Författare Ämne: Omprövning av LVU  (läst 4536 gånger)

Lapsi96

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Omprövning av LVU
« skrivet: 10 mars 2009, 01:12:58 AM »
Vår12 åriga dotter blev LVU:ad på lösa grunder för snart 6 månader sedan. Vi föräldrar vann i Länsrätten men då det fanns en oskiljaktig mening  bland
de som hade hand om målet begärde de sociala myndigheterna en omprövning av ärendet i Kammarrätten. Tyvärr förlorade vi det målet. Nu
har hon som sagt varit placerad i fosterfamilj i drygt 5 månader. För någon vecka sedan sade en utav soc.sekreterarna att det snart är dags att ompröva ärendet. Vi har ej ännu hör något ifrån dem. Min fråga är nu om vi ska låtsas som " att det regnar",  som jag  föreslog min man här om dagen.
 Jag menar snart är det försent till omprövning. Nu läste jag emellertid på denna hemsida att man ska göra sin röst hörd, anlita advokat m m. Läste även att de kan förlänga placeringen i fosterhemmet utan föräldrarnas vetskap.. Får det verkligen gå till så?? Eller har jag fått allt om bakfoten, trött som jag är. Klockan är ju ändå 00:45. I samband att vår älskade dotter placerats läste jag en blogg ( ej denna hemsida) om att man

helst ska ha så litet som möjligt att göra med det sociala. Finns det någon som verkligen  har de rätta svaren på alla dessa frågor? Som ni säkert alla vet vill vi ha hem våran dotter till varje pris. Vi gör allt i vår makt! Snälla hjälp oss med svar om kanske leder till att hon kommer hem. Lika mycket som vi vill ha hem henne vill hon flytta hem igen.
PS vet ej vad som hände texten blev väldigt "hoppig" försökte klippa ut och klistra in osv. Problemet är att jag ej har Windows operativsystem utanLinux. DS

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
Omprövning av LVU
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2009, 12:02:51 PM »
Soc är skyldiga att övervägavården var sjätte månad. Så länge det handlar om övervägande så har de inga skyldigheter att ens informera er utan kan förlänga vården.
Det ni måste göra är att begära en omprövningför då har ni rätt till advokat och de måste presentera sin utredning för er. Beslutet de tar kan då också överklagas, så det är mycket viktigt att ni säger till om en omprövning. Det spelar ingen roll om de redan har gjort sitt övervägande utan de är skyldiga att göra omprövning om ni begär det.
Lycka till!

Stockholm

• Gäst
Omprövning av LVU
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2009, 12:28:36 PM »
Cicci har helt rätt  :!:

Se till att allt blir skriftligt, och att till alla beslut finns en paragraf till en lagtext.

http://www.sos.se/sosfs/1997_15/10sosf15.htm

partybrud

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • http://www.domglomdabarnen.dinstudio.se
Omprövning av LVU
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2009, 21:20:47 PM »
Uppväxtplaceringar omprövas inte var 6månad

Stockholm

• Gäst
Omprövning av LVU
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2009, 22:29:19 PM »
"Partybrud"

Det står i länken OM man klickar.

- " Socialnämnden har att noga följa vården för de barn och ungdomar som är placerade. I det ingår att bevaka att vården inte fortgår längre än nödvändigt. För att nämnden skall hålla sig informerad om hur vården fortlöper och kunna avsluta vården när den inte längre behövs finns i 13 § LVU bestämmelser om att nämnden skall följa och minst var sjätte månad överväga vården (miljöfallen) respektive ompröva vården (beteendefallen). " -

Vårdnadsöverflyttningar

Den 1 juli 2003 infördes en bestämmelse i SoL och i LVU  att socialnämnden, när ett barn varit placerat tre år i samma familjehem, särskilt ska överväga om det finns skäl att ansöka om överflyttning av vårdnaden enligt 6 kap. 8 § FB (föräldrabalken).

Syftet med bestämmelsen är att genom en överflyttning av vårdnaden till familjehemsföräldrarna skapa bättre möjligheter för kontinuitet och trygghet i vården.

Möjligheten för familjehemsföräldrarna att överta vårdnaden har funnits sedan 1983 då ändringar i föräldrabalken gjorde det möjligt att i vissa fall kunna flytta över vårdnaden om det var uppenbart bäst för barnet.

Undersökningar har visat att möjligheten till vårdnadsöverflyttning används i få fall.

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
Omprövning av LVU
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2009, 10:40:53 AM »
Citat från: "partybrud"
Uppväxtplaceringar omprövas inte var 6månad

De gör säkert sina överväganden var sjätte månad, något de alltså inte behöver informera föräldrarna om! Personligen skulle jag vilja skriva om lagen på den här punkten, men......

Stockholm

• Gäst
Omprövning av LVU
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2009, 10:42:16 AM »
Så vitt jag har förstått det så är uppväxtplaceringar en vårdnadsöverflyttning, d.v.s näst intill adoption på en 4-gradig skala.
Sådan mål sker i Tingsrätten, även tvister om umgänge och återflytt till bioföräldrar.
Det är ovanliga ärenden, förmodlingen därför att soc sekr har större respekt för Tingsrätter än för Länsrätter.

Något som verkar ska bort definitivt från lagstiftningen är den frivilliga placeringen enl. SoL. Eftersom den alltid verkar åtföljas av ett hot om tvång enl. LVU.
SoL-placeringar är ju den mildaste graden, och i sådan fall torde stöd och support vara lämpligare. Då åker hot-möjligheten om LVU bort på en gång med automatik.
Verksamheten styrs med hot av olika slag, även i SoL 4 kap., och dessa möjligheter ska bort för alltid.
I annat fall bojkottar vi kommunalvalen.

Misstrodd Förälder

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Omprövning av LVU
« Svar #7 skrivet: 29 juli 2009, 19:44:27 PM »
Man kan begära att vården upphör vid varje möte i socialnämnden. Deras beslut kan överklagas till länsrätten, upprepa detta gång på gång.

Misstrodd Föräldrar