Frfattare mne: umgängesbegränsning träffa sina barn endast 18 tim på 3 år  (lst 4119 gnger)

ella

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 7
    • Visa profil
umgängesbegränsning träffa sina barn endast 18 tim på 3 år
« skrivet: 05 augusti 2008, 10:33:50 AM »
Jag trodde umgängesbegränsningar skulle vara tillfällig
och inte vara under flera år,ett extra plåster på såret det räcker väl med Lvu-men tydligen inte ,man ska inte heller kunna få se dina barn nått mera heller.Hur kan myndigheterna som fastställer sådant beslut tycka det är helt normalt??

jag har lite mera frågor hur gammal får en utredning vara kan soc luta sig på en 3 år gammal utredning,vad säger lagen
utredningen gjordes maj-05 i sammanband med lvu sedan dess har det de inte frågat mig nångonting,de tog mina barn och jag lämnades åt mitt eget öde.
vore tacksam för svar

Stockholm

• Gst
« Svar #1 skrivet: 05 augusti 2008, 10:47:27 AM »
Så vitt jag har läst och förstått ska en omprövan ske varje ½ år.
Begär skriftligt en omprövan från soc, och du ska ha ett skriftligt svar.
Alla soc beslut kan överklagas till Länsrätten. Du kan även vända dig till Länsstyrelsen om soc nonchalerar dig.

Stockholm

• Gst
« Svar #2 skrivet: 05 augusti 2008, 10:59:24 AM »
Här kan du läsa:

http://www.sos.se/sosfs/1997_15/10sosf15.htm

De gör skillnad på § 2 barn (miljö) och § 3 barn (beteende).

Du har alltid rätt att få titta i akten, i journaler, och i övriga dokument hos soc.

Allt som är dataregistrerat på ditt personnummer har du rätt att få kopior av helt gratis 1 gång per år enligt PuL-lagen.

ella

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 7
    • Visa profil
Jag har gjort det men inget hjälper
« Svar #3 skrivet: 05 augusti 2008, 11:02:28 AM »
Jag orkar inte ha det på det viset att man inte ska kunna få se sina barn så lite,varför måste det vara på detta viset?
kan nog förklara vad man kan göra åt det förutom att överklaga
och att få nej,jag finner inga vettiga svar i denna svåra fråga
jag vill se förandringar i deras attityder-är det för barnens¨bästa
att fråntaga dem deras ursprung,

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 86
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 13 augusti 2008, 16:58:30 PM »
Allt man kan göra är att överklaga och göra sitt yttersta för att följa den vårdplan socialtjänsten lagt upp. Om man inte gör det betraktas man som "icke samarbetsvillig" och "i avsaknad av förändringspotential".
Du har rätt att läsa din akt och alla andra handlingar. När du begärt ut dessa har de enligt JO en vecka på sig att kopiera och skicka dessa. Om du ändå inte fått ut dem, överklaga.