Författare Ämne: Om Eskilstuna  (läst 3625 gånger)

Stockholm

• Gäst
Om Eskilstuna
« skrivet: 06 augusti 2008, 19:08:25 PM »
Citerar: - " Man måste kunna begära saker av en skattebetald myndighet. Speciellt av socialtjänsten som hanterar så viktiga mänskliga frågor som till exempel barn som far illa. Man får inte undvika att ingripa i tid (som i det sorgliga riksbekanta fallet i Vetlanda) men lika viktigt är att när man ingriper ska det ske på ett professionellt och medmänskligt sätt.
Den vanlige medborgaren är ju i ett fruktansvärt underläge gentemot olika myndigheter och makthavare.

Jag har vänner i Eskilstuna som behandlas så illa av sociala myndigheter så de fått sina liv nästan förstörda. Det står om detta i Folket den 28 juli.

En familj vars barn omhändertas. Man har blivit misskrediterade på ett godtyckligt sätt. Här förekommer varken kriminalitet, våld eller droger så det rör sig om vanligt hederligt folk helt enkelt.
Ändå misstänkliggörs de och blir godtyckligt behandlade och därmed brutalt förtryckta. Det övriga sociala nätverket omkring dem anses tydligen inte heller duga utan ses som en belastning, inte den tillgång de faktiskt är, helt i strid med lagens intentioner. Men visst, jag glömde att myndigheter utan påföljd kan kringgå lagen.

Det vore säkert bättre om nämnd och förvaltning ägnat sig åt att gripa in där det behövs i samhället istället för att förstöra livet för flera familjer inklusive barnen.
Men de har kommit snett och utredarnas brist på social kompetens har resulterat i en låst situation. Istället för att riva ner och hitta på osanna historier för att befästa sitt övertag (som är nog stort ändå) borde man kanske prestigelöst ha gett stöd till föräldrarna på ett sätt som de kunnat acceptera.

Man kanske som utredare borde ha sett det sociala nätverket omkring föräldrarna som reaktioner istället för att se dem som ett hot och en samling rättshaverister. Mor- och farföräldrarna i nätverket är mycket kompetenta, jag vet att det är så.
Utredarna ska ha den yrkesmässiga och sociala kompetensen att möta de reaktioner som man faktiskt kan vänta sig när det gäller så här känsliga saker som barnen.

Det är faktiskt utredarnas ansvar om kommunikationen mellan parterna går snett, det är där kompetensen ska komma in. Istället reagerar man med ryggraden själva och lägger morföräldrarna till last att de kämpar för barn och barnbarn vilket är naturligt att göra. Skulle man råka höja rösten i affekt ses man säkert som hotfull och därmed olämplig. Det skulle inte förvåna mig.

Så oprofessionellt handhavt är detta så man tappar all tilltro. Hjälper man barnen så här? Knappast, men jag tror inte en sekund på att det längre är huvudfrågan för myndigheten. Att få sin vilja igenom med alla medel handlar det om nu, det är i alla fall vad jag tycker mig se. Varför annars ljuga?
År det inte dags att utreda socialtjänsten? Är den tidsenlig? Har den rätt resurser? Ska den kunna kringgå lagar?

Det skulle behövas en debatt om hur det fungerar i praktiken, och vi medborgare måste träda fram och säga vad vi tycker, både om det som oftast fungerar bra - för det finns - och det som inte fungerar bra. Vad ska vi ha för socialtjänst och hur hjälper man till exempel barn som behöver hjälp? " -

http://www.folket.se/folket/standard_article.php?id=206670&avdelning_1=101&avdelning_2=101&t=1123632922

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Re: Om Eskilstuna
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2008, 19:33:46 PM »
Citat från: "Stockholm"

Så oprofessionellt handhavt är detta så man tappar all tilltro. Hjälper man barnen så här? Knappast, men jag tror inte en sekund på att det längre är huvudfrågan för myndigheten. Att få sin vilja igenom med alla medel handlar det om nu, det är i alla fall vad jag tycker mig se. Varför annars ljuga?
År det inte dags att utreda socialtjänsten? Är den tidsenlig? Har den rätt resurser? Ska den kunna kringgå lagar?

Men socialförvaltningen säger ju att de inte är till för att hjälpa familjer med problem. "oprofessionellt", du menar att  uppsåt saknas ? Menar du att myndigheternas huvudfråga är att hjälpa barn vanligen ?  Ser man detta i deras utredningar ? Sedan menar du att detta är fråga om psykologi. Socialsekreterarna missuppfattar verkligheten på grund av psykiska hämningar.  Eller var problemet att de hade dålig utbildning?

Inte så mycket nytt från dig.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Stockholm

• Gäst
Om Eskilstuna
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2008, 22:06:26 PM »
"Avos"

Innan du trycker in några synpunkter i tråden, så försök LÄSA.

Är det mig eller Sven Jonsson du diskuterar med  :?:

Märker du inte själv, att du "Avos" enbart skämmer ut dig genom att fortsätta att upprepa dina nojiga "stalkers"-inlägg efter mina inlägg, eller efter min information.

Du "Avos" verkar vara maniskt fokuserad på mina inlägg.

Relax, och ta en skogspromenad  :!:

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om Eskilstuna
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2008, 22:15:59 PM »
"Avos"

Innan du trycker in några synpunkter i tråden, så försök LÄSA.

Är det mig eller Sven Jonsson du diskuterar med  :?:

Märker du inte själv, att du "Avos" enbart skämmer ut dig genom att fortsätta att upprepa dina nojiga "stalkers"-inlägg efter mina inlägg, eller efter min information.

Du "Avos" verkar vara maniskt fokuserad på mina inlägg.

Relax, och ta en skogspromenad  :!:

Det är ju bra att du kan läsa. Men det kan jag också.  Vad ska du då lära ut ? Ingenting nytt i inlägget. "missförstånd" ,"fördomar", "okunskap". Att man saknar rätt till skadestånd  efter att ha blivit utsatt för myndighetsbrott torde ju vara självklart med din problemdefinition.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Stockholm

• Gäst
Om Eskilstuna
« Svar #4 skrivet: 07 augusti 2008, 00:26:41 AM »
"Avos"

Ok, vi tar upp ditt personliga problem igen då.

En elevvårdskonferens (EVK) kallar skolan till utifrån samma begrepp som LVU § 2 eller § 3, dvs om barnets beteende i skolan beror på hemmiljön eller på barnet självt.

Om ett lågstadiebarn ritar döda soc tanter på lektioner i skolan, så kan det knappast bero på barnet självt.

Då är barnet en utvald budbärare, och deltar i ett vuxenkrig utfrån någon vuxens (?) önskan.

Jag tycker fortfarande att barn ska kicka fotboll istället.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om Eskilstuna
« Svar #5 skrivet: 07 augusti 2008, 07:30:36 AM »
"Avos"

Ok, vi tar upp ditt personliga problem igen då.

En elevvårdskonferens (EVK) kallar skolan till utifrån samma begrepp som LVU § 2 eller § 3, dvs om barnets beteende i skolan beror på hemmiljön eller på barnet självt.

Om ett lågstadiebarn ritar döda soc tanter på lektioner i skolan, så kan det knappast bero på barnet självt.

Då är barnet en utvald budbärare, och deltar i ett vuxenkrig utfrån någon vuxens (?) önskan.

Jag tycker fortfarande att barn ska kicka fotboll istället.

Det saknas ett problem, och behövs därför ingen problemlösare/idiotförklarare. Om barn ritar teckningar av krig, mardrömmar eller otrevligheter, vilket de alltid gjort, är inte ett ärende för staten. Inte ett ärende för dig heller med andra ord, då du visar en slags cyborg-aktig sammanväxning med statens intressen.

Stockholm

• Gäst
Om Eskilstuna
« Svar #6 skrivet: 07 augusti 2008, 11:12:35 AM »
Men, "Avos"

Du har i flera trådar här i forumet berättat om ditt problem, och din 8-åriga son har också skrivit trådar här.

Du har också berättat att dina 2 barn aldrig har varit omhändertagna.

Då måste det alltså vara någon vuxen som berättar något för det mindre barnet, och skrämmer barnet till mardrömmar.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om Eskilstuna
« Svar #7 skrivet: 07 augusti 2008, 22:36:40 PM »
Men, "Avos"

Du har i flera trådar här i forumet berättat om ditt problem, och din 8-åriga son har också skrivit trådar här.

Du har också berättat att dina 2 barn aldrig har varit omhändertagna.

Då måste det alltså vara någon vuxen som berättar något för det mindre barnet, och skrämmer barnet till mardrömmar.

Du missuppfattar talesättet "det är vi som är staten". Du är inte staten.

Stockholm

• Gäst
Om Eskilstuna
« Svar #8 skrivet: 07 augusti 2008, 22:58:12 PM »
"Avos"

Dina tidigare inlägg vittnar om att du tror att din 8-åriga son:s skola har kontakt med soc. bakom din familjs rygg.

Sannolikheten för detta är säg 50/50, det kan vara så, men det behöver inte vara så.

Vidare vittnar dina tidigare inlägg om att du tror att jag är signaturen "Anna", och att jag skriver i Aftonbladet.
Det signalerar att du är mer än lovligt och vanligt misstänksam.

Utsatta människor kan bli misstänksamma i VARIERANDE grad.
Du verkar dock ha passerat den gränsen.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om Eskilstuna
« Svar #9 skrivet: 08 augusti 2008, 08:00:31 AM »
"Avos"

Dina tidigare inlägg vittnar om att du tror att din 8-åriga son:s skola har kontakt med soc. bakom din familjs rygg.

Sannolikheten för detta är säg 50/50, det kan vara så, men det behöver inte vara så.

Vidare vittnar dina tidigare inlägg om att du tror att jag är signaturen "Anna", och att jag skriver i Aftonbladet.
Det signalerar att du är mer än lovligt och vanligt misstänksam.

Utsatta människor kan bli misstänksamma i VARIERANDE grad.
Du verkar dock ha passerat den gränsen.

Vilka ytterligare misstankar har du ?

Stockholm

• Gäst
Om Eskilstuna
« Svar #10 skrivet: 08 augusti 2008, 11:06:12 AM »
"Avos"

Prova att läsa dina inlägg i forumet "Avos", och fundera sedan på vad du tillför.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om Eskilstuna
« Svar #11 skrivet: 08 augusti 2008, 11:57:48 AM »
"Avos"

Prova att läsa dina inlägg i forumet "Avos", och fundera sedan på vad du tillför.

Jag gör precis tvärt om: Jag tillför mina tankar något, sedan skriver jag inlägg, som du sedan läser.