Författare Ämne: socialtjänsten i ett nötskal  (läst 2975 gånger)

wolfiemother

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • http://www.rydbjer.se
socialtjänsten i ett nötskal
« skrivet: 19 mars 2009, 17:14:47 PM »
Om soc bestämmer sig för att göra en utredning på barnen i en familj pga va dom nu än tror så vill dom oftast då få chansen att kunna "förhöra" barnen om hur dom har det hemma osv men om jag anmäler att mina barn for illa när dom var placerade i ett jourhem under 6 dagar (dom rymde därifrån efter 6 dagar o dom var 11 och 8 år ) och grejen var att det var planerat att dom skulle vara där när jag var inlagd på sjukhus i 1 månad och därför skulle barnen då vara där

Nu rumde dom hem innan jag hann bli inlagd och i och med det när jag fick reda på vad familjen hade gjort så vägrade jag lämna dom igen och jag lämnade in ett skriftligt klagomål till den chef som hade hand om placeringen . Hennes utredning bestod utav att läsa mitt brev och sen enbart ta in vad familjen sa om mitt klagomål och sen får jag ett brev där det stod att hon ansåg inte att mitt klagomål va något som var anmärkningsvärt och att dom ansåg det var en bra familj . hm men ingen frågade mina barn om var som hände utan bara familjen fick komma till tals i detta och mitt brev som då handlade om vad barnen upplevt men gör dom utredning på barn i hemmet , då vill dom gärna prata med barnen men inte när det handlar om när dom el deras familjer gör fel
Så tröttsamt
Är det värt att klaga till Jo om att dom inte ens tar hänsyn till barnen hur dom upplevde det ?

Efter 4 dagar hos familjen så fick barnen bli uppfostrade med gap o skrik och att dom kom och slog bredvid dom och var bara cm från ansiktet på dom och det kallas "uppfostran" , men jag har inte behövt uppfostra dom med sådana metoder men det är ok att en familj som inte känner dom får göra det , hade jag gjort det hade jag säkert fått anmälan på mig el nåt
Tror nån att det är värt med Jo anmälan ?
4 döttar varav 2 tonåringar . Ett helvete med soc. nu i flera år som jag fått kämpa med men vad gör man inte som mamma /wolfmother

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Re: socialtjänsten i ett nötskal
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2009, 14:18:09 PM »
Citat från: "wolfiemother"
Om soc bestämmer sig för att göra en utredning på barnen i en familj pga va dom nu än tror så vill dom oftast då få chansen att kunna "förhöra" barnen om hur dom har det hemma osv men om jag anmäler att mina barn for illa när dom var placerade i ett jourhem under 6 dagar (dom rymde därifrån efter 6 dagar o dom var 11 och 8 år ) och grejen var att det var planerat att dom skulle vara där när jag var inlagd på sjukhus i 1 månad och därför skulle barnen då vara där

Nu rumde dom hem innan jag hann bli inlagd och i och med det när jag fick reda på vad familjen hade gjort så vägrade jag lämna dom igen och jag lämnade in ett skriftligt klagomål till den chef som hade hand om placeringen . Hennes utredning bestod utav att läsa mitt brev och sen enbart ta in vad familjen sa om mitt klagomål och sen får jag ett brev där det stod att hon ansåg inte att mitt klagomål va något som var anmärkningsvärt och att dom ansåg det var en bra familj . hm men ingen frågade mina barn om var som hände utan bara familjen fick komma till tals i detta och mitt brev som då handlade om vad barnen upplevt men gör dom utredning på barn i hemmet , då vill dom gärna prata med barnen men inte när det handlar om när dom el deras familjer gör fel
Så tröttsamt
Är det värt att klaga till Jo om att dom inte ens tar hänsyn till barnen hur dom upplevde det ?

Efter 4 dagar hos familjen så fick barnen bli uppfostrade med gap o skrik och att dom kom och slog bredvid dom och var bara cm från ansiktet på dom och det kallas "uppfostran" , men jag har inte behövt uppfostra dom med sådana metoder men det är ok att en familj som inte känner dom får göra det , hade jag gjort det hade jag säkert fått anmälan på mig el nåt

JO avslår 98% av alla anmälningar tror jag, men kan du överklaga till justitekanslern har du större chans. Du kan aldrig skriva direkt till justitekanslern ( tror jag)

Har inte tillsynsenheterna för social börjat ombildas förresten ? Kanske något du kan prova. Annars är det vanligen helt meningslöst att klaga på myndigheter som sitter i båda ändarna på besluten. Kämpa på: men tro bara inte på dem.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

wolfiemother

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • http://www.rydbjer.se
Re: socialtjänsten i ett nötskal
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2009, 11:49:10 AM »
Citat från: "Avos"
Citat från: "wolfiemother"

Så tröttsamt

JO avslår 98% av alla anmälningar tror jag, men kan du överklaga till justitekanslern har du större chans. Du kan aldrig skriva direkt till justitekanslern ( tror jag)

Har inte tillsynsenheterna för social börjat ombildas förresten ? Kanske något du kan prova. Annars är det vanligen helt meningslöst att klaga på myndigheter som sitter i båda ändarna på besluten. Kämpa på: men tro bara inte på dem.

Kan säga det att tro på dom gör jag absolut inte för jag har fått lära mig TYVÄRR hur dom arbetar i många fall då min 16åring har LVU pga vi hade konflikter , min 18åring tog dom LVUpå för 2½ år sedan för hon utsatte sig för fara men i Länsrätt så ansåg dom att jag hade bättre planering för henne än vad sociala hade så jag fick hem henne mot soc vilja
Jag har tidigare anmält dom på det kontoret då jag fick hemskickat en annan persons papper som var väldigt personliga och det fick dom kritik utav Jo - men det var inte så mycke mer

Just nu så ligger ärende om min 16åriga dotter som tillsynsärende hos Länsstyrelsen då dom skriver felaktiga saker i utredning, ger mig 2 timmar på att ta mig till LVU förhandling , placerar min dotter hoss sin farmor som jobbar inom samma stadsdelsnämnd trots att hon smutskastar övriga familjen (inkl barn) ger ut information hon fått till sig från utredningen som dom skulle ha inför LVU förhandlingen mm mm så nu hoppas jag på att Länstyrelsen granskar det men jag är osäker så klart på att dom verkligen gör det o inte bara låter det vara

Men kan nog säga det att jag lärt mig att inte lita på dom alls
4 döttar varav 2 tonåringar . Ett helvete med soc. nu i flera år som jag fått kämpa med men vad gör man inte som mamma /wolfmother

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
socialtjänsten i ett nötskal
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2009, 15:35:49 PM »
Socialstyrelsen ska ta över granskningsuppdraget från länsstyrelsen, men om det blir bättre återstår att se. Så länge de som ska granska hämtas från socialförvaltningen så.... Vem tror på att de sitter och dömer ut f.d kollegor?
JO och JK känns mest som pappersdrakar då de ytterst sällan ställer sig på den klagandes sida eller ens besvärar sig med att utreda. De ställer en fråga till soc och förlitar sig på att de talar sanning!