Författare Ämne: Tekniska problem  (läst 4265 gånger)

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Tekniska problem
« skrivet: 11 oktober 2008, 15:43:15 PM »
NKMR:s hemsida har haft tekniska problem sedan slutet av september pga att servern har kraschat. Hemsidan försvann åter igen från Internet den 9 oktober och reparationerna är i full gång.

Uppdateringar som har gjorts på hemsidan har därför inte kunnat publiceras.

Flera personer har ringt till mig och skickat e-mails till NKMR pga det långa avbrottet. Jag vill därför upplysa er om att NKMR:s hemsida har inte blivit hackad och att den kommer att finnas tillgänglig så fort reparationerna är gjorda.

Med vänlig hälsning

Ruby H-C

AS76

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
Tekniska problem
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2008, 18:39:37 PM »
Om någon behöver någon sida under tiden så kan ni använda Googles cache, sök efter detta på Google:

site:nkmr.org

så kommer alla sidor där fram, tryck då på "cachad" vid sidan om för att se sidan.

Gudrun Larsson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
Re: Tekniska problem
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2008, 07:44:07 AM »
Citat från: "Ruby Harrold-Claesson"
NKMR:s hemsida har haft tekniska problem sedan slutet av september pga att servern har kraschat. Hemsidan försvann åter igen från Internet den 9 oktober och reparationerna är i full gång.

Uppdateringar som har gjorts på hemsidan har därför inte kunnat publiceras.

Flera personer har ringt till mig och skickat e-mails till NKMR pga det långa avbrottet. Jag vill därför upplysa er om att NKMR:s hemsida har inte blivit hackad och att den kommer att finnas tillgänglig så fort reparationerna är gjorda.

Med vänlig hälsning

Ruby H-C

Inga nya aktiveringsmail  kommer efter att ny- registrering har skett. Jag har själv testat vid två tillfällen samt Avos har också prövat utan något som helst resultat.

Sidan har ju ändå varit uppe till och från men har haft ett större avbrott  sedan slutet av september pga att servern har kraschat.

Servern är ju uppe nu eftersom sidan kan visas men inga som helst nyreggade kan aktivera sina konton måste ju vara en fråga för Administratören och ansvarig för sidan. Jag kan inte tolka det på annat sätt och finner det märkligt.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
    • Visa profil
NKMR:s hemsida är tillbaka
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2008, 10:14:53 AM »
NKMR:s hemsida är tillbaka. Äntligen! Det verkar som om servern är lagad och nu fungerar allt som det har gjort tidigare.

Välkomna att diskutera!

Vänliga hälsningar

Ruby H-C

valens

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 249
    • Visa profil
    • http://visa.respeqt.nu
Re: NKMR:s hemsida är tillbaka
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2008, 20:14:59 PM »
NKMR:s hemsida är tillbaka. Äntligen! Det verkar som om servern är lagad och nu fungerar allt som det har gjort tidigare.

Välkomna att diskutera!

Vänliga hälsningar

Ruby H-C

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Re: NKMR:s hemsida är tillbaka
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2008, 15:36:42 PM »

Välkomna att diskutera!

Vänliga hälsningar

Ruby H-C

Man måste nog vara väldigt snabb för att hinna skriva medan sidan är uppe..
Kommer det att bli en permanent lösning på problemet ?
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
    • Visa profil
De tekniska problem är lösta
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2008, 19:47:03 PM »
De tekniska problem är lösta. Servern är återställd och allt fungerar utan anmärkning, så jag förväntar mig att det inte blir några störningar framöver.

Men t o m Telias server kraschar ibland.

Ruby H-C

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Re: De tekniska problem är lösta
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2008, 10:32:57 AM »
De tekniska problem är lösta. Servern är återställd och allt fungerar utan anmärkning, så jag förväntar mig att det inte blir några störningar framöver.

Men t o m Telias server kraschar ibland.

Ruby H-C

Så servern står hos telia ? Detta gör mig fundersam. Hur kan en server krascha så ofta ? De har obegränsade resurser och obegränsad tillgång till kunnig personal. De kan växla servar till reservservrar etc. Sidan har varit nere mer än den har varit upp i i höst.Vad menar Telia att det varit för fel som orsakat en sådan situation ?
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2008, 10:51:57 AM »
Nej, NKMR:s hemsida ligger inte - och har aldrig legat - på Telias server.

Jag nämnde Telia bara som jämförelse för att visa att små servrar kan krascha och inte ens de stora servrarna är undantagna från tekniska problem.

Ruby H-C

valens

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 249
    • Visa profil
    • http://visa.respeqt.nu
« Svar #9 skrivet: 25 oktober 2008, 14:05:02 PM »
Nej, NKMR:s hemsida ligger inte - och har aldrig legat - på Telias server.

Jag nämnde Telia bara som jämförelse för att visa att små servrar kan krascha och inte ens de stora servrarna är undantagna från tekniska problem.

Ruby H-C

Jämförelsen med telia håller inte.
Ju mindre organisation, desto större möjlighet till kontroll och system övervakning...

I frågan om säkerhet:
Jag skulle föreslå att nkmr.org ansvarige antingen förnyar den gamla säkerhetscertifikatet eller tar bort det, helt och hållet.

För det första är certifikatet inte betrott eftersom det är självsignerat.
För det andra är certifikatet endast giltigt för smtp.aisab.se.
Inte för den sista: certifikatet förföll 2008-05-08 01:51.

Jan-Olof Larson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Tekniska problem
« Svar #10 skrivet: 25 oktober 2008, 23:19:45 PM »
Tja, mer förvånad kan man knappast bli. Har nu reggat mig på nytt men det tycks vara en omöjlighet att få tillbaka det gamla
användar-namnet "Jan-Olof Larsson" ( två S i efternamnet ) Efter att jag ändrat E-postadress under min profil så försvann jag helt, och när jag då försöker logga in svarar servern med att " ditt användarkonto inte är aktiverat"

Hur skall man aktivera ett användarkonto som inte verkar synas eller finns med. ?!

Min frågeställning blir därför om det råder politiska eller andra skäl av påtryckningar till att servern till och från ligger nere ?

Ny användare Jan-Olof Larson