Författare Ämne: Dokumentationsarea  (läst 3056 gånger)

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Dokumentationsarea
« skrivet: 06 juli 2008, 21:17:18 PM »
Jag vet att det har talats en del om att lägga ut anonymiserade utredningar här. Inget jag är emot, jag har länge funderat på att börja scanna. Men problemet är då att inte bara goda människor kommer att läsa detta,de kommer att använda detaljer i utredningarna till grova påhopp. En annan sak är att jag gärna skulle vilja att fler barn deltog här som drabbats av myndighetsbrottslighet. Om jag skulle kunna låta mina barn läsa utredningarna ( vilket i alla fall den äldre redan har gjort, då sociala skickade dessa lögnprodukter till honom  olovligen i ett försök att vända honom mot oss), så vet jag inte hur det är med andra familjer. En dold dokumentarea med access från de som moderatorn godkänt kanske ?
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Problem med öppen dokumentation
« Svar #1 skrivet: 06 juli 2008, 21:34:31 PM »
Det är minsann svårt att föra saklig debatt där politisk psykiatri inte förekommer, och där opassande åsikter därför stämplas som sinnessjukdom.
När jag diskuterade LVU i ett annat forum, så svarade en skurk " Men lägg gärna ut dina scannade utredningar i forumet, så att vi kan ta del av dem, så kan vi avge ett omdöme efterråt". GDSGD ( Går Det Så Går Det).

Jag vet inte HUR mycket detta forum måste skydda integriteten, för att det ska bli accepterat bland deltagare att lägga ut utredningar här, men integritets-skyddet måste bli avsevärt högre för att detta ska kunna realiseras. Folk som busar ned här måste hållas kortare. Risken att informationen sprids vidare, får väl den som lägger ut utredningarna själv ta, men just forumet bör hålla en högre integritet för att detta ska vara möjligt.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Dokumentationsarea
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2008, 09:28:26 AM »
När jag funderar vidare på detta ämne, så verkar det handla om en mycket komplex sak. Bara mitt material är 110 aktbilagor från hovrätten, två svängar i tingsrätten ca 20 aktbilagor, en vända i vardera i länsrätt och kamarrätt. Två utredningar med psykoanalytiker på barnen, två mindre psykologiska undersökningar. Det blir ett enormt material bara det. Hade det handlat om omhändertagna barn, hade materialet varit tre ggr så stort.

Men i princip borde en sådan fråga kunna hanteras så att varje ärende avidentifieras till ett nummer, eller täcknamn och får en egen area, som fungerar som diskussionsarea. Under den arean så finns under-areor ( på de senare versionerna av PhPBB kan man konfigga underareor) med underareorna utredningar, tingsrätt, länsrätt osv.

Endast jurister och liknande personer med särskilt tillstånd har tillgång till materialet.

Frågan är vem som har tid att administrera detta... Men jag anser att det nog är nödvändigt " Sanningen ska göra er fria", visserligen ökar de obehagliga situationerna och riskerna avsevärt, men genom att avstå från risker har man ändå riskerna kvar, och man kan bara vinna genom att ta initiativ och gå till offensiv.

Aragorn

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
Börja med besluten
« Svar #3 skrivet: 07 juli 2008, 10:39:55 AM »
Som Avos påpekar så kan underlag röra sig om stora mängder material om man tar med alla bilagor och utredningar. Jag tror att det kan räcka med de formella besluten som tas och sedan det som blir skriven som överklaganden av besluten eftersom man genom sina överklaganden preciserar vad man har för invändningar mot besluten fall det har missats nåt eller om nåt är grovt fel.

Att börja där är nog en bra början.

Sedan kan man avidentifiera beslut mer än vad jag har valt i det jag har lagt upp. Det behövs till exempel inte ta med med målnummer, datum samt geografisk information fall man vill avidentifiera ännu mer.