Författare Ämne: Rättshaverister – problem eller utmaning?  (läst 13181 gånger)

Stockholm

• Gäst
Rättshaverister – problem eller utmaning?
« Svar #15 skrivet: 10 november 2008, 22:23:00 PM »
En fråga till Natatlia

Är du nyligen drabbad av detta? Berätta gärna då för oss andra.
Jag frågar, för att det är snart 2 år sedan du skrev här i forumet.

Jan-Olof Larson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
re
« Svar #16 skrivet: 11 november 2008, 07:10:24 AM »
Citera
Rättshaverister är vi alla som motsäger oss maktstrukturerna.

Man kan säkert se själva JK som en rättshaverist om man analyserar detta tillräckligt. Orsaken är då att även han har gått emot dommare-Poliser och andra inom orättvis-systemet vilket han fått utstå kritik för. JK genom sin uppsats och sina teser visar på ett missnöje med rättsapparaten, och visst råder det ett stort missnöje inom stora folkgrupper som tappat förtroendet. Farlig utveckling som har sin förankring också genom förfärligt felaktiga politiska beslut och lagstiftning.  

Det är väl utom all tvivel att när man som drabbad som du och jag och alla andra läser vissa stycken av uppsattsen så reser sig nackhåret eftersom man säkert har en sensitiv beredskap och ser det som en personlig attack. Det är trauman och flashbacks som gör att vi går in i försvarställning.

I samhället råder idag viss flockbeteende där minsta avvikande beteende bestraffas på olika vis. Rädslan styr och om vi går ut var och en av oss berättande för några flockar i byarna hur det faktiskt är med ”rättsrötan” , så slår man bakut och hänvisar till rättshaverister.....
Media då ? Javisst, Janne Josefsson, Kalla Fakta, Uppdrag Granskning and you name it... som håller publiken sittande i TV-sofforna i krampaktiga ångestattacker skrikande %¤(”!?)& hur ¤%& kan det gå till så här FN vilka politiker mm...
Som det japanska ordspråket säger ”Imorgon skall vi förändra samhället, men när morgondagen kommer gör vi ändå som igår”

Vad skapar uppgivenheten ? Egoism-Rädsla-grupptryck eller interaktivt genom medias avledande demoraliserande effekter bla. bla. Bla, politisk styrning....

Hur som helst, nu skall vi se sa den blinde till den döve om den lame kan dansa.. Skall vi sitta här förstummade och acceptera tjänste männens vidriga metoder till söndring efter att de har begått helt barbariska brott mot mäskligheten ! Nä det tycker inte jag ! Det är hög tid att agera nu om vi inte skall malas sönder. Det är mer än brottom.

Hur skapar vi en lista som visar på brott mot mänskligheten ?

Jag har lagt ut namnen på några som ni finner här i texten på denna sida :

http://forum.nkmr.org/viewtopic.php?t=66&start=0&sid=8354faf3fb879e0efb53f8c90d9db91e

Finns det något mer vi kan förlora när dom förstört och taget allt ?

Stockholm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 11 november 2008, 11:15:39 AM »
JO är ingen domstol. JK kan fungera som "domstol" när det gäller skadeståndskrav mot staten.
Båda kan iofs väcka åtal hos allmän åklagare.
Skillnaden i uppgifter och åtaganden mellan dessa myndigheter (JO och JK) är oklar för allmänheten.

Vad gäller t ex kommuners olika rutiner (JO) som fungerar dåligt eller inte fungerar alls, kan allmänheten lika gärna vända sig till sin kommuns revisorer (och samtidigt till kommunens jurister och särskilt oppositionspolitikerna).

Natalia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 12 november 2008, 02:53:15 AM »
Jan-Olof

Det jag saknar i Lambertz`s artikel/uppsats är en vanligt konstaterande att de som etablissemanget kallar för rättshaverister, har ofta rätt i sak eller åtminstone kan ha de. Istället försöker han urskulda rättsapparaten.  
Citera
Citat:
Rättshaverister är vi alla som motsäger oss maktstrukturerna.

Man kan säkert se själva JK som en rättshaverist om man analyserar detta tillräckligt. Orsaken är då att även han har gått emot dommare-Poliser och andra inom orättvis-systemet vilket han fått utstå kritik för.

Dessvärre blev han inte märkt med den pejorativa termen RÄTTSHAVERIST!
Kritiken tar man gärna eftersom det ger en chansen till att argumentera. Blir man kallat för rättshaverist kommer man aldrig att tas på allvar.
Citera
JK genom sin uppsats och sina teser visar på ett missnöje med rättsapparaten, och visst råder det ett stort missnöje inom stora folkgrupper som tappat förtroendet. Farlig utveckling som har sin förankring också genom förfärligt felaktiga politiska beslut och lagstiftning.

Jag instämmer. Men artikel handlade om fenomenet ”rättshaverister” och det är inställningen till det som jag kritiskt mot. Även jag ser vissa förtjänster i hans framträdanden. Men det ger inte honom rätt per automatik i allt annat.
Citera
Det är väl utom all tvivel att när man som drabbad som du och jag och alla andra läser vissa stycken av uppsattsen så reser sig nackhåret eftersom man säkert har en sensitiv beredskap och ser det som en personlig attack. Det är trauman och flashbacks som gör att vi går in i försvarställning.

Inte nödvändigt. När jag kom till Sverige och lärde mig svenska, ordet rättshaverist var ett av de som jag hade mycket svårt att förstå. Inte ”lexikonmässigt” utan innebörden verkade så kolossalt ologiskt att det var svårt att ta in. I mitt hemspråk finns inte ens motsvarighet. Man översätter det genom omskrivning: en person som sjukligt påstår sig ha rätt fast i verkligheten har det inte. Om vi accepterar teser i nämnda artikel, accepterar vi samtidigt att inga brott mot oss har begåtts. Du ser det också.
Jag förnekar inte att våra upplevelser gör oss extra känsliga mot vissa företeelser men det behöver inte alls vara av ondo. Det kan faktiskt hjälpa oss att fånga detaljer som många andra missar.
Citera
I samhället råder idag viss flockbeteende där minsta avvikande beteende bestraffas på olika vis. Rädslan styr och om vi går ut var och en av oss berättande för några flockar i byarna hur det faktiskt är med ”rättsrötan” , så slår man bakut och hänvisar till rättshaverister.....

Självklart är det så. Därför borde det vara är av största betydelse att reagera alltid när myndighetspersoner beter sig på samma sätt som flocken!  Man kan undra förstås om flockbeteende uppstår pga maktens styrning eller om makten är sådan eftersom den kommer från flocken.

Natalia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 12 november 2008, 02:54:23 AM »
Stockholm
Min historia är inte alls unik. Med vissa små avvikelser, liknar den många andra som berättats här. Jag tror inte att den skulle tillföra något nytt, som finns inte redan i andras beskrivningar. Jag använder mig av vissa detaljer av den bara för illustrera eller ge exempel på något.

Stockholm

• Gäst
« Svar #20 skrivet: 12 november 2008, 08:09:02 AM »
Litet störande med alla citat, orkar inte läsa allt detta så här i morgonstund.

Den dag du får rätt Natalia, då är du ingen rättshaverist längre, och tänk då på vad många andra du har hjälpt samtidigt.

Socialtjänsten skulle och borde också införa whistleblower-system: http://www.attofflaw.se/nyhetsbrev/080603-4.htm

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #21 skrivet: 12 november 2008, 08:29:25 AM »
Citat från: "Stockholm"
Litet störande med alla citat, orkar inte läsa allt detta så här i morgonstund.

Den dag du får rätt Natalia, då är du ingen rättshaverist längre, och tänk då på vad många andra du har hjälpt samtidigt.

Ett citat av dig som verkligen var minnesvärt.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 12 november 2008, 12:43:43 PM »
Många som är så kallade rättshaverister är personer som har rätt men inte får rätt. Ex när det gäller tvister om barn en person som förlorat vårdnaden pga en felaktig utredning, men att det tar lång tid att bevisa denna felaktighet. Under den tiden har relationen med barnen förstörts och ett återförenade med föräldern skulle kräva ett övergrepp mot barnets egen vilja. Hur en myndigheterna försöker att lösa detta problem kommer nån att känna sig felaktigt behandlad.
Det är därför det är nödvändigt att de myndigheter vi har har personer med en gedigen utbildnig i utredningsmetodik anställda så att det blr en objektiv och opartisk utredning redan från början.

Stockholm

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 12 november 2008, 15:11:47 PM »
Helt rätt Susanna

Fick just ett mail från en lokal (s)-politiker . . . vilken befriar sig själv helt från ansvar . . .

- " När det gäller tjänstemännen i stadsdelen så är dom utbildade för att ta hand om sådana här ärenden. " -

Det är alltså tjänstemännen vi ska rösta på i kommunalvalen.

GOOD LUCK år 2010  :!:

Det är EXAKT så även Länsrättens jurister tänker, vi är inte utbildade inom området, politikerna är också outbildade inom området, och en majoritet av klienterna är outbildade.

Vad som finns kvar då för dessa att gå på är "sickornas" ofta sjukt förvridna anteckningar med stora luckor i.

Denna fula metodik "för att de (sickorna) ska få rätt" gäller alla typer av ärenden inom soc., från LVU till ek bistånd.

Det är därför en annan domstol behövs med reellt faktaunderlag, bevis, vittnen, och förhör.

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 13 november 2008, 08:02:39 AM »
Och var och en bör söka saklig information själv. Annars är man helt rättslös.

Stockholm

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 14 november 2008, 15:03:52 PM »
Politiker kontra tjänstemän

Det grundläggande problemet är att inom en kommunal soc.-förvaltning så jobbar en tjänsteman (eller flera i grupp) med ett ärende mot en ENSKILD invånare eller en enskild familj, och denne handläggare samtidigt framstår som en "expert" inför lokalpolitikerna (inkl fritidspolitikerna), och även inför Länsrätt, JO, och JK.

När det gäller statsförvaltningen inkl. departementen är det också tjänstemän som handlägger uppgifter när rikspolitikerna är ute på sina turnéer, MEN sådana ärenden avser inte en enda enskild person eller en familj, utan avser STORA grupper av invånare.

Det är därför som soc.ärenden kan få så stora och så katastrofala konsekvenser, när enskilda invånare som drabbas också saknar möjligheter till motmedel, jämfört med när stora grupper drabbas av riksdagsbeslut som också i grunden är tjänstemannabeslut.

Så här kan en kommunal delegation (besluten delegeras till tjänstemän) se ut inom t ex en stasdelsförvaltning:

1. Stadsdelsnämnden uppdrar till stadsdelsdirektören enligt 6 kap 33 § kommunallagen, med de begränsningar som anges i 6 kap 34 § samma lag, att på stadsdelsnämndens vägnar besluta i följande ärendegrupper inom stadsdelsnämndens verksamhetsområde:

- Ärenden av ekonomisk och administrativ art, enligt kapitel 3.

- Personalärenden, enligt kapitel 4.

- Försörjningsstöd/ekonomiskt bistånd till livsföring i övrigt enligt SoL, enligt kapitel 5.

- Försörjningsstöd enligt 4 kap 1 och 2 §§ SoL: enligt riksnorm och stadens riktlinjer. Bilaga till kap 5.

- Barn och unga enligt SOL, LVU, LUL, FB, m.fl., enligt kapitel 6.

- Vuxen - missbruk och socialpsykiatri enligt SOL, LVM, LSS, enligt kapitel 7.

- Funktionshinder, SoL, LSS, enligt kapitel 8.

- Äldreomsorg enligt SoL, enligt kapitel 9.

- Ärenden inom förskola enligt kapitel 10.

- Tillsyn enl. alkohollagen och tobakslagen m.fl., enligt kapitel 11.

- Ärenden gällande flyktingmottagande, enligt kapitel 12.

2. Stadsdelsnämnden överlåter enligt 6 kap 37 § kommunallagen åt stadsdelsdirektören att i sin tur uppdra åt en annan anställd inom kommunen att besluta i stället.

3. Stadsdelsnämnden förordnar enligt 10 kap 4 § socialtjänstlagen sociala delegationen att besluta på nämndens vägnar i ärenden enligt kapitel 13A.

4. Stadsdelsnämnden förordnar enligt 6 kap 36 § kommunallagen ordföranden att fatta beslut i ärenden som är så brådskande att nämndens beslut inte kan avvaktas.

5. Anmälan av beslut tagna i delegation skall ske i enlighet med detta tjänsteutlåtande.

Stockholm

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 14 november 2008, 18:55:56 PM »
Summan av ovan kardemumma blir:

Att anställda privata styr andra privata invånares liv.

MEN detta gäller också:

Enligt 6 kap 34 § råder delegeringsförbud för tjänstemän i följande slag av ärenden:

- Ärenden som rör myndighetsutövning mot enskilda, om de är av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt.

T ex mitt ärende, med nödmedel under 20 månader, och inga medel till hyra och el under de sista 6 månaderna, för en invånare som inte ens tillhör den kommunala målgruppen arbetslösa efter a-kassan's 300 dagar.

Vilken majoritespolitiker önskar ta på sig det ansvaret, vare sig de är kunniga eller okunniga  :?:

Unions Medborgare

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
Re Rättshaverist
« Svar #27 skrivet: 21 november 2008, 16:42:45 PM »
Svensk lagstiftare, domstol och exekutivt organ STYR sina resurser med hjälp av "Den svenska kollektiva modellen" och inte minst med hjälp av Jante, Luther och Ågren.

Den svenska kollektiva modellen SKYDDAR inte EN drabbad enskild svensk medborgare som i tid och rum vill, kan och vågar värdera, värdesäkra och välja EG-rättens företräde och EG-domstolens praxis, framför svensk CULPA kostnadsfritt klaga till EU-kommissionen, på svensk tillsynsmyndighet som i handläggning eller beslut, producerat resultat med säkerhetsbrist, som är  fördragsbrott lokalt på den inre gemensamma marknaden sedan 1995.
MARKNADEN värderar, värdesäkrar och väljer producerat RESULTAT från RESURSER, som inte kan avtala bort, NYTTA med retroaktivt STRIKT produktansvar för säkerhetsbrist mot enskild fysisk person, lokalt någonstans i EØS eller EU.

Morgan Ohlson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
Läsa eller inte läsa är frågan?
« Svar #28 skrivet: 18 december 2008, 13:35:38 PM »
.

Läsa eller inte läsa är frågan?

:idea:

Vore intressant att höra vad ni säger om ni läser "en gång till"  :wink: och då läser slutet av Lambertz artikel.

.
.
Morgan Ohlson, terroriserats systematiskt i över 20 år.

__ Länkstation Fakta, vittnesmål:   http://www.debatthuset.com/forums/showthread.php?t=11929

.

Stockholm

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 18 december 2008, 19:27:58 PM »
"Rättshaverister" ökar på BNP (summan av varor och tjänster i samhället)  :lol:

Alla har rätt att först prova på "gratis-maten", även om den ibland är skämd, innan man slår till riktigt ordentlig och på allvar.