Författare Ämne: Handläggarnas lögner - syfte och mål?  (läst 11807 gånger)

Stockholm

• Gäst
Handläggarnas lögner - syfte och mål?
« skrivet: 08 juli 2008, 20:07:26 PM »
Att vissa handläggare ljuger i persondokumentationen i deras persondataregister det vet vi alla här i forumet.

Om någon handläggare har fått för sig i sin lilla ärthjärna att t ex ett barn ska omhändertas enligt SoL eller LVU, så ljuger de sig blåa tills de når målet, dvs att "få rätt i Länsrätten".

Om ett omhändertagande av ett barn vore alldeles uppenbart nödvändigt behöver de inte ljuga, då skulle en persondokumentation om föräldrarna typ av vykorts-storlek räcka.

Men, varför ljuger då handläggare om en arbetssökande :?:
Vad är målet då?

Jag hittar "bara" följande alternativ:

- för att få tidigare fel och försummelser i handläggningen bekräftade
- för att få det rykte de spridit omkring sig om personen bekräftat
- för att "sätta dit" en obekväm person så mycket som möjligt
- för att svälta ut och göra personen hemlös , dvs i princip att ta död på personen
- för att skapa en vanmäktig "rättshaverist"
- för att göra personen "galen" och/eller sjukskriven
- för att utarma och bakbinda personen ekonomisk, dvs så inga möjligheter till upprättelse ges

Jag kan inte komma på något mer.
Är det någon annan som kommer på något annat  :?:

valens

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 249
    • Visa profil
    • http://visa.respeqt.nu
Re: Handläggarnas lögner - syfte och mål?
« Svar #1 skrivet: 08 juli 2008, 20:58:43 PM »
Citat från: "Stockholm"

(...)
Jag kan inte komma på något mer.
Är det någon annan som kommer på något annat  :?:

Kanske för att handläggaren inte klarar/vågar göra annat än det som har blivit tillsagd ?
De som klarar/vågar göra annat byter plats med arbetssökanden!  :twisted:

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Re: Handläggarnas lögner - syfte och mål?
« Svar #2 skrivet: 08 juli 2008, 21:04:45 PM »
cc
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Stockholm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 juli 2008, 22:06:09 PM »
Till "Valens"

Tillsagda av VEM  :?:  Politiker? Chefer?

Summan av kardemumman är att det hela blr ett stort skämt eller snarare ett stort gapskratt  :lol:

Jurister (?) på Länsrätter dömer människor till svält och hemlöshet utan att inkräva några faktiska bevis eller muntliga förhandlingar.

Stockholm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 juli 2008, 22:45:04 PM »
"Avos", det är inget "svammel", jag vet precis hur det går till.

Det är just i sådana här förljugna situationer, från handläggarnas sida, som de så småningom kan begära LVU på minderåriga barn.

Vräkningshotade singelmammor är en mycket stor målgrupp för soc sekr alla LVU-ärenden, dvs de ärenden som föder dem med arbetsuppgifter och lön.

Jag har drabbats av detta tidigare, även då drabbad av en handläggare med ett finskt efternamn (du får ursäkta "Mikael" i Smedjebacken), dvs hon som blev exponerad i media tidigare.

Tack och lov har jag inget minderårigt barn nu.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #5 skrivet: 08 juli 2008, 23:55:59 PM »
cc
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Stockholm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 juli 2008, 00:05:33 AM »
Svårt att svara på sådana konstiga inlägg "Avos", du vänder på allt , och det påminner mycket om kommunal personals bakvända logik.

Undrar vad du har gemensamt med denna personal tankemässigt  :?:

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #7 skrivet: 09 juli 2008, 00:19:42 AM »
cc

Stockholm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 juli 2008, 01:13:46 AM »
Här har du en försvarare av LVU-målen

- " De minst erfarna omhändertar barn " -

http://www.suntliv.nu/AFATemplates/Page.aspx?id=12028

Vad nytt tillförde dina punkter "Avos"? Alla som drabbats av LVU eller hot om LVU vet vad det innebär- utredning, besök i hemmet, samtal, frågor till skolan, etc, etc., rapport allt ifrån 2 sidor till ? sidor.

Jag har däremot ingen erfarenhet av muntliga förhandlingar med Länsrätt, tyvärr. Hade gärna tagit ett snack med dem om mina nu pågående ärenden, med de törs väl inte . . .

Aragorn

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
Att orka
« Svar #9 skrivet: 09 juli 2008, 09:10:34 AM »
Avos skriver-DÄRFÖR är alla inblandade HELT MEDVETNA om att de begår BROTT sedan de dubbelkollat varandra!

Jag kommenterar nu utifrån mina personliga upplevelser av systemet.

Avos har rätt att de dubbelkollar varandra. I mitt ärende är det en form av lobbyverksamhet där socialen (oftast samma handläggare) utformar sin bristfälliga utredning som säljs in till politikerna som fullständig. Med politikernas godkännandet säljs den in till Länsrätten som fullständig. Om inte Länsrätten är vaken så köps socialens utredning som fullständig och socialen får rätt. Sedan när man ändå ifrågosätter så sprids det av socialen att "Länsrätten har gett oss rätt".

I olika överklagade processer dyker socialens lobbyism upp med försiktiga försök att sabotera motpartens trovärdighet eller, om inte det kommer att gå, med försök att undanröja motparten.

Även Domstolar dubbelkollar med varandra, det har jag sett.

Men jag kan inte håller med Avos om att de inblandade är medvetna om att de begår brott.  Här handlar det om att en person begår brott genom att lämna ifrån sig en partisk underlag som sedan går genom systemet.
Det som sedan sker i de nästkommande instanser är inte brottsligt, i kriminell bemärkelse. Det är inte brottsligt att vara vaken nog för att genomskåda det ursprungliga brottet även man genom att missa det kanske kommer att förstöra för en eller flera. Med det sagt så kan de inte undgå kritik när det ursprungliga brottet avslöjas men någon stor brottslig maskopi finns inte, i alla fall inte i mitt ärende.

Förklara annars hur överförmyndaren som granskade mig hittade ingen anledning att skilja mig från mitt uppdrag.
Förklara annars varför Tingsrätten rev upp kommunens entledigandet av mig.
Förklara annars hur Länstyrelsen väljer att dela ut kritik till socialen.
Förklara annars hur HD har fått upp ett öga för flickans överklagande.

Min erfarenhet är att rätt dokument, på rätt plats, vid rätt tid sätter faktist ett frågetecken över socialens lobbyism och trovärdighet.

Min erfarenhet är att Länstyrelsen och JO faktiskt fungerar men att det helst behövs dokumentation som bevisar det som man själv påstår. Annars i en ren ord mot ord situation så kommer de inte att uttalar någon kritik om de ens är beredda att offra tid på fallet. Bevis är A och O för tillsyn och för att överklaganden skall lyckas.

Och för att få fram bevis, för att klara sig ändå fram till mål, krävs det att man själv eller den som hjälper en eller står en nära, orkar hela vägen.
Lite som att läsa detta inlägg :)

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Re: Att orka
« Svar #10 skrivet: 09 juli 2008, 10:29:49 AM »
cc

Stockholm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 juli 2008, 11:10:43 AM »
"Aragorn"

Jag diskuterar ogärna med Avos, men ibland blir jag tvungen till det.

Han kan t ex skriva i sina inlägg  "du skriver si och så ", "du tycker si och så", utan att hänvisa med en länk till det felaktiga han påstår.

Det är otäckt likt de kommunala handläggarnas taktik, man blir nästan mörkrädd.

Nu i sista inlägget fick han till det att det behövs två forum, underförstått ett för "sådana som jag med mina synpunkter".
Helt otroligt.

Varje kommun och stadsdel har en så kallad "Delegationslista", där det står nedtecknat vilka tjänstemän, dvs på vilken nivå, som ansvarar för vad.

I storstäder t ex, där det finns många ärenden, hinner politikerna inte sätta sig in i allt (eller orkar inte), utan sätter enbart en kråka.

Men när fel begås måste alla inblandade ändå hålla varandra om ryggen.

Om handläggare rättsmanipulerar länsrätten, med lögner eller genom att utelämna väsentlig information, så drar de samtidigt med sig dessa jurister in i härvan, och då måste de också skydda sina beslut.

I mina tidigare avslag från länsrätten t ex fanns 2 namn med som undertecknad (en föredragande och en typ rådman). Nu i de senaste 3 avslagsbesluten hade sex personer  :!:  deltagit i besluten

Det telefoneras sannolikt mycket mellan myndigheter UTAN att några tjänsteanteckningar skrivs.

Jag vet inte vad du menar med ordet "dubbelkolla", men jag har svårt att tro, att ett inledande gemensamt beslut om att: "nu ska vi minsann begå ett brott" existerar.

Mina erfarenheter är att oegentligheter startar som en snöboll som sedan växer och växer, och rullar på både internt, och fortsätter utanför externt, så länge som inte någon tjänsteman någonstans har curage nog att sätta ner foten.

Det är när "snöbollen" växt sig riktigt stor som man måste koppla in media.

En tidigare bidragshandläggare i vårt fall hotade med LVU när vi pga hennes illvilliga beslut var vräkningshotade. En stark annan tjänsteman satte då ned foten, både muntligt och skriftligt.

Vår situation idag är t ex konsekvenser av denna illvilligas senare hämnd.
Hon hade inte enbart fått skäll av en kollega på en annan enhet, utan hon hade också blivit exponerad i media. Hon slutade senare, men har flera "landsmän" och kollegvänner kvar inom organisationen.

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 09 juli 2008, 12:53:52 PM »
Citat från: "Stockholm"
"Aragorn"
(...)
Men när fel begås måste alla inblandade ändå hålla varandra om ryggen.

Om handläggare rättsmanipulerar länsrätten, med lögner eller genom att utelämna väsentlig information, så drar de samtidigt med sig dessa jurister in i härvan, och då måste de också skydda sina beslut.

(...)

Det telefoneras sannolikt mycket mellan myndigheter UTAN att några tjänsteanteckningar skrivs.

(...)

Mina erfarenheter är att oegentligheter startar som en snöboll som sedan växer och växer, och rullar på både internt, och fortsätter utanför externt, så länge som inte någon tjänsteman någonstans har curage nog att sätta ner foten.

(...)

Här satt du pricken på i och låt mig säga att håller 100% med dig!

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #13 skrivet: 09 juli 2008, 18:42:15 PM »
cc

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 09 juli 2008, 19:10:10 PM »
Visste inte säkert vem väntade efter hörnet bakom väggen…   8)

Vad gäller differentierade svaret:

Snöbollseffekten” är ju ett faktum, någonting som tjänstemän medvetet skapar i syftet att lägga en dimridå över det hela och självklart att detta inte förringar tjänstemän ansvar.

”Men när fel begås måste alla inblandade ändå hålla varandra om ryggen.”

Jag vet inte vad Stockholm menade med ”måste” i denna mening men jag i alla fall tolkade det som ”tvingas” så att meningen enligt min uppfattning skulle se ut:
”Men när fel begås tvingas alla inblandade ändå hålla varandra om ryggen".

Från min sida var det ingen ursäkt och/eller argument till att dessa politiker och tjänstemän skall frias från ansvar för deras brott.

Rätt ska vara rätt!
Ingen får stå över lagen!