Författare Ämne: Att lämna muntliga uppgifter till en politisk nämnd.  (läst 5774 gånger)

Stockholm

• Gäst
Att lämna muntliga uppgifter till en politisk nämnd.
« skrivet: 06 december 2008, 15:56:26 PM »

Stockholm

• Gäst
« Svar #1 skrivet: 06 december 2008, 17:57:00 PM »
KL 6 kap 34 §

34 §  I följande slag av ärenden fÃ¥r beslutanderätten inte delegeras:

Punkt 3. ärenden som rör myndighetsutövning mot enskilda, om de är av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt.  

SoL 11: 8

8 § I ärenden hos socialnämnden som avser myndighetsutövning mot någon enskild skall nämnden tillämpa följande bestämmelser i förvaltningslagen (1986:223):

- om en parts rätt att meddela sig muntligen,

Vad som sägs i första stycket gäller också när det är fråga om en ansökan eller ett yttrande till en annan myndighet i ett mål eller ärende som rör myndighetsutövning mot enskild hos denna.

SoL 11:9

9 §  Den som enligt vad som sägs i 8 § skall ges tillfälle att yttra sig enligt 17 § förvaltningslagen (1986:223) har rätt att fÃ¥ företräde inför nämnden.

FvL § 17

17 § Ett ärende får inte avgöras utan att den som är sökande, klagande eller annan part har underrättats om en uppgift som har tillförts ärendet genom någon annan än honom själv och han har fått tillfälle att yttra sig över den, om ärendet avser myndighetsutövning mot någon enskild.

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 08 december 2008, 20:11:45 PM »
Visst säger lagen detta....men det följs inte.

Stockholm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 december 2008, 20:57:06 PM »
Man hoppas ju alltid att åtminstone Länsrätt och Kammarrätt ska följa lagar och bygga beslut på en redovisad grund, men så är inte fallet.

Man undrar starkt vad som eg. händer i Sverige.
Har folk med jobb och titlar fått storhetsvansinne ?

Stockholm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 december 2008, 21:03:28 PM »
6 av 10 har förtroende, låter mycket i mina öron . . .

http://www.regeringen.se/sb/d/11216/a/116739

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 09 december 2008, 10:09:31 AM »
Förtroende för domstolarna.... det kan jag väl inte säga att jag har, men jag har trots allt större förtroende för Tingsrätt/Hovrätt än för Länsrätt/Kammarrätt. I brottsmål är det i alla fall fortfarande åklagaren som ska bevisa att den åtalade är skyldig, i socialrätten är det den omvända bevisbördan som gäller och det har aldrig varit acceptabelt i en rättsstat. Eftersom det inte finns någon som helst rättssäkerhet i dessa mål kan man också konstatera att Sverige inte är en rättsstat. Det är ju helt vansinnigt hur Länsrätt/Kammarrätt kan fatta beslut om t.ex Lvu på utredningar som de själva kallar undermåliga!

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #6 skrivet: 09 december 2008, 14:00:59 PM »
Citat från: "cicci"
Förtroende för domstolarna.... det kan jag väl inte säga att jag har, men jag har trots allt större förtroende för Tingsrätt/Hovrätt än för Länsrätt/Kammarrätt. I brottsmål är det i alla fall fortfarande åklagaren som ska bevisa att den åtalade är skyldig, i socialrätten är det den omvända bevisbördan som gäller och det har aldrig varit acceptabelt i en rättsstat. Eftersom det inte finns någon som helst rättssäkerhet i dessa mål kan man också konstatera att Sverige inte är en rättsstat. Det är ju helt vansinnigt hur Länsrätt/Kammarrätt kan fatta beslut om t.ex Lvu på utredningar som de själva kallar undermåliga!

Här var ju nyligen en länk där jurister "kritiserade" deras utredare på soc, att deras utredningar liknade dagboksanteckningar och inte utredningar etc. Sedan förklarade de sig ha fullt förtroende för dem, -med utredningar, - eller utan.

Men det ordnar sig. De säger bara "Vi oroar oss väldigt mycket för dina barn" och andra infama påståenden som kännetecknar satkärringförvaltningens utredare och andra myndighetsbrottslingar.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Stockholm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 december 2008, 17:32:59 PM »
Att inte få en muntlig förhandling i en förvaltningsdomstol (Länsrätt, Kammarrätt, Regeringsrätt) är ett konventionsbrott enligt artikel 6.

Källa: Europadomstolen

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 13 december 2008, 01:06:04 AM »
Citat från: "Avos"
Citat från: "cicci"

Här var ju nyligen en länk där jurister "kritiserade" deras utredare på soc, att deras utredningar liknade dagboksanteckningar och inte utredningar etc. Sedan förklarade de sig ha fullt förtroende för dem, -med utredningar, - eller utan.

Det är just det jag reagerar så kraftigt emot. domstolen konstaterar att det handlar om undermåliga utredningar och ändå dömer de till socialtjänstens förmån!!! Vilken åklagare skulle väcka åtal med en undermålig polisutredning????

Men det ordnar sig. De säger bara "Vi oroar oss väldigt mycket för dina barn" och andra infama påståenden som kännetecknar satkärringförvaltningens utredare och andra myndighetsbrottslingar.

Stockholm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 december 2008, 10:23:22 AM »
"Cicci"

Personligen så tror jag att en hel del tjänstemän är lata helt enkelt.
De orkar inte ta del av invånarnas / medborgarnas argument eller skrivelser.

De gör det enkelt och snabbt för sig, scannar av soc.tjänstemännens dokument, undertecknade med en "expert-titel"  :lol: , och sedan är saken biff.  Och de formulerar ihop en lämplig soppa.

Stockholm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 december 2008, 10:57:39 AM »
Tillägg "Cicci"

Samma grupp  :?:

Enligt SKTF vill 6 av 10 ge mer pengar till kommunerna.