Författare Ämne: PÅVERKAN  (läst 1366 gånger)

Stockholm

  • Gäst
PÅVERKAN
« skrivet: 31 augusti 2008, 14:13:39 PM »
Eftersom jag bl a är marknadsföringsutbildad så intresserar mig särskilt "sickornas" olika påverkans-metoder.

"Sickorna", som de själva uttrycker det, "vill få rätt", och utövar därmed sina väl inarbetade "makt-planer" och sin allomfattande "makt-planering".

Påverkan sker alltid inom följande områden:

- politik
- religion
- företags information, reklam och marknadsföring
- juridiska spörsmål

Religion och företag hänförs till den privata sektorn, och politik och juridiska spörsmål till den offentliga sektorn.

När det t ex gäller företags information och reklam är den mycket hårt åsatt i Sverige via Marknadsdomstolen, ARN, och åtal i Tingsrätter,  med höga straff-förelägganden och viten.

Den offentliga sektorn (politik och juridiska spörsmål) kommer däremot undan väldigt lätt i detta sammanhang.

"Sickornas" påverkansmetoder i alla möjliga riktningar är som följer:

- Osanna utsagor (jämför datum-märkningen av köttfärs, och t ex felaktiga jämförelsepriser)

- Utelämnande av väsentlig information (jämför uppgifter om gen-manipulerad mat, tillsatta arom-och andra ämnen, etc)

- Mängder med oväsentlig information med "drunknings-risker" för mottagaren (jämför t ex med överdådig så kallad vittnesreklam)

Dessa "sickor"/stadsdelar/kommuner inom den offentliga sektorn riskerar i dagens läge inga särskilda eller märkbara straff.

Bifogar här nedan även en både rolig och sann historia inom företagsvärlden, där anställda får sparken direkt vid dålig service till kunderna:

- " Steve Jetley från Shropshire ilsknade till när hans bank Lloyds TSB vägrade ge honom den reseförsäkring som skulle följa med hans bankkonto, rapporterar BBC.

Detta resulterade i att britten ändrade det lösenord som han skulle uppge när han ringde bankens teletjänst. Jetleys nya lösenord blev "Lloyds is pants", vilket på svenska betyder Lloyds är skit.

När Jetley senare skulle använda sig av teletjänsten fick han veta att lösenordet var felaktigt. I stället uppgavs det att detta hade ändrats till "No it's not", motsvarande nej, det är det inte.

Det visade sig att en av bankens anställda hade bytt ut Jetleys kodord. När britten ville byta tillbaka fick han reda på att det inte var möjligt. Inte heller föll hans förslag till nytt lösenord i god jord.

Detta kan möjligen ha berott på att detta löd "Barclays is better", vilket refererar till att konkurrentbanken skulle vara bättre. Jetleys sista förslag till nytt lösenord, "censorship" eller censur, gick inte heller igenom.

Lloyds har nu bett om ursäkt för det inträffade och understrukit att bankens kunder har rätt att välja precis vilka lösenord de vill. Den anställde som på eget bevåg ändrade Jetleys lösenord har också fått sparken från banken, enligt BBC. " -