Författare Ämne: En metod att lura Länsrätter (bedrägeri)  (läst 5475 gånger)

Stockholm

• Gäst
En metod att lura Länsrätter (bedrägeri)
« skrivet: 17 juli 2008, 10:39:19 AM »
Genom att senarelägga beslut (från en kommunal handläggare), och sedan även låta bli att skicka in senare av klient överklagade beslut till en länsrätt, så lurar en kommunal handläggare juristerna på en länsrätt .

20 maj 2008 totalavslag av handläggare för juni månad (den 15-de månaden i rad).
24 juni 2008 totalavslag av handläggare för juli månad (den 16 månaden i rad).
det senare avslaget (juli) inskickat av handläggaren till LR den 4 juli
inkom till Länsrätten den 9 juli (B-post)

2 juli 2008 avslag nödmedel av handläggare för juni (ÖK ej sänt till LR).
8 juli 2008 avslag nödmedel av handläggare för juli (ÖK ej sänt till LR)

4 juli LR dom juni  (avsåg avslaget den 20 maj)
14 juli LR dom juli  (avsåg avslaget den 24 juni).
Länsrätten skriver ej fullt f-stöd.

Aragorn

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
Nödmedel?
« Svar #1 skrivet: 17 juli 2008, 11:15:30 AM »
Stockholm - handläggaren verkar verkligen tycka om dig NOT
vad är villkoren för nödmedel?
vad är skälen för avslag?

Stockholm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 juli 2008, 11:40:59 AM »
"Aragorn"

Klart att de inte gillar mig, de har aldrig tidigare i denna segregerade förort haft en sökande av FÖS som jag (nyttigt för dem).

Jag tillhör inte deras målgrupp, utan skulle för länge sedan efter förbrukade 300-dagar a-kassa beretts en statlig arbetsmarknadsåtgärd med en statlig beskattad och pensionsgrundande ersättning.

Kommunen är skyldig till en kommunicering med Arbetsförmedlingen (bland annat enligt FvL § 6).
Trots att ärendet har belastat den kommunala budgeten länge så "tvångshåller" handläggarna mig kvar i det kommunala FÖS-systemet.

Jag skulle t ex den 2 juli förra året ha beretts en plats inom Jobb- och utvecklingsgaratin (SFS 2007:414).
Fr o m 1 juli i år bereds till och med f.d. interner platser där.
Jag tackar alltså NEJ till en kommunal kränkande arbetsmarknadsåtgärd sedan mars 2007, en åtgärd som funnits ända sedan juni 2003.

Eftersom jag är långtidsarbetslös (åldersdiskriminerad på arbetsmarknaden) så tänker de via den kommunala åtgärden få mig handikappkodad med någon lämplig "diagnos". Kommunen använder samma företag i det avseendet som arbetsförmedlingen .
Läs om  detta här: http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FO%3DIndex%26ArticleID%3D2006%255c09%255c07%255c1299

Stockholm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 juli 2008, 12:31:51 PM »
Tillägg

ang. artikeln i länken . . .

Oavsett central politisk majoritet fortsätter både kommuner och arbetsförmedlingen med sina interna administartiva rutiner ang. handikappkodningar.
Jag är helt frisk förutom krämpor som diabets 2, inte helt ofarliga blodfetter + högt blodtryck (de har även avslagit recept i juni och juli).

Kommunen låtsas alltså, i detta fall, i sina avslagsbeslut, att de inte har någon etablerad kontakt med AF.
Förmedlare, som är helt obekanta för mig, erbjuder parallellet samma kränkande åtgärd!
De målar alltså in människor i ett hörn utan pengar till mat och hyra, pga av alla tidigare fel och försummelser från båda myndigheterna.

Jag blev FÖS-klient när jag sökt starta-eget-bidrag från AF, och väntade på beslut/besked från AMS, och eftersom A-kassedagarna då var slut hade jag som singelförälder ingen annan försörjning för en överlevnad.

Ett gammalt tandproblem förvärrades i sambad med fallet från högsta a-kassa till existensminimum, parallellt med avslaget på starta-eget (bedömt i första hand av en konkurrerande konsult).
Sedan fick jag vänta i 27 månader på bifall till nödvändig spec. tandvård från kommunen (bifall först efter en exponering i media).

Det är denna media-artikel som fortfarande grämer handläggarna inom kommunen.

Aragorn

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 17 juli 2008, 14:15:09 PM »
Utifrån din beskrivning och att handläggare "tvångshåller" dig i FÖS systemet så undrar jag spontant om du har hittills gjort någon polisanmälan i ärendet.
Min uppfattning är att om det är en medveten felaktig hantering av ditt fall så borde den/dem som medveten utsätter dig för detta åtalas.

Angående att du fick vänta 27 månader för nödvändig tandvård , hade du sveda och värk under tiden? Har du undersökt möjlighet att söka skadestånd?

Stockholm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 juli 2008, 15:07:04 PM »
"Aragorn"

Eftersom de båda myndigheterna samarbetar "under bordet" (soc är förbannade för att jag överklagar och kan mycket, osv, och Af känner till mina politiska åsikter och avskyr mig för det), så anmälde jag först Af för den kränkande kodningen de gjort i sitt persondataregister som är öppen för upp till 10 000 personer totalt, och sedan anmälde jag även soc inom samma Dnr.

Men, om förundersökaren ringer till endera myndighet, och de ljuger om mig som person, så bryr sig polisen sannolikt inte (typ hon är en störd rättshaverist). Anmälan har legat nu i snart 1 år.

Ang. tänderna så kunde jag knappt äta, och att tala blev pinsamt.
Jag hade ständiga infektioner som behandlades med penicillin.
Under den perioden så fick jag även SGI = 0 av FK via Af.

Stockholm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 juli 2008, 15:54:24 PM »
"Aragorn"

Tillägg . . .

Den bild bidragshandläggarna målar upp av mig finns dokumenterat i svart på vitt i ett tjänsteutlåtande draget i den lokala nämnden den 12 juni i år.

Den bilden sprider de till alla jag kontaktar, och även till Af förståss.

Jag anmälde Af kränkande kodning till Datainspektionen förra våren, och då gjorde DI i juni 2007 ett besök på stadsdelens lokala Af, istället för på mitt dåvarande Af  :!:

Så ärendet är ju lätt att genomskåda, för den som så önskar.

Stockholm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 juli 2008, 11:35:53 AM »
Fick idag ett e-mail från en observatör i Sverige (Halland) . . .

Citerar:

- " Hur kan en så långvarig terror få utövas mot en medmänniska, med stöd i lagen ???
Det är ingenting annat än en bestraffningskarusell, och till slut finns det säkert också en hel del prestigetänkande hos handläggare.
Du får inte få rätt, för då tappar dom ansiktet. " -

Den 18 juli inkom avslag no 2 på nödmedel för juli. Handläggaren har ännu inte skickat in min ÖK för detta, vilken jag skrev i början på juli.

Jag bestraffas med svält under 16 månader och en ev. avhysning från lägenheten hösten-08, p.g.a.:

1) En tidigare mediaexponering av fallet i en riksmorgontidning
2) Utlagd info på nätet + spridning av ärendet via e-mail
3) Kunskap och aktivitet = överklaganden till LR + anmälningar till Lst & JO
4) Mina politiska åsikter (centerpartist, f.d. folkpartist)
5) Min uppfattning om vissa soc. handläggare (och arbetsförmedlare) i allmänhet

Arbetsförmedlare och en hel del soc handläggare tillhör vänsterblocket.
Regimskiftet hösten 2006 innebar en hel del omorganisationer och chefsbyten inom både stat och kommun.

Både kommun och arbetsförmedling har försummat mig lääänge i ärendet p.g.a en tidigare kommunal handläggares hämndlystna aktivitet (hon som blev mediaexponerad).

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 23 juli 2008, 12:09:42 PM »
Vid överklagan skickar jag in dessa via epost, jag skickar även med en öppen kopia direkt till länsrätten med notering att detta är för att säkerställa min rättsäkerhet. Man får visserligen tillbaka handlingarna med uppmaning att skriva under men det är fortfarande stämplat och diariefört och därigenom har bollen satts i rullning.

Stockholm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 juli 2008, 12:45:46 PM »
"Tanten"

Jag gör exakt på samma sätt.
Dessutom kan man då komplettera sitt ÖK när det inkommer för underskrift.

Stockholm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 juli 2008, 13:33:54 PM »
Senaste skrivelse till Länsrätten.

2008-07-25

Till SDN/SDF XX / resp till Länsrätten.

Överklagan resp. Omprövan av totalavslag på ek bistånd för augusti månad 2008.

Detta kommunala bidrags ärende skulle för länge sedan har återförvisats till den statliga huvudmannen arbetsförmedlingen.

Undertecknad erhöll bidrag som singelförälder endast för :

först under en väntan på en beredning av en starta-eget-åtgärd  inom AMS i samband med förbrukade 300 dagar  av högsta A-kassa från AEA/Jusek, och
därefter i väntan på medel från kommunen för spec tandvård till en kostnad av ca 25.000 kr i underkäken, en väntan som tog 27 månader.

Efter operationer och läkning (½ år) skulle ärendet direkt ha återförvisats till AF för en annan statlig åtgärd än starta-eget-åtgärden, och med en statlig beskattad ersättning tills ett arbete hade erhållits.

Så har icke skett, utan kommunen har tvångshållit undertecknad med en ej beskattad och ej pensionsgrundande  knappt överlevbar inkomst under lång tid, och nu senats på nödmedel under 13 månader (50-60 kr/dag + hyra), och på ingenting, dvs inte ens nödmedel, under hittills 3 månader (juni-- augusti 2008), perioden april 2007 -- augusti 2008.

Detta innebär en fara för liv och hälsa för en 61-årig person, åldersdiskriminerad på arbetsmarknaden, och med krämpor som diabetes 2, farliga blodfetter, och högt blodtryck, vilket medicinerat ej innebär att jag inte står till arbetsmarknadens förfogande.

Det är således ett grovt tjänstefel som pågår sedan länge inom SDF XX, till men för både undertecknad och den kommunala budgeten.