Författare Ämne: Kritik sok skäl för LVU  (läst 6934 gånger)

Klevius

• Gäst
Kritik sok skäl för LVU
« skrivet: 19 januari 2003, 21:42:21 PM »
Med risk för att göra Svenab m fl ännu mer illa berörda kopierar jag in följande utdrag från lagrådsremissen:

"Psykiskt våld betyder att ett barn systematiskt, oftast under lång tid
utsätts för nedvärderande omdömen, nedbrytande behandling eller avsiktligt känslomässigt lidande.

I vissa fall kan en enstaka allvarlig företeelse innebära att ett barn skall fara illa.

Orimligt hårda bestraffningar, förlöjligande, kritik, hån, nedvärdering,
avvisande, utfrysning, orimliga krav, påtvingad isolering från sociala
kontakter och åldersanpassade aktiviteter eller konstant vägran att lyssna
till barnets synpunkter är ytterligare exempel på psykiskt våld. Som exempel på nedbrytande behandling kan nämnas fostran till asocialt
beteende eller kriminalitet. Att ett barn tvingas bevittna (se eller höra)
våld i sin närmiljö eller leva i en miljö där våld och hot om våld förekommer ofta kan också göra att ett barn far psykiskt illa.

Kap. 3 Definition av barnmisshandel
Vi föreslår följande definition:

Barnmisshandel är när en vuxen person
__ utsätter ett barn för fysiskt eller psykiskt våld
, sexuella övergrepp,
kränkningar eller
__ försummar att tillgodose barnets grundläggande behov.

Med barn avses varje människa under 18 år."

svenab

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
Kritik sok skäl för LVU
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2003, 22:35:25 PM »
Jag har en 14 årig son som är lite bångstyrig ibland och jag är tveksam om jag är oskyldig på en enda punkt.

Orimligt hÃ¥rda bestraffningar  Alla bestaffningar upplever han som orimliga.
förlöjligande  "Oj du har fÃ¥tt en näsa pÃ¥ finnen."
kritik  "Det var inte bra."
hån "Den här matten gjorde jag på mellanstadiet."
nedvärdering "Med den attityden kommer du ingenstans."
avvisande "Inte nu! Jag skall se på hockey."
utfrysning "OK Vill du inte så får du stanna här och sura."
orimliga krav Alla krav upplever han som orimliga.
påtvingad isolering från sociala kontakter "Du stannar på ditt rum till jag säger till!"
konstant vägran att lyssna till barnets synpunkter "Sluta tjata! Det blir som jag har sagt."
fostran till asocialt beteende eller kriminalitet "Kom nu ihåg att du bara är 12 år!"
Att ett barn tvingas bevittna (se eller höra) våld i sin närmiljö eller leva i en miljö där våld och hot om våld förekommer ofta kan också göra att ett barn far psykiskt illa.
Det sista måste innebära att vi måste slänga ut Videon, TV:n, Datorn och Radion. Han får heller inte läsa vilka böcker eller serietidningar som helst och inte minst. Han kan ju inte gå till skolan.

Kort sagt: Man skapar här en lag som gör det möjligt för samhället att omhänderta vilket barn som helst. Kanske för att undgå den kritik som alltmer väller upp emot alla onödiga omhändertaganden. Vem skall göra tolkningen av vad som är hån eller kritik. Min son förstår ironi mycket bra vilket jag tvivlar på att hans fröknar gör. Någon sade mig att ett barn inte kan förstå ironi. Barn är man alltså t o m att man fyller 18. Då kommer plötsligt livets alla hårda krav att ställas. vilken chock det måste bli.
Detta är fanimej inte klokt

svenab

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Kritik sok skäl för LVU
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2003, 22:59:47 PM »
Vad föreslår lagrådet att jag skall göra när min son kommer hem full första gången?

Skall jag bara lägga huvudet på sned och säga "Men snälla lilla gubben nu gör du mig besviken"
Eller faller det under punkten avvisande?

Vad skall jag göra om han skiter i sina läxor(om han hade fått några vill säga)?

Skall jag säga "OK du får hundra spänn för varje sida du läser"
Eller faller det under punkten påtvingad isolering från sociala kontakter?

Idioterna bakom den här texten är minsann inte i behov att förlöjligas det har dom ordnat så bra själva. Vad de behöver är en isoleringscell som är så tät att inget mer läcker ut.

Ja Klevius du visste att du tog risken att göra mig än mer illa berörd det blev jag. Detta måste komma ut bättre så att det stoppas i tid.
Har du en länk till originaltexten?

svenab

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Kritik sok skäl för LVU
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2003, 10:11:43 AM »
Du har naturligtvis rätt Lars-Olof men finns det någon här som tror att lagen är tänkt att användas mot de av socialmyndigheterna utvada fosterhemen?

Jag tror att lagen är till för att stärka sociala myndigheternas ställning. De har nämligen börjat få kritik för sitt agerande. Med den nya lagen kommer de ALLTID kunna visa att det fanns underlag för omhändertagande.

svenab

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Kritik sok skäl för LVU
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2003, 11:07:57 AM »
En mor jag känner som är under utredning har fått förklarat för sig att hon utsatte sitt barn för "psykiskt misshandel" när hon hotade pojken med att slänga hans leksaker om han inte städade sitt rum.
Det som Klevius tog upp här är alltså redan verklighet.

Peter Klevius

• Gäst
Länk till lagrådsremiss om LVU MM
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2003, 15:09:54 PM »
Bättre sent än aldrig Här kommer länken du begärde

http://social.regeringen.se/propositionermm/lagradsremisser/pdf/barn_021219.pdf

hälsningar Peter Klevius