Författare Ämne: Jävsfrågor  (läst 3055 gånger)

Stockholm

• Gäst
Jävsfrågor
« skrivet: 24 juli 2008, 13:38:33 PM »
Upptäckte idag

En tidigare bidragshandläggare inom en stadsdel var samtidigt nämndeman i både Länsrätt och Kammarrätt, och detta parallellt i tiden.

Om jag inte minns helt fel var han först (v) och sedan (fp).

Stockholm

• Gäst
Jävsfrågor
« Svar #1 skrivet: 25 juli 2008, 11:31:04 AM »
Den beslutande makten och den dömande makten ska vara åtskiljda enligt Regeringsformen (lag).

I detta fall plockade den ordinarie kvinnliga bidragshandläggaren (1-e soc sekr) in denne nämndeman till att handlägga ansökningarna 2 månader innan den uppenbart planerade vräkningen skulle ske och med ett hot om LVU.

Hade hon lyckats, hade hon således sopat banan ända fram till Länsrätten.

Nu lyckades hon inte, och nämndemannen försvann från ärendet efter ca 5 månaders närvaro i ärendet inom stadsdelen.

Stockholm

• Gäst
Jävsfrågor
« Svar #2 skrivet: 25 juli 2008, 12:21:22 PM »
Som ovan kan det alltså gå till.

Gruppen arbetslösa singelmammor är extra utsatta av vissa kommunala bidragshandläggare.

Strategin och taktiken berodde på anmälningar av bidragshandläggaren till både Lst och JO, men inte bara det.

Vi hade en mycket trevlig radhuslägenhet (numera såld av det kommunala bostadsföretaget till hyresgästerna för 1,2 milj.), med 2 st uteplatser, den bästa lägenheten i just det kvarteret.

En grannfru till oss hade en bästa väninna som jobbade inom en närliggande kommunal stadsdel och där vår bidragshandläggare (gruppchefen) tidigare också hade jobbat.

Under (avhysnings)-ärendets gång kom en person, som var granne till en annan kommunal handläggare, och frågade om vår lägenhet  :!:
Denne andre kommunale handläggare hade latinskt ursprung.
Den latinske handläggaren och hans granne hade båda barn i samma skola som mitt barn, därför var de lätta att identifiera.

Stockholm

• Gäst
Jävsfrågor
« Svar #3 skrivet: 26 juli 2008, 11:04:27 AM »
Måste berätta mera om den (kommunala) bidragshandläggande nämndemannen verksam inom Länsrätten . . .

Den 20 november det året hade han kallat till ett möte på stadsdelskontoret. Samma dag hade jag ett möte inbokat på Juristhuset.
Vi hade 2 månader obetalda hyror + förseningar (jag hade inte makt över deras utbetalningstidpunkter).

Medel inför december inkom då den 10 december (2 veckor för sent)!
För januari och februari och mars månader året därpå betalade han inte ut någonting alls!
Och detta i en situation med en avhysning där ett barn fanns med i bilden!

Var han lämplig som nämndeman inom Länsrätt och Kammarrätt :?: