Författare Ämne: HD och ansökan om återställande av försutten tid  (läst 2124 gånger)

Aragorn

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
HD och ansökan om återställande av försutten tid
« skrivet: 31 augusti 2008, 22:40:12 PM »
Jag fick ett brev från HD i torsdags som meddelade att det inte blev prövningstillstånd för min och flickans ansökan om återställande av försutten tid.
Kontentan av detta blir att det blundas för att flickan aldrig blev hörd i tingsrättens vårdnadshavare process samt att det blundas för att Tingsrätten lyckades "tappa bort" ett överklagande av processen. Min polisanmälan av att ett överklagande kom bort hamnade iaf inte direkt i åklagaren papperskorg. Tingsrätten fick först besvära sig med att svara på åklagarens frågor och sedan lades utredningen ned. För mig känns det som att markeringen med polisanmälan nådde därför sitt syfte.

Jag lämnade i fredags in en kopia på HDs brev till överförmyndaren och räknar med att bli entledigad i de närmaste dagarna.

Jag begärde i torsdags ut de senaste journalanteckningar som jag fick då jag än så länge har en godmans rättigheter till insyn även om vårdnadshavaren ha bestämt i vårdfrågor sedan vårdnadshavare domen vann laga kraft i början av juli och vårdformen övergick från LVU till SoL i mitten av juli.

Flickan vårdas fortfarande på barnhemmet som har nu skapat ett eget  boendet för henne lite vid sidan om av huvudenheten. Dygnskostnaden för flickans vård ligger på 9600kr. Barnhemmet målar upp en bild av en mycket problematisk tjej som är mycket resurskrävande medan jag, hennes fd familjehem, hennes fd BUP läkare och hennes fd skola vet att hon fungerade hyfsat bra i familjehemmet och det hade säkert gått att lösa familjehemmets behov av mera stöd inom en ram av 9600 kr per dygn. Kommunen kommer förstås aldrig att erkänna detta och sina övriga brister.

Jag kan iaf titta mig själv i spegeln och jag ser en ärlig människa som har hela tiden försökt göra rätt för flickan samtidigt som jag har påvisat hur systemet har havererat kring ett ensamkommande barn.

Sista stegen kommer nu att bli att väcka flera klagomåls ärenden hos Ls, JK och JO.