Författare Ämne: JK och den gode mannens fråga  (läst 3257 gånger)

Aragorn

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
JK och den gode mannens fråga
« skrivet: 02 september 2008, 13:04:30 PM »
Jag behövde inte vänta så länge till.

Igår fick jag ett "svar" från JK på mina frågor som jag redovisade i tråden
Beslutet - Inget offentligt biträde till en god man
https://forum.nkmr.org/viewtopic.php?t=1232

Sist gång jag kollade så hette jag inte yxskaft men det är nog dags för mig att kolla upp det igen.

JKs svar lyder så här -

Du har i e-postmeddelanden till Justitiekanslern ställt frågan om en god man till ett ensamkommande barn är berättigad till ett offentligt biträde/juridiskt ombud i ett mål enligt lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Du har vidare i korthet uppgett följande. En flicka som Du var förordnad som god man för omhändertogs enligt LVU och Du begärde utifrån uppdraget som god man att ett offentligt biträde skulle förordnas. Länsrätten liksom kammarrätten avslog Din begäran och Regeringsrätten meddelade inte prövningstillstånd. Du har också tagit upp vissa andra frågor.

Det är inte en uppgift för JK att besvara rättsliga frågor som inte har anknytning till något ärende här. Din fråga tycks också ha fått ett skriftligt svar genom domstolarnas besked.

Vad Du har anfört ger alltså inte anledning till någon åtgärd här.

Med vänlig hälsning

Bilaga

Information om Justitiekanslerns tillsynsverksamhet

Vad gör man nu liksom?

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Re: JK och den gode mannens fråga
« Svar #1 skrivet: 02 september 2008, 15:23:03 PM »
Citat från: "Aragorn"
Vad gör man nu liksom?

Blir din egen advokat som många andra i Kafka-Sverige ?
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Stockholm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 september 2008, 16:43:00 PM »
"Aragorn"

Flickan har väl rätt till ett offentligt biträde, men om du inte haft den praktiska vårdnaden av henne, gäller väl inte LVU-målet dig och din familj.

Jag kan inte tolka det på annat sätt.

Däremot kan du ju kanske bli ett ytterligare ombud för flickan, utöver det offentliga biträdet.

Ombud behöver inte vara jurister utan kan även vara en "kompis".

Aragorn

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 02 september 2008, 17:40:37 PM »
Stockholm - flickan hade ett offentligt biträde, flickan ville tillbaka till familjehemmet, hennes offentliga biträde förespråkade istället vård enligt LVU som innebar att hon fick vara kvar på barnhemmet.

Om en godman till ett ensamkommande barn har enligt lagen trätt in i vårdnadhavarens ställe varför skall inte han ha samma rättigheter som vilken annan förälder som fick sitt barn omhändertagen med hjälp av LVU?

Stockholm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 september 2008, 18:55:29 PM »
"Aragorn"

Bra fråga  :!:

Förmodligen en lucka i lagen  :!:

Skriv till justitieministern och påpeka detta  :!:

Aragorn

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 14 september 2008, 21:25:56 PM »
Klart att jag flaggade uppåt inom mitt parti samtidigt som jag skrev till JK.
Klart att jag har vidarebefodrat svaret som jag fick.
Klart att partiet agerar på Riksdags nivå utifrån vad jag och flickan har varit med om.
Det rullar på.

Stockholm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 september 2008, 23:45:29 PM »
Schysst taktik  :!:

Det är alltid bättre att vända sig till oppositionen när problem uppstår för medborgare, oavsett vilken partifärg man själv har.

Jag vänder mig oxå till olika partirepresentanter, men "sickorna's" budskap om att jag är typ "en störd rättshaverist" har gått före, så de svarar inte, eller har inte tid, eller bryr sig inte.

"Sickorna" hoppas väl förmodligen på att deras t. o m. dokumenterade budskap ska bli självuppfyllande, via vräkning och svält (eller i varje fall dålig billig kost).