kan ge tips och råd om överklaganden och allt annat som lär komma för denna mamman nu

Ett tips bara
4 döttar varav 2 tonåringar . Ett helvete med soc. nu i flera år som jag fått kämpa med men vad gör man inte som mamma /wolfmother

partybrud

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • http://www.domglomdabarnen.dinstudio.se
« Svar #13 skrivet: 10 april 2009, 12:44:48 PM »

Stockholm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 april 2009, 12:51:41 PM »
Överklaga inom 3 veckor från LVU-beslutets datum.

Varken socialtjänstlagen/SoL eller LVU innehåller några bestämmelser OM VEM som har rätt att överklaga beslut enligt dessa lagar utan frågan om vem som kan överklaga ett visst beslut får utläsas av rättspraxis.

Vårdnadshavaren för den unge har rätt att överklaga inte endast i kraft av sin ställning som ställföreträdare för den unge, utan även i sin egenskap av den som ansvarar för den unges person.

Det är de rättigheter och skyldigheter för vårdnadshavaren som följer av 6 kap. Föräldrabalken som innebär att vårdnadshavaren berörs av frågor rörande den unge på ett sådant sätt att rätt att klaga föreligger.
Det innebär att vårdnadshavaren har kvar sin talerätt även sedan den unge fyllt 15 år.

Huvudregeln enligt 41 § 3 i Rättshjälpslagen är att offentligt biträde (jurist/advokat) skall förordnas i mål eller ärenden:

angående beredande av vård enligt 2 eller 3 § LVU
angående omedelbart omhändertagande enligt 6 § LVU
angående upphörande av vård enligt 21 § LVU
angående flyttningsförbud enligt 24 § eller upphörande av flyttningsförbud enligt 26 § LVU

Vad vissa "lysmaskar" inom soc är kapabla till (inkl. de 98 % fritidspolitiker) är väl ingen förvånad över längre i Sverige (snart internationellt utskämda).
Vad värre är, tycker jag, när länsrätter inte fungerar.